Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren sett fra universitetene Innlegg på UHRs jubileumsseminar 10. november 2008 Per Ramberg Leder for Program.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lærerprofesjonalitet
Advertisements

NTNUs lærerutdanning Møte lærerutdannere i Århus 8. mars 2011
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Forventninger og videre arbeid…...
Forum for Fagskoler Database for statistikk om fagskoleutdanning – forventninger fra privat sektor Knut Erik Beyer-Arnesen Forum for fagskoler - medlem.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Melding til Stortinget…
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Kunnskapslandet Norge. Skolen er bedriftenes viktigste leverandør.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Hvordan arbeider bibliotekutdanningen ved HiO for å møte kompetansebehovet i UH-institusjonene? Innlegg på UHRBs åpne møte om kompetansebehov og kompetanseutvikling.
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
Lærerrollen og lærerutdanning NRLU 2. juni 2008 Hanna Marit Jahr.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
11.februar 2009, Høgskulen i Sogn og Fjordane Christine Moe Hovind Profesjonsperspektivet i meldinga - lærerrolla.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Digital tools in kindergarten
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Mer praksis – bedre lærere?
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram.
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren sett fra universitetene Innlegg på UHRs jubileumsseminar 10. november 2008 Per Ramberg Leder for Program for lærerutdanning (PLU), NTNU

Internasjonalisering av utdanningen EU og OECD som pådrivere: EU og OECD som pådrivere: Forpliktende partnerskap mellom utdanningsinstitusjon og praksisfeltForpliktende partnerskap mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt Grunn-, etter- og videreutdanning må settes i et systemGrunn-, etter- og videreutdanning må settes i et system Utdanningsinstitusjonenes- og studentenes FOU-kompetanse må styrkesUtdanningsinstitusjonenes- og studentenes FOU-kompetanse må styrkes

Partnerskapsmodeller i England På 1980-tallet framkom sterk kritikk av engelsk lærerutdanning På 1980-tallet framkom sterk kritikk av engelsk lærerutdanning Mester-lære modell Mester-lære modell Utvikling av partnerskapsmodeller på 1990-tallet Utvikling av partnerskapsmodeller på 1990-tallet 3 typer partnerskapssamarbeid: 3 typer partnerskapssamarbeid: Høgskole- eller universitetsstyrtHøgskole- eller universitetsstyrt SeparistpregetSeparistpreget SamarbeidspregetSamarbeidspreget

Samarbeidet partnerskapsmodell Lærerne i skolen og lærerutdanningsinstitusjonene samarbeider og samhandler om studieopplegget Lærerne i skolen og lærerutdanningsinstitusjonene samarbeider og samhandler om studieopplegget Lærerutdannere er ute på praksisskolene og lærere i skolen er på utdanningsinstitusjonen for å samarbeide om og delta i faglig virksomhet Lærerutdannere er ute på praksisskolene og lærere i skolen er på utdanningsinstitusjonen for å samarbeide om og delta i faglig virksomhet Skolen og lærerutdanningsinstitusjonen anerkjenner hverandres faglige legitimitet i deres bidrag til lærerutdanningen Skolen og lærerutdanningsinstitusjonen anerkjenner hverandres faglige legitimitet i deres bidrag til lærerutdanningen

Trender i europeisk lærerutdanning Harmonisering Harmonisering Akademisering Akademisering Spesialisering Spesialisering “Realistisk lærerutdanning” “Realistisk lærerutdanning”

Harmonisering Ulike lærerutdanningssystem i ulike land Ulike lærerutdanningssystem i ulike land Norge: Norge: Integrert lærerutdanning ved høgskoleneIntegrert lærerutdanning ved høgskolene Faglærerutdanning som påbygningsmodell ved universiteteneFaglærerutdanning som påbygningsmodell ved universitetene Fra 2003: 5-årig integrert lærerutdanning ved universitetene; mer spesialisering i forhold til fag ved høgskoleneFra 2003: 5-årig integrert lærerutdanning ved universitetene; mer spesialisering i forhold til fag ved høgskolene

Akademisering Lang seminartradisjon: Lang seminartradisjon: vekt på det sosiale miljøetvekt på det sosiale miljøet vekt på å utvikle studentenes danningvekt på å utvikle studentenes danning utdanningen tar i stor grad ansvar for den studerendeutdanningen tar i stor grad ansvar for den studerende studenten ledes gjennom utdanningen studenten ledes gjennom utdanningen hvis studenten ikke begår fatale feil, ender det med vitnemålhvis studenten ikke begår fatale feil, ender det med vitnemålKonsekvenser: Svake krav og forventninger til de studerende Svake krav og forventninger til de studerende Svekker utvikling av forskningsbasert utdanning Svekker utvikling av forskningsbasert utdanning

Akademisering Det finske eksempelet - BRUDD Det finske eksempelet - BRUDD Universitetene får en viktigere rolle som lærerutdanningsinstitusjon Universitetene får en viktigere rolle som lærerutdanningsinstitusjon Integrert 5-årig lærerutdanning ved universitetene i Norge fra 2003 Integrert 5-årig lærerutdanning ved universitetene i Norge fra 2003 Forskerskole(r) for lærerutdanning i 2009 Forskerskole(r) for lærerutdanning i 2009 FOU – kompetanse blant lærerutdannere skal styrkes FOU – kompetanse blant lærerutdannere skal styrkes FOU for lærerstudenter skal være obligatorisk FOU for lærerstudenter skal være obligatorisk Mastergrad som hovedmodell for lærere Mastergrad som hovedmodell for lærere

Spesialisering Fag / fagområde: Fag / fagområde: Ettfagslæreren i flere landEttfagslæreren i flere land Kompetanse i ett fagområdeKompetanse i ett fagområde Nivå: Nivå: Barnetrinn: ”tidlig innsats”Barnetrinn: ”tidlig innsats” Ungdomstrinn og videregående skoleUngdomstrinn og videregående skole

“Realistisk lærerutdanning” Mester – lærling modell Mester – lærling modell Oversettelsesmodell Oversettelsesmodell ”Realistisk” lærerutdanning ”Realistisk” lærerutdanning

Utfordringer Utfordring 1: Hvordan skal en makte å tilby en bred vifte av fag på masternivå ved 31 lærerutdanningsinstitusjoner? Utfordring 2: Hvordan skal en makte et samspill og god balanse mellom det disiplinorienterte og det profesjonsorienterte? Utfordring 3: Hvordan skal en sikre en god samhandling mellom utdanningens praksisarena og teoriarena som fremmer utvikling på begge arenaer? Utfordring 4: Hva skal ligge i grunnutdanningen, og hva skal ligge i videreutdanningen? Utfordring 5: Hvordan skal en sikre at FOU-arbeidet er relevant i forhold til utdanningens målsettinger, og at alle studenter involveres i denne type arbeid?