Digitale medier Digitale rettigheter. Opphavsrett John Locke; ”…The Labour of his body and the work of his hands, we may say, are properly his” Opphavsretten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dataspill i bibliotek Anders Futtrup
Advertisements

Nettevett – utvidet versjon
Lyd, film og musikk på Internett Om deling av filer, kunnskap og lovligheten rundt det hele.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Skolelinux og forslag til ÅVL ● Krav til digital kompetanse ● Hvordan lovforslaget stopper Skolelinux ● Sterk vekst i mediebruk ● DRM – Digital Restriction.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Den digitale allemannsretten
AVHENDINGSPROSJEKT BYGGEFASE 1 Mandat •Avhending av materiell (utstyr MTU, IKT, øvrig inventar ) etter at avd. har flyttet ut av huset •Alt utstyr, inventar.
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
EU Copyright Directive (EUCD) Hva vil vi miste? ● Den digitale esperanto ● Produktovervåkning ● Hvem hjelper politikerne? 1.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Pressekonferanse Pressekonferanse 25.august 2010 Storsatsing PC - er til elevene i vgs i Telemark fylkeskommune Hva betyr dette for læringsarbeidet.
Presentasjon av juridisk utredning.  Utrede juridiske problemstillinger knyttet til eierskap til katalogdata ◦ eksisterende forretningsmodeller og.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
HFS/TBS 23.juni 2000 Pressefrokost bredbånd Telenor Expo, 29. juni 2000.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -ENERETTENES.
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Gruppe nr. 14 ”Motto er oppskrytt” Medlemmer: Ildrid Fostervoll
Gruppe nummer 10 Morten Dybing Pål Johannesen Tore Christian Johnsen
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
ÅNDSVERK / OPPHAVSRETT
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Signe Louise Berthelsen
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Open Access Journals Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek.
OPPHAVSRETT ÅNDSVERKLOVEN M.M..
Advokatselskapet Seljevoll, Hamnes, Olsen & Wikstrøm DA Ansvar for nettjenester Et innlegg om Universitetets ansvar for nettjenester Et innlegg om Universitetets.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -IDEELLE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -LÅNEREGLENE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -HVA INNEBÆRER.
1 May Thorseth Professor Filosofisk institutt og daglig leder Program for anvendt etikk, NTNU
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
Ansvar for nettbasert formidling - redaktøransvar? Halvor Manshaus Advokatfirmaet Schjødt AS 13. oktober 2005.
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Forelesninger H-09 Dag 8: Sitatrett, rettighetsoverdragelse og rettighetshåndheving Professor dr. juris.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - HVA INNEBÆRER OPPHAVSRETTSBESKYTTELSEN.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - DIVERSE.
Nytt denne uken. Video iPod-lansert ikke-nyhet varsler (kanskje) om nye tider.
Forelesninger i Opphavsrett Disp. punkt 13, 14, 19 og 20 Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - TEKNISKE.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO RINF 1200 Hvem har opphavsrett?
Opphavsrett for litteraturstudenter – Del 1: Rett og opphavsrett
Musikk og ny mediebruk / Oppsummering av kurset. Musikk og ny mediebruk Mobil musikk Mobil musikk Nye distribusjonsformer Nye distribusjonsformer.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -OFFENTLIGGJØRING/UTGIVELSE.
Oppgave 2 Digitale Rettigheter slik de fremstår teknologisk, i forhold til hvilke rettigheter man som forbruker tradisjonelt har hatt.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -DATABASER - Thomas Rieber-Mohn.
"Det verden trenger, er flere ydmyke genier. Det er så få igjen av oss." Stine Furu Mildri Oterhals Karl Johan Blindheim Hilde-Gunn Jacobsen.
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Musikk er vernet som kunstnerisk verk.
Hva er et åndsverk? Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven). § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Opphavsrettens begrunnelse Høste frukter av det man selv har.
Ungdom i teknologisamfunnet - på grensen til det ulovlige? Oslo, 24. mai 2007 Magnus Buflod og Knut Anders Sannes.
Arkivmateriale på nett – med rettighetene klarert Det 7. norske arkivmøte 5. april 2016 Yngve Slettholm, adm. direktør, Kopinor.
TISA OG TTIP FARVEL TIL DET ORGANISERTE ARBEIDESLIVET ?
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Opphavsrett for oversettere Adv. Hans Marius Graasvold Advokatene Graasvold & Stenvaag AS.
OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER
Opphavsmannens beføyelser
RINF 1200 Hvem har opphavsrett?.
Rettssystemet Noen grunnleggende begreper Ulike former for rett
Opphavsrettens begrunnelse
Folkets handelsavtale – innføring til lærer
RINF 1200 Opphavsrett m.m..
NORSK KOMMUNESEKTOR OG EU/EØS   – skreddersydd opplæringsprogram for kommunesektoren Gjennom et KS FoU-prosjekt er det framskaffet et kunnskapsgrunnlag.
Rettssystemet Noen grunnleggende begreper Ulike former for rett
Wenche Teigland,
Opphavsmannens beføyelser (opphavsrettens innold)
Teknisk beskyttelse.
Opphavsrett for litteraturstudenter – Del 1: Rett og opphavsrett
Utskrift av presentasjonen:

