DET LEVENDE UNIVERSITET LEGG TIL UNDERTITTEL HER.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Heltene fra Telemark Studietilbud 2010/11
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Institutt for landskapsplanlegging ILP
HiBu Innovasjon.
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
STUDIER VED INSTITUTT FOR PLANTE- OG MILJØVITENSKAP OPPTAK 2012
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
U NIVERSITETET FOR MILJØ - OG BIOVITENSKAP D ET LEVENDE UNIVERSITET I Å S.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Presentasjon ved Knut Hove på allmøte
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Institutt for naturforvaltning (INA)
Studier i bioteknologi, kjemi og matvitenskap
STRATEGISKE UTFORDRINGER - SETT FRA UMB FELLES STYRESEMINAR 4. SEPTEMBER 2008 KNUT HOVE REKTOR.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Mulighetene ved et styrket biovitenskapelig miljø på Ås Arvid Hallén Forskningsrådet.
Handelshøgskolen ved UMB Presentasjon av studietilbudet for UMB-ambassadører
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
INSTITUTT FOR NATURFORVALTNING INSTITUTT FOR NATURFORVALTNING (INA) STRATEGISK FAGPLAN Visjon: INA skal være et sterkt utdannings-
DET LEVENDE UNIVERSITET
Status opptak til UMB per 7.sep 2010 Studieavdelingen - opptakskontoret.
DET LEVENDE UNIVERSITET LEGG TIL UNDERTILTTEL HER.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Sist oppdatert november 2013.
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Våre studier Fakultet for veterinærmedisin og biovitenskap.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Fremtiden starter med dine spørsmål!.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Farmasøytisk institutt, 2006 Velkommen til nye studenter 14. august 2006 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Janne Beate Utåker Rådgiver ved Institutt for kjemi, bioteknologi og matvitenskap Representant i utdanningsutvalget.
Institutt for husdyr- og akvakulturvitenskap (IHA)
Status opptak NMBU Studieavdelingen Oppdatert
STUDIERENTNINGER PÅ INA
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Overordnet strategi SV-fakultetet
STUDIERENTNINGER PÅ MINA
Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (KBM)
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Status opptak NMBU Ramme og poenggrenser Oppdatert
Fakultetet for Miljøvitenskap & Naturforvaltning
Noragric studier (de rare engelske studiene)
Fakultet for biovitenskap
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Utskrift av presentasjonen:

DET LEVENDE UNIVERSITET LEGG TIL UNDERTITTEL HER

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 3 DET LEVENDE UNIVERSITET UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP  Ledende internasjonalt utdannings- og forskningsmiljø - vekt på samvirke mellom naturvitenskap, teknologi og samfunnsfag  Bidrar til å løse dagens og framtidens utfordringer - innen landbruksproduksjon, miljø- og arealforvaltning og næringsutvikling

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 4 DET LEVENDE UNIVERSITET UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP  Den høiere Landbrugsskole paa Aas: 1859  Norges landbrukshøgskole: 1897 –Norges første vitenskapelige høgskole med rett å tildele doktorgrader  Universitet:  3270 studenter  430 doktorgradsstudenter  1120 ansatte - derav 640 vitenskapelige  Tilbyr to-, tre- og fem-årige studier

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 5

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 6 DET LEVENDE UNIVERSITET ENHETER VED UNIVERSITETET Institutter:  Økonomi og ressursforvaltning  Landskapsplanlegging  Plante- og miljøvitenskap  Naturforvaltning  Husdyr- og akvakulturvitenskap  Matematiske realfag og teknologi  Kjemi, bioteknologi og matvitenskap  Internasjonale miljø­ og utviklingsstudier (Noragric)

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 7 DET LEVENDE UNIVERSITET ENHETER VED UNIVERSITETET Sentre:  Senter for husdyrforsøk (SHF)  Senter for klimaregulert planteforskning (SKP)  Senter for etter­ og videreutdanning (SEVU)  Aquaculture Protein Centre (APC)  Centre for Integrative Genetics (Cigene) UMB er også medeier i et forskningssenter på Campus Ås:  Norsk senter for bioenergiforskning

