JUS5880 Finansmarkedsrett Forelesninger i valgfag (H 2014) Trude Myklebust Stipendiat, tilknyttet Finansmarkedsprosjektet (IFP)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
Advertisements

AKTUELT FRA KREDITTILSYNET - regnskaps- og revisjonsområdet Anne Merethe Bellamy.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Hvordan fungerer ulike typer finansieringskilder i urolige tider? Bente A. Landsnes – FNHs årskonferanse.
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Det nye børslandskapet - hvordan sikre beste pris?
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kredittilsynets krav til rådgivning om finansielle produkter
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
§ 8-1. Hva som kan deles ut som utbytte
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
JUS5880 Finansmarkedsrett Forelesninger i valgfag (H 2013) Trude Myklebust Stipendiat, tilknyttet Finansmarkedsprosjektet (IFP)
JUS 102 Forelesning 4. mai 2010.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
JUS5880 Finansmarkedsrett Forelesninger i valgfag (H 2013) Trude Myklebust Stipendiat, tilknyttet Finansmarkedsprosjektet (IFP)
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
JUS5880 Finansmarkedsrett
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Viktige lover og regler
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Etablering av aksjeselskap (AS)
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Offentlighet.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Personopplysningsloven
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Foto: Geir Hageskal Kommunens skjønn ved tildeling av bevilling Bruk av hensyn og tyngende vilkår v/ Marte S. Bjørnsen Eierskapsenheten.
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Arbeidsgivers behandling av personopplysninger Personopplysningsloven av 14.april 2000 nr. 31 (popplyl.)
JUS102 Advokat Lars Baklund.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
JUS5880 Finansmarkedsrett Forelesninger i valgfag (H 2014) Trude Myklebust Stipendiat, tilknyttet Finansmarkedsprosjektet (IFP)
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
JUS5880 Finansmarkedsrett
Forelesninger i selskapsrett Disposisjonen pkt studieår, vår 2013 Professor dr. juris Beate Sjåfjell Det juridiske fakultet i Oslo
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
JUS5880 Finansmarkedsrett Forelesninger i valgfag (H 2015) Trude Myklebust Stipendiat, tilknyttet Finansmarkedsprosjektet (IFP)
Kredittinstitusjoner i krise Sjur Swensen Ellingsæter, stipendiat ved Institutt for privatrett.
Stiftelsers kapital, stiftelsesloven og nyheter fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesdag i Stavanger – 14.mai 2014.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Definisjonen av «innsideinformasjon» Når utgjør en opplysning innsideinformasjon? Morten Emil Eriksrud Bergan Vitenskapelig assistent
Finansmarkedsrett Sparebanker/forretningsbanker
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Dag Wiese Schartum, AFIN
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Teknisk beskyttelse.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

JUS5880 Finansmarkedsrett Forelesninger i valgfag (H 2014) Trude Myklebust Stipendiat, tilknyttet Finansmarkedsprosjektet (IFP)

Dagens tema Børser og andre regulerte markeder – Definisjon av regulert marked og børs – Regler om etablering, konsesjon og institusjonelle forhold – Opptak til notering og handel – Regler om handel, markedsovervåkning mv – Kort om MHF

Generelt om børsmarkedet Hva er en børs? Viktig infrastrukturforetak Aktører og roller Norske regulerte markeder Hvorfor børsnotering? Historisk utvikling

Viktigste kjennetegn Møteplass/markedsplass Handelssystem Økt informasjonstilgang Adgangskontroll – Utstedere – Handlende (medlemmer) Rammer for handelen (regelverk) Tilsyn, overvåkning og håndhevelse

Oslo Børs Eneste verdipapirbørs med konsesjon i Norge Markedsplass for aksjer, egenkapitalbevis, obligasjoner, sertifikater, derivater Opererer også – Oslo Axess (regulert markedsplass) – Nordic ABM (uregulert markedsplass for obligasjoner og sertifikater) – Oslo Connect (ikke-standardiserte derivater, MHF)

Motiver for notering Bedre tilgangen på ny lånekapital og ny fremmedkapital Ønske om å endre eierstruktur Oppnå et generelt kvalitetsstempel Bedre likviditeten i instrumentene Bli tilgjengelig som investeringsobjekt Innebærer et nytt og strengere regime – Informasjonskrav, avgivelse av kontroll, corporate governance

Rettslige virkninger av notering Viktig koblingsbegrep Medfører et strengere regime for utstedere og investorer Vphl. – mange regler kun knyttet til noterte finansielle instrumenter – Innsidehandel, markedsmanipulasjon (vphl. kap. 3) – Flagging (vphl. kap. 4) – Løpende og periodisk informasjonsplikt (vphl. kap. 5) – Overtakelsestilbud (vphl. kap. 6) – Prospekter (kap. 7 (både/og))

Oversikt over regelverket Børsloven 2007 (MiFID, opptaksdirektivet) Børsforskriften 2007 (Utfyllende regler) Børsens eget regelverk Rundskriv fra Finanstilsynet Forholdet til verdipapirhandelloven (kap )

