Kjønn, etnisitet og seksualitet i et minoritetsperspektiv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Pedagogisk analyse.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Fagkurs NTpF, Hell, Stjørdal 1. juni 2007 Heidi M. Kvalvaag, forsker medisinsk sosiologi.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Språk og sosialisering
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Elevene imellom Simon Michelet, HiO Transaction, seminar
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Goffman, Garfinkel og Giddens
Læringsteorier En første oversikt.
Mangfold og fellesskap
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Avdeling for sosionomutdanning
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
Kulturteori
Kvalitative og kvantitative metoder
Seksualitet som minoritet
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Etnisitet i et minoritetsperspektiv. Cultural diversity Its social psychology Xenia Chryssochoou (2004) Sosial psykologiske forklaringsnivåer: Intrapersonlig.
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kvalitative forskningsmetoder
Mona-Iren Hauge Stipendiat Psykologisk institutt
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Forelesning nr. 3 Er emosjoner medfødte og universelle eller sosialt konstruert? Hvordan tilnærme seg et studie av emosjoner?
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Tidlig psykologisk antropologi:
Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn
Perspektiver i sosiologien (Cuff, Sharrock, Francis, 1995) ”Strukturalisme” ”Mening og handling” Cuff, Sharrock og Francis’s skille.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Deltakende læring.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Kjønn og etnisitet analytisk verktøy eller en tvangstrøye ?
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Asperger syndrom og ADHD
30 år med tidsbruksundersøkelser – finner vi svarene
Kvalitative og kvantitative metoder
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Queerteori (T. Rosenberg)
Kjønn, seksualitet og etnisitet som minoritetsperspektiver
Tidlig psykologisk antropologi:
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kjønn, etnisitet og seksualitet i et minoritetsperspektiv Minoritetsperspektiv i psykologien OG som faktiske minoriteter (etniske minoriteter og minoriteter mht seksuell orientering) OG minoriteter i forhold til makt

Plan_ Sende rundt ark som alle må skrive seg på Siste time seminar. Avslutte 15 minutter før Teori Snapshot 16 Xenia Chryssochoou Sosial konstruksjonisme Diskursiv psykologi

Kjønnsperspektivet Som minoritetsperspektiv innenfor psykologifaget Som minoritet-/majoritetsperspektiv i forhold til makt mellom grupper av mennesker

Sosiale kategorier betydningssystemer i samspill Kjønn Seksualitet Etnisitet Religion Sosial klasse

Sosiale kategorier: Det er knyttet meningsforståelser til ulike sosiale kategorier Ikke likeverdighet Noen kategorier får status som mer ’normalt’ og ’vanlig’. Andre kategorier blir da ’unormalt’ og ’uvanlig’ Maktforhold som får konsekvenser for individet

Psykologiens historie Betydninger av kjønn, etnisitet og seksualitet har en lite sentral plass innenfor psykologien. Hvorfor? Vitenskapssyn. Menneskesyn.

Vitenskapsteoretiske utgangspunkter Empirisme og positivisme Universalisme Essensialisme Individualisme Nøytralitet som ideologi Reduksjonisme

Det moderne mennesket Rasjonalitet – logikk Vitenskap – fremgang Naturvitenskapene; predikere atferd. Lovmessigheter. Verden og mennesker; komplekse maskiner som fungerer systematisk utifra mekanistisk lover. Rasjonalitet – logikk Slutten av middelalderen, renessansen (1400-1700 tallet. Tiden for store oppdagelser. 1800 tallet – opplysningstiden. Rasjonell og vitenskaplig kunnskap. Fremgang. Newton – naturvitenskaplige lover. Nye forklaringer og viten. Verden (også mennesker) ble sett som komplekse maskiner som fungerte systematisk.

