Forelesning 5, ”Talerens troverdighet” Espen Ytreberg
Om forelesningen Johansens historiske framstilling av endringer i troverdigheten ”Troverdighet i en elektronisk tid”: sml. Jamieson Nærmere blikk på autentisitet
Troverdighetens endringer, iflg. Johansen Ethos: fra karakter og allment anerkjente dyder, til individualitet (”å være seg selv”) Pathos: fra det å være grepet av saken/formålet/ situasjonen til det å føle fra egen sjels indre Actio: endringene gjør at dette området krever mer oppmerksomhet enn hva både klassiske og moderne retorikere har gitt det
Opplysningstidens retorikk Systematisering av fram- føringens virkemidler Hver følelse sitt uttrykk Karakteriologi, fysiognomikk Urban offentlighet
Romantikk og moderne vitenskap Romantikken: retorikk som blendverk og falskhet. Kritikk av svada og ornatus. Moderne (natur)vitenskap: retorikk som usaklighet og irrasjonalitet.
En neddempet stil 17/1800t: tendenser til en ny, mer neddempet og enkel stil: Lincoln, Robespierre Det enkle, alminnelige og hverdagsspråklige Følsomt foredrag Mangel på konvensjonell stil og form Statsminister Einar Gerharsen, 1958: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/333139
Hvordan fjernsynet påvirker retorikken, iflg Johansen Nærbilder og mikrofoner fremmer neddempet framtreden Større grad av eksponering fremmer individualisering, får konvensjonell talekunst til å virke tilgjort Neddemping og individualisering reduserer skillet mellom opptreden og privatperson
Fjernsynets sosiale sammenheng Tilpasset et masse- og hjemmepublikum Tilpasset et mobilt og privatisert forbrukersamfunn Tilpasset et demokratisk kommunikasjonsideal
Betydningen av mediet Jamieson: mediesentert og dannelsessentrert Johansen om mediesentrert teori à la McLuhan og Postman: reduksjonistisk og deterministisk Men: Hvilken forskjell gjør mediet, tross alt?
Johansen om forholdet teknologi/samfunn Fjernsynet som ekko/forsterker av tidligere historiske prosesser: ”Om det er riktig å si at fjernsynsmediet forandre formene for politisk kommunikasjon, er det også noe som tyder på at tilsvarende forandringer var i emning lenge før fjernsynets tid.” (s. 27) Mediet også et resultat av samfunnet - av sosiale og politiske strukturer ”Jeg kan være med på at ‘mediet er budskapet’, men på betingelse av at budskapet også er mediet.” (s. 205)
Eksemplet Kristin Halvorsen Folkelig Hverdagslig Uformell Ivrig A virkelig mene det man sier Å ha følt det selv
Halvorsen i SV-promo om statsbudsjettet 2009: http://www.youtube.com/watch?v=Hft0geBwcUg Halvorsen om full barnehagedekning, 2005: http://www.youtube.com/watch?v=437Kxy-QJI0
Eksemplet George W. Bush Uforstilt Medfølende Sårbar ”Noen vil godta dette svaret, andre ikke, men det kan jeg ikke bekymre meg om. Dette er meg, det er rett og slett slik jeg er.” Bush/Gore-debatt, presidentvalget 2000: http://www.youtube.com/watch?v=f_0gLMzkbnY Frank Caliendos Bush-parodi: http://www.youtube.com/watch?v=EOkil0wy7dM
Prinsipper for autentisitet Den autentiske person overbeviser ved å være helt ut seg selv Å snakke sant om saken versus å snakke sant om seg selv Ærlighet: å ikke bedra andre. Autentisitet: å ikke bedra seg selv. Politikk som betroelse
Autentisk kjerneretorikk Erik Solheim: ”Jeg klarer ikke å lyge, så da kan jeg like godt la være.” Ronald Reagan: ”Mitt hjerte og mine beste hensikter sier meg ennå i dag at dette er sant ...”
Kritikk av autentisiteten Intoleranser: Distanse mellom rolle og selv Følelsesmessig kulde eller mangle på forpliktelse Tegn på det uekte Dilemmaer: Planlagt spontanitet Fortrengningen av samfunnet og det offentlige Fortrengningen av kompetanse Sosial autisme