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 8 DET LEVENDE UNIVERSITET STUDIER Universitetet skal videreføre og utvikle tverrfaglighet som et av særpregene ved utdanningen. For å opprettholde kvaliteten på utdanningen og sikre muligheter for nye studietilbud skal UMB sikre bedre utnyttelse av undervisningskapasiteten, utvikle bedre koordinering av emne- tilbudene mellom instituttene, forbedre de administrative rutinene og øke satsingen på nye undervisningsformer og nytt faginnhold. Strategi

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 9 DET LEVENDE UNIVERSITET STUDIER  Årlig studerer om lag 3270 studenter ved UMB  18 bachelor- og 43 masterprogram  Teoretisk og vitenskapelig utdanning med vekt på praktiske og eksperimentelle øvelser  Etter fullført studium tildeles bachelor- og mastergrad. Andre program:  3-årig forskerutdanning (PhD)  Praktisk pedagogisk utdanning  Grunnstudiet, videreutdanning m.m.

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 10 DET LEVENDE UNIVERSITET ANTALL STUDENTER HØST 2009  Bachelor  Master  PPU, grunnstudiet, utveksling og videreutdanning – 150  Forskerutdanning - 432

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 11 DET LEVENDE UNIVERSITET STUDIER VED UNIVERSITETET  Matematiske realfag  Matvitenskap  Mikrobiologi  Miljø og naturressurser  Miljøfysikk  Naturbasert reiseliv  Naturforvaltning  Plantevitenskap  Ressursforvaltning  Samfunnsøkonomi  Skogfag  Utviklingsstudier  Ressursforvaltning  Teknologi (siv.ing.)  Utviklingsstudier  Økologi og naturforvaltning  Økonomi (siviløkonom)  Akvakultur  Arealplanlegging  Bioinformatikk  Biologi  Bioteknologi  By- og regionplanlegging  Eiendomsfag/utvikling  Entreprenørskap og innovasjon  Folkehelsevitenskap  Fornybar energi  Geomatikk  Husdyrvitenskap  Informatikk  Kjemi  Landskapsarkitektur  Landskapsingeniør  Lektorutdanning

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 12 DET LEVENDE UNIVERSITET INTERNASJONALE STUDIER  14 prosent av studentene har utenlandsk statsborgerskap  20 prosent av studentene studerer en periode i utlandet  50 prosent av emnetilbudet ved UMB tilbys på engelsk  Bredt samarbeid med omkring 93 utenlandske universiteter  Eget institutt for internasjonale miljø- og utviklingsstudier, NORAGRIC

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 13 DET LEVENDE UNIVERSITET ENGELSKSPRÅKLIGE to-årige MASTERPROGRAM  Agroecology  Animal Breeding and Genetics  Aquaculture  Bioinformatics and Applied Statistics  Computational Biology  Development and Natural Resource Economics  Ecology  Feed Manufacturing Technology  International Development Studies  International Environmental Studies  International Relations  Microbiology  Plant Science  Radioecology

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 14 DET LEVENDE UNIVERSITET HVOR KOMMER STUDENTENE FRA (høst 2007)

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 15 DET LEVENDE UNIVERSITET DESTINASJONER FOR UTVEKSLING (2005 – 2007)

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 16 DET LEVENDE UNIVERSITET UNIKT SOSIALT MILJØ  Oversiktlig studentmiljø  Alle får tilbud om hybel første studieår  Studentsamfunnet  Aud Max – konsertarena  80 forskjellige lag og foreninger  ”Uka i Ås” hvert annet år  Egen idrettspark og idrettshall  Omfattende idrettstilbud  Lysløype  Nasjonalt roanlegg