Digitale medier Digitale rettigheter

Opphavsrett John Locke; ”…The Labour of his body and the work of his hands, we may say, are properly his” Opphavsretten beskytter opphavsmannen mot andre fremsteller nye eksemplarer eller utnytter hans/hennes eksemplarer kommersielt, eller på en annen måte uten tillatelse eller vederlag Både økonomiske og ideelle enerettigheter Oppstå i Europa et par hundre år etter trykkerkunsten; regulere handel og forsvare investeringer I Norge reguleres opphavsretten i åndsverkloven Balanse mellom rett til privat bruk av åndsverk og åndsverkloven

Digital opphavskontroll DRM I tillegg til eventuelt lovverk reguleres digital opphavsrett gjennom industriens egne kontrollteknologier, f.eks. kopisperrer, avspillingssperrer og formatsperrer (RMS, Microsoft) Strengere restriksjoner på privat bruk av åndsverk Svekker det grunnleggende prinsippet av åpenhet på nettet

Utvikling Bern-konvensjonen; alle verdens opphavsmenn ska stå likt i et og samme land Forvaltes av WIPO 1996 oppdatert til digitale medier; forbudt å omgå sperrer dersom formålet er ulovlig DMCA, distribusjon og produksjon av teknologi ment for å omgå sperrer er ulovlig uansett DMCA gir opphavsrettshavere store muligheter til å kreve at ISP (Internett- leverandører) fjerner angivelig opphavsbeskyttet materiale DMCA gjør det ulovlig å benytte ikke-godskjent utstyr for å spille av CD, DVD og digitale bøker Kritikk rettet mot DMCA, for store begrensinger på både privat og offentlig bruk 1995 Green Paper 2001 EUCD, mest mulig felles opphavsrettslovgivning i EU/EØS; opphavsmenn i en digital og internasjonal verden har retten til å godskjenne reproduksjon og spredning, og retten til å overlate åndsverk til allmennheten

Case; Musikkbransjen P2P Napster DVD-Jon-saken Utveksling av opphavsbeskyttet materiale; tyveri eller kopiering? Åpne formater; a) ikke bundet opp till bestemte spillere, b) lage kopier til andre spillere, c) garantert å beholde musikken tros anskaffelse av en ny spiller Kulturelt perspektiv Muligheter; å skille mellom kommersiell og ikke-kommersiell bruk der opphavsmannen har full kontroll med kommersiell bruk mens annen bruk er åpen, registrering av opphavsrett, avgiftslegge utstyret

Forbrukerens rettigheter Mulighetene større Kan være vanntette skott mellom ulike digitale formater DVD-Jon Kopisperre på CD/DVD Begrensing på avspillere Dominans av internasjonale selskaper på verdensmarkedet til produktmateriale Ikke lov til å omtele svakheter med sperrer Mer begrensing på privat bruk av lovlig kjøpt materiale