The Science of Personality Lawrence Pervin, 1996 Fremgang innen naturvitenskapene gjorde at man ønsket den samme kunnskapen om mennesket Systematiske fremgangsmåter Formulere generelle lover om menneskelig atferd Finne objektive sannheter

Menneskesyn Hvilket ’menneske’ trer frem av psykologisk forskning? Sammenheng mellom metode/vitenskapsteoretisk forankring og menneskesyn Basale egenskaper ved menneskelig atferd. Komme frem til lovmessigheter i atdferd. Utfra en slik tankegang blir betydninger av kjønn, etnisitet, seksualitet og sosiale klasse ikke interessant annet enn som variabler som forklarer forskjeller mellom mennesker. Ikke fokus på hvilke betydninger disse dimensjonene får i menneskers liv.

Forståelser av kjønn i psykologien Kjønnsgeneralisering Komparative undersøkelser av kvinner og menn Kjønn som variabel ’Den nøytrale kjønnspretensjonen i moderne psykologi’ ’Vitenskaplig standard’ der kjønn ikke har betydning

Perspektivforskyvning Fra kjønn som variabel - kjønn som forskjell Til kjønn som meningssystemer som får betydning for hvordan vi oppfatter oss selv og andre Kjønnede praksiser Se overheads som illustrerer disse analysene!

Forskningsfelt Kvinneforskning; kvinners liv og erfaringer Feminisme; menn overordnet og kvinner underordnet I dag: Kjønnsforskning Kjønn som kulturelle betydingssystemer

Kjønn, seksualitet og etnisitet: Teoretisk bakteppe Sosial konstruksjonisme Post strukturalisme Kulturpsykologi Diskursiv psykologi Kvinne- og kjønnsforskning

Kulturpsykologi retter oppmerksomheten mot relasjonen mellom mennesker og omverdenen sosiokulturelle miljøer har en vesentlig betydning for hvordan mennesker tenker, lærer og utvikler seg

Kulturpsykologi Et kritisk alternativ innenfor psykologien. Perspektivforskyvning fra studier av personer over mot studier av personer slik de inngår i samhandling med andre i et sosialt felleskap

Kulturpsykologi Kulturpsykologi er en paraplybetegnelse som favner over et bredt tilfang av teoretiske og metodiske tilnærminger Det som skiller de ulike perspektivene fra hverandre, er hvilke formidlingsprosesser mellom menneske og kultur som blir satt i fokus

Sosial konstruksjonisme The Social Construction of Reality Berger og Luckman, 1966 Fokus flyttet fra en forståelse av en objektiv virkelighet mot at det vi opplever som ’virkelig’ er sosialt konstruert Kunnskap frembringes som en sosial prosess, og den er kulturelt og sosialt betinget

Sosial konstruksjonisme Et kritisk ståsted til kunnskap om verden Forståelser er historisk og kulturelt spesifikke Kunnskap opprettholdes av sosiale prosesser Kunnskap og sosial handling er sammenvevet Vivian Burr (1995) ’Social Constructionism-what is it?

Post strukturalisme Den språklige vendingen Studerer hvordan noe får posisjon som ’normalt’ og ’vanlig’ – ’unormalt’ og ’uvanlig’ Metoder: diskursanalyse og dekonstruksjon

Diskursiv psykologi Diskurs: forståelsesformer, meninger og perspektiver som er nedfelt i bestemte måter å snakke om ulike fenomener på. Praksiser

Utviklingspsykologi Piaget Freud Kohlberg Gilligans kritikk

Sosial psykologiske teorier i en kulturell kontekst Eksempel: Drapet på Kitty Genovese i New York 1964 38 mennesker hadde enten sett eller hørt overfallet Forskning: Latanè og Darley (1970) ’Bystander effect’ ’Diffusion of responsibility

Sosial psykologiske teorier i en kulturell kontekst Frances Cherry (1995): Analyse av kulturelle endringer i sosialpsykologiske forstståelser av menns vold mot kvinner Hendelsen fant sted i en kontekst der det ikke var vanlig med innblanding i menns vold mot kvinner