Børsens egne regler Børssirkulærer Opptaksreglene Regler for utstedere Medlems- og handelsregler Derivatreglene Oslo Connect-reglene

Børslovens systematikk Kapittel 1 Innledende bestemmelser Kapittel 2 Krav om tillatelse mv Kapittel 3 Organisasjonsform, organer mv. Kapittel 4 Eier og kapitalforhold Kapittel 5 Virksomhetsregler Kapittel 6 Tilleggskrav for å drive virksomhet som børs Kapittel 7 Tilsyn og sanksjoner

Formål og hensyn Børsloven § 1: Lovens formål er å legge til rette for effektive, velordnede og tillitvekkende markeder for finansielle instrumenter.

Tillit til markedsplassen Integritet Likebehandling Klare og forutberegnelige regler Lik og samtidig tilgang til informasjon Gjennomsiktighet/transparens Tilsyn og markedsovervåkning

Effektivitet Rasjonell og kostnadseffektiv Kursdannelsen – Speile de reelle markedsforholdene best mulig – Krav til handels- og informasjonssystemer – Forbud mot markedsmisbruk – Likviditet (bl.a. omsettelighet og spredning)

Andre hensyn Velordnet Konkurranse

Definisjon av regulert marked Børsloven § 3 (1): Med regulert marked menes foretak med tillatelse etter § 4 som beslutter opptak til handel av finansielle instrumenter på markedet, og som organiserer eller driver et multilateralt system som legger til rette for regelmessig omsetning av noterte instrumenter i samsvar med lov, forskrift og objektive handelsregler fastsatt av markedet selv.

Definisjon av børs Børsloven § 3 (2) Med børs menes regulert marked med særskilt tillatelse etter § 33 § 33 – tilleggskrav til børser i kapittel 6

Krav om tillatelse Børsloven § 4 Virksomhet som regulert marked kan bare drives av foretak som har tillatelse til dette fra departementet. Børsloven § 33 Virksomhet som børs kan bare drives av foretak som har tillatelse til dette fra departementet. For begge varianter – beskyttet betegnelse

Organisering og ledelse Organisert som allmennaksjeselskap Krav til styre og ledelse (relevante kvalifikasjoner mv., jf. § 10) Etablere og følge opp regler om internkontroll, jf. § 11 Regnskap og revisjonsplikt § 13 – regler som skal sikre markedets funksjonsevne

Eier- og kapitalforhold For regulerte markeder – eierkontroll (§ 17) – Erverv av betydelig eierandel må meldes til Finanstilsynet – Finanstilsynet kan nekte erverv som dersom aksjeeier ikke egnet til å sikre god og fornuftig forvaltning Tidligere regler om 20 pst eierbegrensningsregel for børser – opphevet (§ 35) Krav til forsvarlig ansvarlig kapital og likviditet (§§ 20 og 21)

Generelle krav til virksomheten Børsloven kapittel 5 (de generelle kravene) – § 22 – tilbørlig hensyn til prinsipper om effektivitet, nøytralitet og likebehandling – God gjennomsiktighet, kursnoteringen skal speile de noterte instrumentenes markedsverdi – Krav til systemer - § 22 annet ledd – § 24 tredje til femte ledd «innrettet» Forholdet til utstedere Letter tilgangen til informasjon Skal påse at vilkårene for opptak til handel er oppfylt

Virksomhetsbegrensningsregler Kan bare drive tilleggsvirksomhet som har naturlig sammenheng med markedsplassvirksomheten og som ikke svekker tilliten, jf. § 23 – Bivirksomhet eller knyttet til verdipapirkjeden (men kan likevel være ulovlig) – Må vurderes konkret – Eksempel Oslo ABM

Notering og handel Opptak til notering og organisering av handel – kjernevirksomhet for regulert marked Krav om opptaksregler (børsloven § 24) Skal sørge for at finansielle instrumenter handles på en redelig velordnet og effektiv måte + fritt omsettelig Børsens egne regler Prospektkrav

Opptak til handel Aksjer og egenkapitalbevis – Selskapets styre må beslutte å søke om opptak – Prospekt, jf. vphl. kapittel 7 – Børsloven § 24 (regulert marked), børsforskriften kapittel 2 (børs) og børsens opptaksregler (Oslo Axess og Oslo Børs)

Opptak til handel (børs) Børsforskriften kapittel 2.I - Aksjer – Allmennaksjeselskap eller tilsv. utenlandsk selskap – Antas å ha «allmenn interesse» og – Forventes å bli gjenstand for regelmessig omsetning – Også legges vekt på selskapets økonomi og – Andre forhold av betydning for om aksjene er egnet til børsnotering

