Program for skolebibliotekutvikling Institutt for nordisk og mediefag, Universitetet i Agder Siri Ingvaldsen Juni 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
SkolebibliotekLøftet
Nasjonalt nettsted for skolebibliotek Program for skolebibliotekutvikling Universitetet i Agder Merete Hassel, Hamar 2010.
Mål: Samle bibliotekressursene i kommunen min Hvordan skal jeg få til det?
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
Fagforbundets barneby i Angola er åpnet
Bridgetinget 5. juni Rogaland Haugaland Sogn og Fjordane Møre og Romsdal Hordaland Buskerud Vestfold Aust Agder Vest Agder Telemark Nordisk Standard.
SkolebibliotekLøftet
Skolebibliotekets muligheter
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING OPPFØLGING AV ELEVENE
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kompetansekartlegging
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
NY GIV FOR SKOLEBIBLIOTEKET STEINKJER 1. DESEMBER 2004 Jeg har en drøm I have a dream (Martin Luther King) Biblioteket skal være hjertet på skolen.
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Early Years ”New Zealand-modellen”
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
LIVERPOOL CARE PATHWAY (LCP)
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
TNS gallup Ledende helsesøstre: Skolehelsetjenesten i grunnskolen og videregående Landsomfattende kommuneundersøkelse september 2003 Seniorrådgiver Bjarne.
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING EKSAMENSRESULTATER
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING EKSAMENSRESULTATER UDV/VALGFAG
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Innkjøpsordningene og e-bøker Bibliotekmøte i Stavanger,
Program for skulebibliotekutvikling – kva skjer? Institutt for nordisk og mediefag, Universitetet i Agder Siri Ingvaldsen Hamar, 17. mars 2010.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Overgangsprosjektet NY GIV
DYSLEKSIVENNLIG SKOLE
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Ny PORTAL for fylkeskommunene Agenda
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
Kampanjeråd Norsk Bibliotekforening Bibliotekarforbundet Biblioteksentralen Skolebibliotekarforeningen i Norge Utdanningsforbundet Elevorganisasjonen.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
TEKSTEN I BRUK-PROSJEKTENE
Bibliotekprosjekt Spjelkavik barneskole
Spillbasert læring Hugo Nordseth.
Organisasjons-struktur
©TNS 2014 Ferieplaner i sommeren ©TNS 2014 Contents 2 1 Ferieplaner sommeren Reisemål og ferieform 08 3 Besøkte steder og attraksjoner.
Velkommen til et nytt skoleår!
Velkommen til Varden skole Program i kveld
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Gje rom for lesing i Nordhordland Bakgrunn: Nasjonal strategi/plan Nasjonal strategi/plan Lokale føresetnader: Lokale føresetnader: –Mange små kommunar/skular.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
©TNS 1 Ferieplaner påsken ©TNS Prosjektbekrivelse 2 ProsjekttypeSyndikert på TNS Gallups panelbuss som kjøres 2 ganger per mnd FormålKartlegge befolkningens.
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Elevane skal ha tilgang til skolebibliotek (Opplæringslova §9.2) Skolen skal ha skolebibliotek.
HVA ER ET GODT SKOLEBIBLIOTEK? Skolebiblioteknettverk, støttespillere og konkrete eksempler Skolebibliotek i Nordland – Plankonferanse 20./ Randi.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Læringsnettverk for kommuner
Nytt fra opptakskontoret
Hvem stemmer på hvilke partier?
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Spredningskonferanse Vurdering for læring
Utskrift av presentasjonen:

Program for skolebibliotekutvikling Institutt for nordisk og mediefag, Universitetet i Agder Siri Ingvaldsen Juni 2011

Program for skolebibliotekutvikling Universitetet i Agder - oppdrag fra Utdanningsdirektoratet 2009 – 2013 Målgruppe: grunnskolen

3 Utviklingsprosjekt som handler om skolebibliotek som ressurs i leseopplæring og undervisning

4 Kurs for prosjektskolene Skolene må forplikte seg til å delta på kurs i programmet med hele prosjektgruppen En samling om høsten og en om våren Hele prosjektgruppen er med, inkludert rektor som prosjektleder

Ressursskoler Bjarkøy skole (1-10) i Bjarkøy, Troms Borkedalen skole (1-7)i Lillesand i Aust-Agder Bud barne- og ungdomsskule (1-10) i Fræna, Møre og Romsdal Dingemoen skule (1-7) i Fjaler, Sogn og Fjordane Hafslund skole (8-10) i Sarpsborg, Østfold Holumskogen skole (1-7) i Nittedal i Akershus Mørkved skole (1-7) i Ringsaker i Hedmark Skåredalen skole (1-10) i Haugesund, Rogaland 5