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 17 DET LEVENDE UNIVERSITET FORSKNING UMB skal drive forskning av høy kvalitet til det beste for samfunnet. Universitetet skal være et forskningsintensivt universitet som fremmer fri og uavhengig forskning. UMB skal være en åpen og samarbeidsorientert institusjon overfor næringsliv, forvaltning og samfunnet forøvrig. UMB skal videreutvikle en sterk intern forskningskultur. Strategi

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 18 DET LEVENDE UNIVERSITET FORSKNING  Sterk kobling mellom forskning og undervisning  Ansvar for langsiktig grunnleggende forskning Satsingsområder:  Akvakultur  Bioteknologi  Helse  Mat  Miljø  Næringsutvikling

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 19 DET LEVENDE UNIVERSITET FORMIDLING OG SAMFUNNSKONTAKT Universitetet skal videreutvikle sitt samfunns- engasjement når det gjelder formidling og kommunikasjon. Strategi plan Det bærende elementet i universitetets logo er "liv". Hver dag har sitt eget biogram. Akkurat som universitetet arbeider med det "levende", er vår logo også det.

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 20 FORMIDLING Oppslag om UMB i media Mediestatestikk Total Østlandets Blad Aftenposten Nationen7265 Forskning.no4761 Regjeringen.no54 NRK4629 Dagsavisen1452 VG4356 Dagbladet5541 Landbruks- og matdepartementet3331

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 21 DET LEVENDE UNIVERSITET PARKEN  UMBs aktiviteter er plassert i vakre omgivelser  UMBs eiendom omfatter 6000 dekar hvorav parken utgjør 600  Parken er i nyklassisistisk stil og av nasjonal kulturhistorisk verdi  1400 ulike arter vokser på området  Av spesiell interesse: > Magnoliablomstring i mai > Rhododendronblomstring i juni

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 23 DET LEVENDE UNIVERSITET CAMPUS ÅS  En rekke fagmiljøer er lokalisert i tilknytning til UMB, og beskrives som Campus Ås.  Største biovitenskapelige utdannings- og forskningsmiljø i Norge.  900 vitenskapelige årsverk, og omsetning 1,2 milliard kr. Institusjoner:  UMB  Nofima Mat  Nofima Marin  Bioforsk  Skog og landskap  Bioparken

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 24 DET LEVENDE UNIVERSITET ØKONOMISKE HOVEDTALL Total omsetning (2009): 919 mill. kr. Herunder:  Utdannings- og forskningsdept. : 695 mill.  Norges forskningsråd: 116 mill.  Oppdrag statlige etater: 53 mill.  Oppdrag næringsliv/privat: 38 mill.  Oppdrag utenlandske: 13 mill.  EU-finansiering: 4 mill.

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 25 DET LEVENDE UNIVERSITET ALLIANSER OG SAMARBEID  Matalliansen (UMB og Nofima Mat)  Akvaforsk-alliansen (Nofima Mat, Nofima Marin og UMB)  Universitets-alliansen (UMB, UiO, HiO og HiAk)  Trippelalliansen (UMB, NVH og UiO)  Allianse for utviklingssamarbeid - UMB (Noragric), Bioforsk og Skog og landskap  Oslofjord-alliansen - Regionalt samarbeid mellom UMB, HiBu, HiVe og HiØ  NOVA - Nordisk skogbruks-, veterinær- og landbruksuniversitet  Avtale om strategisk samarbeid - UMB /NVH og Norges bondelag, Norsk bonde- og småbrukarlag og Norsk landbrukssamvirke

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 26 DET LEVENDE UNIVERSITET OM PRESENTASJONEN  Oppdatert 24. mars 2010  Etter å ha lest denne siden kan du slette den eller fylle inn dine kontaktdata.  Presentasjonen er laget av Kommunikasjonsavdelingen  Oppdaterte versjoner finnes på: umb/artikkel/umb-presentasjonerhttp:// umb/artikkel/umb-presentasjoner  En kortfattet og generell presentasjon av UMB  Finnes i en norsk og engelsk versjon  Kommentarer og forslag til forbedringer sendes >>  Kan suppleres av den enkelte avdeling eller institutt