Opptaksregler aksjer Oslo Børs Markedsverdi på 300 mill. kroner (aksjer) Minst 8 mill. kroner egenkapitalbevis Tilfredsstillende egenkapital Tilstrekkelig likviditet for 12 måneders drift 3 års historikk på virksomhet Ledelse, styre, revisjonsutvalg

Opptaksregler aksjer Oslo Børs (forts.) 25 prosent av aksjene spedt blant allmennheten 500 aksjonærer totalt, eier aksjer med verdi av minst kroner (200 EK-bevis) Krav til fri omsettelighet Reserverapporter (olje, gass og gruveselskaper) Børssirkulær 9/2009 Utarbeidelse av noteringsprospekt

Opptak til handel (børs) Børsforskriften kapittel 2.II - Obligasjoner – Antas å ha «allmenn interesse» og – Forventes å bli gjenstand for regelmessig omsetning – Også legges vekt på selskapets økonomi og – Andre forhold av betydning for om aksjene er egnet til børsnotering

Opptaksregler obligasjoner Oslo Børs Størrelsen av lånet minst 2 mill. kroner eller tilsvarende Fullt innbetalt og fritt omsettelige Registrert i verdipapirregister

Løpende forpliktelser Egne regelsett på Oslo Børs hjemmesider: Løpende forpliktelser for børsnoterte selskaper For obligasjoner: Inntatt sammen med opptaksreglene i Obligasjonsreglene

Handel og kursnotering Organisering av handelen – multilateralt handelssystem, § 3 Krav til: – Tekniske systemer (§ 13 d) og § 22) – Handelsregler (gjennomsiktig, fast, objektiv § 13 c) Handelssystem og handelsregler: – Generelle prinsipper i § 22 første ledd om effektivitet, nøytralitet og likebehandling

Handel og kursnotering (forts.) Kursnoteringen – løpende registrering av alle handelsdata «Pre-trade transparency» (§ 28) - offentliggjøre kjøps- og salgstilbud og ordredybde «Post-trade transparency» (§ 29) – offentliggjøre pris, volum og tidspunkt for transaksjoner «Alminnelige forretningsmessige vilkår» Unntaksadgang/utsatt offentliggjøring

Adgang til å delta i handelen Medlemmer – børsloven § 26 Ikke-diskriminerende regler/objektive kriterier om medlemskap og tilgang til markedet Verdipapirforetak og kredittinstitusjon krav til kapital, organisasjon, tekniske systemer, skikket Andre egnet, kompetanse, organisasjon, finansielle ressurser Fjernmedlemskap

Markedsovervåkning Børsloven § 27 og børsforskriften kapittel 4 Viktig for å sikre tilliten til markedet og kursfastsettelsen – Medlemmer, transaksjoner, utstedere – Overholder atferds-, opplysnings- og rapporteringsregler – Avdekke brudd på innsideregler, markedsmanipulasjon mv (i vphl. kap. 3) Plikt til å varsle FT ved mistanke om brudd Krav til integritet, uavhengighet, ressurser, organisering

Sanksjoner og inngrepshjemler Suspensjon og strykning (børsloven § 25) Løpende mulkt (børsloven § 30) Overtredelsesgebyr (børsloven § 31) Stans i handel (børsloven § 39) Få med eksempler fra bsfs

Noen generelle bestemmelser Plikt til likebehandling § 5-14 – Rapporteringsdirektivet – Ikke adgang til forskjellsbehandling som ikke er saklig begrunnet utfra utsteders og innehavernes felles interesser – Sml. selskapsrettens regler om likebehandling av aksjonærer God børsskikk – Børsforskriften § 14 – Rettslig standard

Saksbehandling Forvaltningslovens anvendelse, jf. børsloven § 40 og børsforskriften kapittel 8: – Suspensjon og strykning (§ 25) – Medlemskap (§ 26) – Løpende mulkt (§ 30) – Overtredelsesgebyr (§ 31) – Opptak til notering (§ 34) – Avgjørelse om tilbudsplikt (vphl. § 6) – Gebyr løpende informasjonsplikt (vphl. § 17-4)

Børsklagenemnda Egen nemnd oppnevnt for å avgjøre klager på vedtak som nevnt i børsloven § 40 Felles for alle børser og regulerte markeder uten børskonsesjon Søksmål kan ikke reises før klageadgangen er utnyttet, jf. børsloven § 43 Kan prøve alle sider av saken, også de skjønnsmessige, jf. børsforskriften § 35

Multilateral handelsfasilitet (MHF) Hva er en MHF? – Vphl. § 2-3 fjerde ledd Multilateralt system Legges til rette for omsetning av finansielle instrumenter I samsvar med objektive regler Konsesjonspliktig investeringstjeneste, jf. vphl. § 2-1 første ledd nr. 7

Multilateral handelsfasilitet (forts.) Vphl. kapittel 11 – Krav til organisering i henhold til 9-11 Og: – Objektive handelsregler – Regler om hvilke papirer som kan handles – Tilstrekkelig informasjon til å foreta en velfundert investeringsbeslutning – Regler om oppgjør