Vestfoldmodellen Sammen om rehabilitering 12-Kommunesamarbeidet i Vestfold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

TIDLIG HJEM Borte bra hjemme best.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Kommunen og samhandling - utfordringer
KOORDINATORFORUM FOR HABILITERING OG REHABILITERING
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
INTENSIV BEHANDLING ETTER
Det sømløse helsevesenet – Erfaringer fra Trondheim
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Samhandling for et friskere Norge
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Å innarbeide sykehusapotekets aktiviteter i behandlingsprosessen.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
Hva betyr de politiske føringene for ergoterapeuters prioriteringer? Møteplass: Allmennhelse 14.- mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
TELEMEDISIN I REHABILITERING Bodil Helene Bach Rådgiver e-helse og telemedisin, NST Fra prosjekt til tjeneste……?
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Målet er å gi kronisk syke et kvalitativt bedre helsetilbud ved å etablere en systematisk samhandlingskjede mellom primær- og spesialist helsetjenesten.
LIVERPOOL CARE PATHWAY (LCP)
Østre Toten Høstkonferansen 19. – 20. september 2012 Ordfører Hans Seierstad, Østre Toten kommune - livskvalitet ved Mjøsa.
Demensteam Lier Kommune
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Vestfoldmodellen Sammen om rehabilitering
Fra delt til helt Sammen om rehabilitering, læring og mestring 12-Kommunesamarbeidet i Vestfold.
Basiskompetanse.
Ambulerende Rehabiliteringsteam ART - Drammen Sykehus -
Spesialisthelsetjenesten som premissleverandør for helsetjenester i kommunehelsetjenesten Distriktsmedisinske sentra og kommunale fyrtårn – arenaer for.
TELEMEDISIN I REHABILITERING
KAN SAMHANDLINGSTILTAK REDUSERE ANTALLET KORRIDORPASIENTER?
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Felleskonsultasjon, tverrfaglige møter og samhandlingsnettverk
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Samhandling sett fra Akuttmottaket ”Pasienten i fokus”
Prosjektleder Johannes Bergsåker-Aspøy
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
Distriktsmedisinsk senter (DMS) i Sunndal kommune Storfjordkonferansen Harriet Berntsen assisterende rådmann.
Felleskonsultasjon, tverrfaglige møter og samhandlingsnettverk
Elektronisk samhandling – et prosjekt i Bergen kommune
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Samhandling Ambulerende team - Åpen omsorg Holmen
Status for samhandlingsreformen etter 3 år i Vestfold
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
Prosjekt hverdagsrehabilitering høst 2015 – vår 2017 Verdighet og deltakelse.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
SAMHANDLINGSREFORMEN 25. august 2009 Tromsø Randi Røvik Samfunnspolitisk enhet.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Lindrende behandling ved livets slutt
KOLS-HEIM Et samarbeidsprosjekt mellom Lungeavdelingen v/ St
Utskrift av presentasjonen:

Vestfoldmodellen Sammen om rehabilitering 12-Kommunesamarbeidet i Vestfold

Visjon: Fra delt til helt Mestring, læring og trygghet for pasient og for pårørende. Fokus: Rehabilitering 2

OperasjonSykehusavdeling Pleies av personliga assistenter Rødhet oppdages, ingen informasjon til personliga ass eller foreldre Hjemmetjenesten overtar pleieansvaret ingen hjelpemidler eller lege involvert. Rødhet blir til sår. Får antidecubitus madrass Info om snuskjema og smøring Såret blir større, vesker, feber, verk Operativt ingrep Inlagt infektion 10 dager Lang rehabiliteringstid 3

Innhold i Vestfoldmodellen Rehabilitering og etterbehandling Fokus på pasient og pårørende Brukerforankring og medvirkning Læring og mestringsmetodikk Tett samhandling om den helhetlige behandlingslinje 5

Målsetting Pasienten opplever seg ivaretatt gjennom en helhetlig behandlingslinje Pasient og pårørende får kunnskap og styrke til livsmestring Raskere rehabilitering og godt forberedt utskriving til hjemmet Effektiv behandlingslinje – god ressursutnyttelse Bedre bruk av rehabiliterings- og opptreningsmidler 6

Delmål God samhandling og samarbeid skal gi –Redusert antall reinnleggelser –Redusert / utsatt behov for sykehjem –Redusert liggetid på sykehuset –Bedre oppfølging i kommunene –Gjensidig læring og lærende team 7

Gevinster for pasientene og pårørende Tidlig start på rehabilitering gir større sjanse for å nå optimalt funksjonsnivå Rehabilitering i samhandling mellom spesialist og kommunehelsetjeneste øker graden av tilrettelegging for hjemmesituasjonen Redusert dødelighet (jamfør erfaringer fra Søbstad sykehjem i Trondheims) Økt mulighet for læring og mestring Økt pasient og pårørende tilfredshet Bedre tilrettelegging for å ha pårørende aktivt med Redusert medisinforbruk 8

Gevinster for Sykehuset Raskere utskriving fra sykehuset gir –økt sirkulasjon og –færre korridorpasienter Bedre oppfølging og rehabilitering etter behandling gir –bedre total resultat etter behandling og –færre reinnleggelser Bedre samhandling med kommunene Mer optimal ressursutnyttelse 9

Gevinster for kommunene Pasientene får bedre funksjonsnivå –er mer selvhjulpne –redusert eller utsatt behov for pleie og omsorgstjenester Økt kompetanse i forhold til rehabilitering Bedre planlegging og samhandling med sykehuset ved inn- og utskrivninger 10

Prosjekt ”Vestfoldmodellen” Prosjektoppstart , forutsetter svar / finansiering innen Oppstart drift (12 døgn / 20 dag) i løpet av 2009 –Avhenger av løsning for bygg –Avhenger av finansieringsmodell for drift Sluttrapport og evaluering høsten

Budsjett forprosjekt prosjektleder i 13 måneder prosjektmedarbeidere i 9 måneder Kontorlokaler og IT drift, telefon og lignende, 3 kontorer i ett år IT-utstyr Møter, høringsmøter, kopiering Reiser og studiebesøk Formidling, prosess Sum

Innhold i Vestfoldmodellen Rehabilitering og etterbehandling Fokus på pasient og pårørende Brukerforankring og medvirkning Læring og mestringsmetodikk Samhandling om den helhetlige behandlingslinje- tette hullene mellom nivåene 14