CHRISTIAN RUDFOSS VEGARD AASEN LAVDIM AHMETI MobileTicket -en enklere måte å betale parkering på.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

HVA ER ?.
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Kvalitetssikring av h.app.tilpasn.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
ASKER SKIKLUBB VOLLEYBALL Treningsavgift/dugnad våren 2014
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
HVA ER ?.
Produktopplæring CRM MBS 10 Merete L. Nylund. Agenda  Kontaktperson.  Nytt rapportvindu.  Endringer i dokumentmodulen.  User Satisfaction.  Timeregistrering.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Velkommen som spiller i aksjespillet.
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
EiT landsby 18: Samarbeid over Internett Bruk av Rich Presence.
Mestring og forebygging av depresjon
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Kollaborativ Ruteplanlegging For egendefinerte brukergrupper Håkon Arneng Holmstedt, Vit.Ass. Høgskolen i Østfold.
E-tjenester hos Stavanger bibliotek. Alephweb •Oversikt over hjemlån, fjernlån, reserveringer og gebyrer •Fornye lån •Favorittsøk •Endre adresse •Endre.
Bufdirkonferansen 2011 Notater Notater Notater /.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Regelmessighet (Repeterende aktivitet) Hvor finner jeg Regelmessighet?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Resultater Kundesenter
Kvalitativ metode i markedsforskning
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Registrering av kjemikalier i Kromatografigruppa, Fürst Medisinsk laboratorium. Database laget med bruk av teknologiene PHP, MySQL og Apache Prosjektoppgave.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Fra resultat til veien videre Prosjekt: Nasjonal satsing for utprøving og evaluering av familieråd i Norge Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
«Lese og løse oppgaver»
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Mobil turistguide Suman & Siril. Mobil turistguide Prosjektidé Prosjektmål Undersøkelser Teknologier Status.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Parkering Mål: AS FlyPark skal ha et program som ordner bestillinger på deres parkeringsplasser.
ADR & SCANNERKORT. Automatic Delivery Rewards (ADR) Den enkle måten å handle produkter på, med levering hver måned. Du har fordelen av en rabatt på 5.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
M OBILE T ICKET - EN ENKLERE MÅTE Å BETALE PARKERING PÅ Christian Rudfoss Vegard Aasen Lavdim Ahmeti.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Forskningsopplegg og metoder
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
JADE-LEAP AmbieSense er et EU støttet forskningsprosjekt. I dette prosjektet prøver man å integrere nye typer teknologi for bruk på mobile enheter I den.
LOPOT Lokasjonsbasert ProfilOppdateringsTjeneste.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Brukbarhetstesting og feltstudier
JELØY MENIGHET HVA ER VI SKAPT TIL Å VÆRE HVA ER VI SKAPT TIL Å GJØRE.
JourneySwipe.
Aktivitetsappen Presentasjon :28 1.
Utskrift av presentasjonen:

CHRISTIAN RUDFOSS VEGARD AASEN LAVDIM AHMETI MobileTicket -en enklere måte å betale parkering på

Bakgrunn for prosjekt Peppes besøk Mange eksisterende P-parker m. tilhørende automater Våre hypoteser  På tide med ny betalingsmåte Mobiltelefon blir stadig mer utbredt  Bestillinger

Agenda Mål for prosjekt  Målgruppe Systemet Eksisterende løsninger Eksisterende løsninger kontra MobileTicket Forskningsmetode

Agenda Prototype  For parkeringsvakten  Ved parkeringen Spørreundersøkelse Videreutvikling..? Artikkel: ” A mobile phone for monitoring real time caloric balance ”  Forklare deres syn på bruk av mobiltelefon  Se på likheter Spørs/svar

Mål for prosjekt Unngå parkeringsbot festet på ruta Eksisterende mobileløsninger finnes  Tungvinnt Vår tjeneste skal gi høy nytteverdi  Forenkle hverdagen til de som benytter seg av parkeringsplasser  Enkel i bruk, uten registrering el. lignende