Sosial psykologiske teorier i en kulturell kontekst Cherry: Analyserer nyhetsklipp som omtaler hendelsen fra 1966 – 1988 Finner et mønster av kjønn, klasse og etnisitet. Samspill mellom flere betydningsskapende kategorier

Interseksjonalitet Betydningssystemer i samspill Ikke ensidig fokus på hvilken betydning kjønn får for forståelsen av et fenomen, men hvordan betydninger av kjønn, klasse og etnisitet samlet får betydning Hvilken betydning har kjønn, etnisitet, seksuell orientering og sosial klasse? Dimensjoner som får betydning for den enkelte og dimensjoner som blir gitt betydning av andre. Interseksonalitet; sosiale og kulturelle kategorier ikke kan studeres løsrevet fra hverandre og at de, dersom de studeres atskilt, vil gi en dekonstekstualisert og også begrenset inngang i hvordan kategoriene får betydning for personen, både på et individuelt plan og et mer overordnet plan. Slik blir det argumentert for at kategoriene klasse, kjønn og etnisitet ikke kan studeres som enhetlige, fastlagte og uavhengige dimensjoner etter en additiv modell. Isteden er man opptatt av å undersøke hvordan kategoriene griper inn i hverandre og henger sammen, og hvilke meningsforståelser og betydningssystemer de ulike kategoriene samlet konstruerer. Det er denne samlede forståelsen, veven av kategoriene, som får betydning både for personens opplevelse av seg selv samt betydninger personen tilskrives fra andre. Det sentrale poenget er at personen selv posisjonerer og av andre blir posisjonert, ikke bare som arbeiderklasse eller middelklasse, men i forhold til en rekke sosiale kategorier: Hvordan en heteroseksuell, hvit, middelklasse kvinne på førtifem av andre blir tolket og selv presenterer seg, er en vev av betydningssystemer knyttet til hvordan disse kategoriene uttrykkes i form av symboler som plasserer henne og dermed gjør henne kulturelt igjenkjennelig. Og tilsvarende, en unggutt født i Somalia, bodd i Norge de siste fem årene, med det som innenfor psykologien blir betegnet ’lav sosioøkonomisk status’ – så er det ikke kun den sosiale og økonomiske statusen som får og blir gitt betydning, men sammenblandingen og den gjensidige påvirkningen av hans kjønn, alder, etnisitet, kultur og klasse.

Fra å være kjønn til å gjøre kjønn - et teoretisk skift Processes of doing Forskyve fokus fra kjønn som noe som man er, mot kjønn som noe som man gjør Utrykket ’å gjøre kjønn’ brukes som et begrep for å understreke hvordan kjønn er noe som aktivt blir produsert i hverdagen (West og Zimmerman, 1987) Ut ifra en slik forståelse blir kjønn forstått, ikke som noe man er men noe man gjør. Situerende praksiser der hver enkelt gjør sitt kjønn. Fra passivitet, noe man er, til aktivitet, noe man gjør. GJØR gester, holdning, stemmeleie, hår, sminke, klær –kulturelle praksiser som gjør oss kulturelt gjenkjennelige som menn og kvinner, gutter og jenter.

Hvordan studere ’betydninger av kjønn’? ’Sosial deltagelse og utvikling i overgang fra 12-14 år: ’vanlige’ og ’vanskelige’ utviklingsveier’ Professor Hanne Haavind, UiO Førsteamanuensis Liv Mette Gulbrandsen, HiO

32 barn fra samme skole på østlandsområdet Sosial deltagelse og utvikling i overgang fra 12-14 år: ’vanlige’ og ’vanskelige’ utviklingsveier 32 barn fra samme skole på østlandsområdet Halvparten av barna etnisk minoritetsbakgrunn Variert sosioøkonomisk bakgrunn

For jenter: Kjønn Alder Seksualitet

For gutter: Aktivitet (trening) Data Få kjæreste (organisert av jentene)