Liv M. Lassen, UIO; ISP, Løsningsfokusert rådgivning Liv M. Lassen 2008
2 De mange vinkler ! FFra problemløsning (Carkhuff, Egan) til ““Solution-fokused brief counseling” (SFBC) av Steven de Shazer til LLØFT - Løsningsfokusert tilnærming til organisasjonsutvikling og konfliktløsning (Gro Johnsrud Langslet)
3 “Counseling for the millenium” Hovedpunkt Brief - kort Effektiv- positiv forandring for det bedre Bakgrunn Counseling - Rogers Realitetsbasert counseling - Glasser Systemisk plattform : paradoksal systemisk tenkning Symptom reduksjon Utfordring av systemets strategier (Milton Erikson, Watzlawick, Fisch, Weakland, Jay Haley)
Liv M. Lassen, UIO; ISP, “Solution based” basert på systemisk teoretisk vinkel Sirkulæritet: påvirkning mellom individ og system: system og individ. Tro setning: Endring er uungåelig & stabilitet en illusjon.
Liv M. Lassen, UIO; ISP, Menneskesyn 1. Mennesker er frie til å gjøre valg & ikke et offer av arv eller miljø. 2. Mennesker er hovedsakelig “gode”. De har mulighet til å overkomme onde tilbøyeligheter. 3. Mennesker er hovedsakelig rasjonelle (kan løse egne problemer go overkomme irrasjonelle påvirkning fra kulturen
Liv M. Lassen, UIO; ISP, TRO Tro: Den saken gjelder vet best. Tro: Det vi tror på påvirker hva vi leter etter
Liv M. Lassen, UIO; ISP, Fokus på suksess er veien til bedring Fokus på fremtiden gir mulighet for frigjøring Synker ned i gjørmen Fanget av fortidens uløste konflikter & falliter NÅ
Liv M. Lassen, UIO; ISP, Tro DDu trenger ikke å forstå problemet for å løse det- fin heller nøkkelen til løsningen.
9 Rådgivers rolle Direkte & aktiv påvirkning “pro-aktiv” “co-creative” Vektlegger positive hendelser i mål formulering, i planer, I strategier. Make the best better !
Liv M. Lassen, UIO; ISP, Nøkkel til bedring Bygger på det positive mennesker gjør. Bygger på sunn fornuft. “if it ain’t broke, don’t fix it. “ if it works a little, build on it & try to do more of the part that is working”, “if it is broke, do something different to fix it”
Liv M. Lassen, UIO; ISP, Tro Atferd som gis oppmerksomhet gjentas seg. Det finnes både problemer og ikke problemer.
Liv M. Lassen, UIO; ISP, Metoden Orientation statement: klargjør rådgivningsprossen & hvordan den virker. Bygg en allianse for å jobbe sammen mot en løsning 3 forskjellige klient typer På “besøk” –Umotivert/ sendt Skeptisk – “What is in this for me?” Involvert – Kan identifisere “ønske” –villig til å lage & arbeide mot mål
Liv M. Lassen, UIO; ISP, “Statement” of problemet Aktiv lyttting for å få frem: Situasjon i konkrete, beskrivende språkbilder Følelsene assosiert med denne Intensiteten av følelser: Skala 1-10; Smilebilder 1-5 Rådsøkers forventninger av hva skal skje/ mål
Liv M. Lassen, UIO; ISP, Gode produktive mål er hjerte av metoden eierskap hvis hjelp nødvendig - “ko-kreativ” prosess adferds beskrivelser - positive, konkrete, små steg hvilke adferd som skal skje; hvor ofte det skal skje: under hvilke forhold det skal skje
Liv M. Lassen, UIO; ISP, Skjelett spørsmål! Begynn med å undre sammen. Eksempel: “Jeg vil gjerne at du tenker på ditt liv (din dag i barnehagen/ på skolen) som det har vært i det siste og de ting som har skjedd som du ønsker skal skje oftere i fremtiden. “ Tenk på hva du vil skal skje i rådgivningsprosessen & hvordan du vil merke at forandringen skjer.
Liv M. Lassen, UIO; ISP, Nyttige Spørsmål! Unntaksspørsmål - det sjeldent “Hva må skje for at det skal kunne gjenta seg!/ Analyse av unntak & kloke grep!/ Etablering av sikkerhetstiltak. Utforske særegne nøkkelord. Mestringsspørsmål! Når atferden er mer enn 0. Hva gjør at du klarer det du gjør til tross for….?
Liv M. Lassen, UIO; ISP, Registreringsoppgaver! Observasjonsoppgaver: Legg merke til ting som skjer som dere ønsker skal fortsett å skje. Legg merke til ting som gir dere håp om at noe vil endre seg. Legg merke til forbedringstegn. Lat som et mirakel har skjedd hensikt: å øke sannsynligheten for unntak
Liv M. Lassen, UIO; ISP, Mirakel Spørsmål! Simsalabim! Positiv visualisering av hvordan det vil se ut hvis problemet var løst. Hva vil du komme til å gjøre som tyder på at mirakelet har hendt. Videotape deg selv for en dag (hva ser du) Hvordan vil livet være om 6 måneder / 1 år. Realisme: hva hva rådsøkeren har kontroll over. at andre skal forandre seg- urealistisk (omrammes)
Liv M. Lassen, UIO; ISP, Omramme Uproduktive Mål Negative mål: (du skal ikke…; stop å gjør….) Nytt fokus: hva vil du komme til å gjøre? Destruktive mål: (utfordre disse) Hvordan vil det hjelpe deg å….. “etikk” taushetsplikt Vet ikke mål: - ikke vitende posisjon Allianse (joining) å jobbe sammen.
Liv M. Lassen, UIO; ISP, Tro Språk skaper virkelighet Små endringer skaper større endringer. registrer: fang de unike situasjonene observere, notater detaljer. Rolle skift fra involvert til observatør. Skala:
Liv M. Lassen, UIO; ISP, Betenkninger Ikke erstatning for langsiktig hjelp! Eksempelvis: psykoser selvmordtanker manisk- depressive avhengighet - rus Kan kombineres med langsiktig hjelp! Spesifikke avgrensede forandringer
Liv M. Lassen, UIO; ISP, Referanser De Shazer, Steve (1994) Words were originally magic. New York: Norton Holgersen, Helge (2000) “Always look at the bright side of life”, En vurdering av Steve de Shazer løsningfokuserte terapi. Tidskrift for norsk psykologforeninging. Nr7.vol 37.s Kolseth, Asbjørn (2001) Fra mirakler til muligheter- løsningfokuserte tilnærminger i et sykdomsoreientert system. Tidskrift for norsk psykologforeninging. Nr 9. Vol 38. s
Liv M. Lassen, UIO; ISP, Referanser Langslet, G. (2000) Løft, Oslo: Gyldendal Siverts, John (2000) “ Not always look on the bright side of life”. En kommentar til Helge Holgersens vurdering av Steve de Shazers løsningsfokusert terapi. Tidsskrift for norsk psykologforening, nr. 11, vol 37. S Thompson, S., Rudolph, L.(2000) Counseling Children, Breif Counseling: Solution- Focused and Paradoxical Counseling Strategier. Australia: Brokks/Cole. s