Mål for prosjekt - Målgruppe Alle personer som ønsker å parkere Alle aldrer Alle bakgrunner Fokusområde er Oslo Parkeringsvakter ikke en del av vårt fokusområde

Systemet Automater er on-line/kontra off-line  Inngår i en ”hovedsentral” Billetten består av to deler  Ene delen tas med, den andre plasseres i bilen  Billetten vil inneholde en kode som benyttes ved fornyuing av kjøpt P-tid  Ved fornying  Billetten ikke lenger være gjeldende, mobiltelefonen vil ”ta over” Parkeringsvakten har en PDA  Pda’en er knyttet mot et nettverk  Her vil alle ID’er som er reg. pr. område ligge

Eksisterende løsninger Mai 2002 – Trafikketaten Ringe inn til parkeringsselskapet  Oppgir kode ved plassering  Parkering registreres i en db  Opplyst om gyldig parkering Må ha en oblat ved benytting av tjenesten  Festes i bilvinduet Oblaten lagrer:  Bilnummer, takstgruppe og tidspunkt – utgår Dekningen er satt til hele Norge

Eksisterende løsninger kontra MobileTicket Easyparks & mPays løsning er tungvinnt  Registreringsfase, bruksmåte Easyparks måte mot bedrifter  Enklere med samlet faktura

Forskningsmetode Kvantitativ metode  Via spørreskjema Kvalitativ metode  Via intervju  Løst Begge metodene blir brukt under vår spørreundersøkelse

Forskningsmetode Feltundersøkelser/Brukerundersøkelser Intervju  Kvalitativ  Kvantitativ

Prototype Vi har valgt å utforme vår prototype på et lavt nøyaktighetsnivå  Dette gir oss frihet endre – om det trengs  Funksjonaliteten er tatt høyde for og skissert i prototypen Utviklet i Visual Studio og Photoshop Ikke-fungerbare – kun illustrative

Prototype – Brukeren – 1/6

Prototype – Brukeren – 2/6

Prototype – Brukeren – 3/6

Prototype – Brukeren – 4/6

Prototype – Brukeren – 5/6

Prototype – Brukeren – 6/6

Prototype – Parkeringsvakten

Spørreundersøkelse Spørsmål om:  Demografiske ting  Bruk av betalte parkeringsplasser  Betalingsmåte og synspunkter rundt dette  Meninger og synspunkter om MobileTicket

Videreutvikling Pr. dags dato er ikke systemet rundt parkeringsvakten nøye gjennomtenkt  En videreutvikling vil blant annet innebære:  en forbedret analyse rundt parkeringsvakten med deltakelse i undersøke Flere ting vil komme opp etter at brukerundersøkelsen er gjort

Artikkel: “ Usability and Feasibility of PmEB: A Mobile Phone Application for Monitoring Real Time Caloric Balance ” CHRISTOPHER C. TSAI GUNNY LEE FRED RAAB GREGORY J. NORMAN TIMOTHY SOHN WILLIAM G. GRISWOLD KEVIN PATRICK

Innledning 65 % av voksne amerikanere er overvektige Kostnader på 78 milliarder dollar  Halparten betales av Medicare/Medicaid  Halparten betales av private kilder Hvordan løse dette problemet på en billigere måte?

PmEB PmEB kan være løsningen Patient-Centered Assessment and Counseling Mobile Energy Balance Elektronisk løsning på mobiltelefonen Ideen bak: fange opp din fysiske tilstand til enhver tid og gi tilbakemeldinger på dette

PmEB (Systemet) Klientapplikasjonen (Java 2 Mobile Edition) Serverapplikasjonen (Tomcat)  Sende tilbakemeldinger  Lagre mat og aktiviteter i databasen  Ta vare på brukerens daglige kalori-data Testet på følgende:  Nokia 6600  Motorola v300  Motorola RAZR (utgangspunkt)

PmEB (Scenario) Registrere det man spiser og gjør i PmEB (med telefonen) Man får da i retur en personlig oppdatert kaloribalanse Man kan sjekke kaloriinnhold av mat/fysisk aktivitet via mobilen På slutten av dagen man brukerne sjekke om kaloribalansen er positiv eller negativ