Borkedalen skole (1-7) ”Klok med bok” Å integrere skolebiblioteket i leseopplæringen på alle trinn Sterkere vekt på lesing av fagbøker Systematisere arbeidet med litteratur og informasjonskilder Utvikle et verktøy for å vurdere elevene sin lese- og informasjonskompetanse 6

Bibliotek- og informasjonskompetanse - utdrag fra leseplanen ved Borkedalen skole 4. trinn Leseøkt hver morgen før jul Finne nødvendige faktabøker på biblioteket Kjenne sitt eget lesenivå Introduseres for nye forfattere Alfabettrening, f.eks sette på plass bildebøker etter bokstav Intro i websøk etter jul Slå opp i ordbøker Lesing på internett – lærerstyrte sider Veiledet lesing i fagtekster om våren 7

Borkedalen skole, Vurderingsverktøy, eksempel på sjekkliste Mål: Eleven har bibliotekkompetanse Sjekkliste etter 4. trinn: JA/NEI Jeg vet hvor faktabøker og opplevelsesbøker står. Jeg kan finne en bok om et emne jeg er interessert i. Jeg kan finne en opplevelsesbok som jeg greier å lese. Jeg kan bruke selvbetjeningsmaskinen. Jeg kan sette boka tilbake på rett hylle. 8

Mørkved skole (1-7) Fra bibliotek til læringssenter Leseopplæring etter Early Years Literacy Program (EYLP) Har innarbeidet biblioteket som en fast del av denne undervisningen Bibliotekpedagogen: veiledet lesing og opplæring i bibliotekkunnskap etter oppsatt plan – knyttet til fag Læringsmål i bibliotekkunnskap for alle trinn 9

Mørkved skole – internasjonalt samarbeid Comenius-prosjekt «Improving Literacy» Partnerskolene utforsker hvordan skolebiblioteket kan bidra til leseopplæringen. “Ved å prioritere arbeidet med skolebiblioteket høgt, kan man i løpet av noen få år forandre en skoles identitet fra å være en skole uten bibliotek til å være en skole der biblioteket er en selvfølgelig del av skolehverdagen, både for lærere, elever og foreldre.” Rektor Arnstein Nærlie 10

Skoleeiers rolle - Ringsaker kommune 100% koordinator for skolebibliotek Lokalisert til folkebiblioteket Faglig utvikling, råd og hjelp ved innkjøp av medier, opplæring i biblioteksystemet, nettverksarbeid og erfaringsspredning 11

Bud barne- og ungdomsskule (1-10) Ein lærande skule - eit levande bibliotek Førsteårsprosjekt: integrere bibliotekbruk i undervisningsopplegg for 6., 7. og 8. klassetrinn Bruke trykte og digitale leksika, vurdere fagbøker og løse søkeoppgaver med utgangspunkt i kompetansemål for fagene 12

Bud barne- og ungdomsskule Andreårsprosjekt: å mestre læringsstrategier er grunnleggende for å kunne bruke biblioteket på en god måte Utvikle læringsstrategier og informasjonskompetanse Videreutvikle skolebiblioteket som læringsarena Styrke samarbeidet mellom skolebibliotekaren og lærerne 13

Bud barne- og ungdomsskule «Vi har som grunntanke at elevane skal bruke forskjellige arbeidsmetodar og fleire innfallsvinklar og læringsarenaer i arbeid med emner og prosjekt. Dei skal lære å ta i bruk informasjonskompetanse når det er naturleg i forhold til det dei arbeider med.» Rektor Kerstin Henøen og skulebibliotekar Lise Bull 14

Hafslund ungdomsskole (8-10) Medietek(st) Bygge opp kompetanse innen multimedia og digitale ressurser hos elever og lærere Øke elevenes kunnskap om sammensatte tekster 15

Hafslund ungdomsskole Skolens digitale ressurser er katalogisert s og har strekkode til bruk i utlånssystemet Nettbaserte informasjonskilder registrert i Fronter, kvalitetssikring 16

Hafslund - Opplæring i bruk av digitale verktøy 8. trinnselevene har fått opplæring i podcast, animasjon, bildebehandling, blogging, digitale fortellinger, wikier og sosialt nett Grunnleggende ferdigheter i bruk av utstyr og programvare: navigeringskompetanse kildevurderingskompetanse bearbeidingskompetanse samarbeidskompetanse 17

Nye ressursskoler ( ) Gjettum ungdomsskole i Bærum, Akershus Flåtestad ungdomsskole i Oppegård, Akershus Kvam ungdomsskule i Kvam, Hordalane Vågå ungdomsskule i Vågå, Oppland Husabø skole (1-7) i Eigersund, Rogaland Lye skule (1-7) i Time, Rogaland Åsheim ungdomsskole i Trondheim, Sør-Trøndelag Vinje oppvekstsenter (1-7) i Vinje, Telemark Sørvik skole (1-10) i Harstad, Troms Skjelnan skole (1-7) i Tromsø, Troms 18

19

20