Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst 1999. Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Persepsjon og kognisjon
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Grunnleggende spørsmål om naturfag
1 Populasjonsgenetikk BI3010-H05 Halliburton Kap.1 TERMINOLOGI  Populasjonsgenetikk er læren om genenes fordeling i tid og rom, og om de evolusjonære.
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Dagens tema: vitenskapsskoler introduksjon til forskningsmetoder.
Ulike psykologiske retninger og deres historie.
Intro Datalingvistikk i IT – språk, logikk, psykologi Jan Tore Lønning.
Goffman, Garfinkel og Giddens
Kvalitativ metode i markedsforskning
Robotlab Avd. IT - Remmen. Robotlabben Dedikert rom i IT-bygget på Remmen Brukes mest i fagene: - Bildebehandling - Intelligente Systemer.
Aksjonsforskning.
Palmer 2003.
Forelesning 7: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
AI - Kunstig Intelligens
Presentasjon av de forskjellige AI-områdene. SPILL Et vellykket området! Årsak: Lukkede systemer med : Veldefinert mål Veldefinerte spilleregler for å.
Forelesning i mikroøkonomi.
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Introduksjon til begreper, definisjoner former og rådgivningsprosessen
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005.
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Testing, måling og forskningsdesign.
Hafjellseminaret våren 2012
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Kunstig intelligens (AI) 2004
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Emner: Kunstig intelligens (IT-2702) Forelesning 11 •
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Tidlig psykologisk antropologi:
”Bevissthetspsykologien”
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Et kognitivt perspektiv på personlighet
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Personlighetspsykologi - PSY 2600
IDRETTSVITENSKAP OG IDRETTSFORSKNING …
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
PSYOLOGI EN INFØRING I FAGOMRÅDET
Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Holdninger.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Brukbarhetstesting og feltstudier
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI
12. Organisasjonsutvikling
Miljø for Masteroppgaven?
12. Organisasjonsutvikling
Bli masterstudent på IFI !
- . ' ' INFORMATIKK KUNSTIG INTELLIGENS (AI) STUDIE AV INTELLIGENTE
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk vitenskap - Kognitiv vitenskap som metodisk tilnærming - Epistemologiske problemer Oppsummering av faget

Kunstig intelligens - revidert definisjon: Kunstig intelligens er studiet av underliggende mekanismer for intelligent adferd, gjennom konstruksjon og testing av (datamaskin)systemer som realiserer slike mekanismer.

Kunstig intelligens som empirisk vitenskap Det kunnskapsbaserte paradigmet ”Fysisk symbolsystem” hypotesen Den nødvendige og tilstrekkelige betingelse for at et fysisk system kan oppvise intelligent adferd, er at det er et fysisk symbolsystem. … nødvendig ?, …tilstrekkelig ? Utfordringer til det kunnskapsbaserte paradigmet Nevrale nett, konneksjonisme Evolusjonære, adferdsbaserte metoder … erstatning av eller tillegg til kunnskapsbaserte metoder ?

Metodologisk basis (KB-paradigmet) Objekter og fenomener i den reelle verden kan representeres som symbolstrukturer i datamaskiner. Søkemekansimer - spesielt heuristiske metoder - opererer over symbolstrukturene, og muliggjør kognitive prosesser (persepsjon, problemløsning, læring, resonnering). Separasjon av kognisjon og kognitive arkitekturer fra dens spesielle fysiske realisering. Kalles ofte 'funksjonalisme'. Den empiriske forskninsmetode, dvs. at datamaskin-programmer er eksperimenter. En forsøker å forstå intelligent adferd ved å bygge og evaluere modeller av det.

Vitenskapelige studier innen AI - har økt forståelse av fenomenet intelligens som generelt mål - er koblet til utvikling av praktiske applikasjoner ved at -forskningen gir resultater som benyttes for å bygge bedre og mer nyttige datamaskinsystemer -utviklingen av praktiske applikasjoner blir endel av den eksperimentelle basis for metodeutviklingen Vitenskapelig ingeniørmessig vinkling -problemstillinger i verden gir input til forsknings- hypoteser

Kognitiv vitenskap (Cognitive Science) Samlebetegnelse for tverrfaglig fagområde for studiet av kognitive prosesser (’tenkning’) i mennesker - og andre komplekse systemer Kombinerer innsikt og metoder fra områdene - psykologi (kognitiv psykologi) - informatikk (AI, HCI) - filosofi (epistemologi) - lingvistikk (setningsanalyse, språkforståelse) - nevro-vitenskap (kognitiv neuroscience) - antropologi (kognitiv antropologi)

Basis - funksjonalisme, dvs. kognitive prosesser kan realiseres i ulike fysiske systemer - computasjonalisme intelligens kan modelleres og/eller realiseres i komputasjonelle modeller - dvs. i datamaskiner Nyere retning - situated cognition intelligens kan ikke løsrives fra situasjonen den oppstår og utøves i - modeller konstrueres I interaksjon med omgivelsene Kognitiv vitenskap (Cognitive Science)

AI som vitenskap - åpne spørsmål Representasjonell ubestembarhet - hvordan finne en god representasjon av et problem? Fysisk symbolsystem antagelsen - vs. ”embodyment”and ”situatedness”? Behovet for falsifiserbare modeller - under hvilke forhold virker ikke metoden? Tolkning av mening - begrenset semantisk tolkning vs. pragmatikk? Begrensninger i den vitenskapelige metode - har ført oss langt, men komme vi langt nok?