Systemdesign

PmEB (Personlig) Personlig løsning All fysisk tilstand må registreres før bruk av PmEB

PmEB (Klientapplikasjon)

4 faser (1) 1. Brukergrensesnitt retningslinjer  Evaluere prototypen  24 kriterier  Kom frem til:  Trenger hjelpefiler  Trenger tilbakeknapp  Trenger lagreknapp for bekreftelse

4 faser (2) 2. Gjennomgang og heuristisk brukbarhetstesting  6 domeneeksperter tester hele systemet (10 oppgaver)  Skrik ut!  Tatt opp på bånd  Tidsbruk registrert  Fant ut:  Nødvendig med historiefunksjon som også kan endres

4 faser (3) 3. Pre-testing av systemet  6 brukere  1 uke  Klinisk overvektige (BMI >=25)  Over 18 år  Rekruttert via venner/familie  Spørreskjema/intervju  Fant ut:  Ordne applikasjonsfeil  Korrekturlese databasen

4 faser (4) Gjennomføring av testing  15 brukere  1 måned  Klinisk overvektige (BMI >=25)  Over 18 år  Tre grupper:  Papir og blyant  Mobilgruppe med èn påminnelse om dagen  Mobilgruppe med tre påminnelser om dagen  Spørreundersøkelse/intervju

Hvem er brukerne? Rekruttert via flyveblad Gjennomsnittelig alder på 30 år (18-51) 9 av 15 var kvinner 14 av 15 har collegeutd. eller studerer på college Over halvparten har brukt mobil i mer enn 5 år 6 av 15 bruker mobilen 11 ganger daglig til privat bruk 13 mente de likte å brukte hi-tech produkter

Fant ut: Applikasjonen ble aksessert ca fem ganger daglig Mobilgruppene mente matdatabasen var for liten og at det var problemer med å definere mengde på mat. Mer behagelig for mobilbrukerne i sosial setting Mobilbrukerne endret også mer på følgende enn papir og blyant-gruppa:  Fysisk aktivitet  Spisevaner Mobilbrukerne ble mer årvåkne Mobilbrukerne fikk mer motivasjon til å endre vanene

Tematisk analyse Selvovervåkning økte bevisstheten i alle grupper Papirmetoden er upraktisk  Mye å ta med seg  Ydmykende i sosiale settinger  Brukte heller mindre dagbøker og overførte derfra Mobilbrukerne likte applikasjonen veldig godt  ”synd jeg måtte slutte med det” PmEB var en motivator  Fikk tilbakemeldinger på hver bespisning og aktivitet man utførte

Tematisk analyse PmEB var en motivator  Reagerte da man fikk beskjed om at man økte i vekt  Reagerte da man så røde tall Irriterende å få påminnelser hele tiden

Konklusjon For liten brukergruppe De fleste var unge voksne med collegeutd. De fleste var kvinner De fleste brukte mobil fra før Mobilbrukerne scoret bedre på brubarhet, oppfyllelse og tilfredsstillelse PmEB er altså et gjennomførbart produkt, med potensialet til forbedringer.

Paralleller – MobileTicket og Artikkel Over alt er mobilen mer i bruk Mobiltelefonen er med på å hjelpe hverdagen Artikkel  Forklarer kaloriinnhold i aktivitet/mat MobileTicket  ”Mindre løping” til bilen for å betale (raskere) Ved MobileTicket antar vi at påminnelser er med på å hjelpe i motsetning til det som ble beskrevet i artikkelen

Paralleller – MobileTicket og Artikkel I artikkelen nevnes det at det å legge inn mat-data kunne være noe problematisk. Vi tror allikevel ikke det vil være vanskelig for brukerene å ekspandere P- tiden deres via mobilen. Det nevnes også at brukere som brukte mobiltelefonen var mer fornøyde. Dette er også noe vi vil tro angående MobileTicket.

ok... mja?