PED4200 - Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning 21.01.2009 Kristin Vasbø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Beate Strøm Rådgiver ABM-utvikling
Advertisements

Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Faginformasjon om programfagene for
Ikke kulturer møtes, men mennesker med ulik kulturell bakgrunn
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Kroppsøvingsdidaktikk
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Mangfold og fellesskap
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Høgskolen i Oslo Den flerkulturelle skolen: Internettsøk – oppøve bevissthet rundt ulike søkeord Introduksjon til nettsøk og kildekritikk for KRL-studentene.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Velkommen til et nytt skoleår!
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Om tilpasset opplæring, inkludering og læreplanarbeid
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Skolens oppgave og funksjon i samfunnet
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Kompetanse for mangfold
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Lekens egenverdi.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Arbeid med overordnet del
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Utskrift av presentasjonen:

PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø

FLERKULTURELT PERSPEKTIV I UTDANNINGEN Begreper i litteraturen  Flerkulturell (beskrivende)  Multikulturell (beskrivende)  Interkulturell (interaksjon) Bruker ofte som synonymer – kan ha ulik betydning  Samlebegrep for et stort utvalg metodiske og teoretiske posisjoner  Kultur introduseres som nøkkel til å forstå utdanning

Opprinnelse og bakgrunn  I 1960 tallets USA – minoritetsbarn utfordret skolen – innvandring et problem  Kamp om posisjoner- hvilke type kunnskap skal skolen formidle?  Multikulturell undervisning skal hjelpe eleven til å fungere effektivt i samfunnet  I USA vokste multikulturalismen fram på 1960 tallet som en filosofisk posisjon og bevegelse i forbindelse med arbeidet for å fremme sivile rettigheter for den svarte befolkningen  Hjelpe studenter til å fungere effektivt i et pluralistisk demokratisk samfunn

Flerkulturell undervisning i Skandinavia, Europa  Består av 4 dimensjoner (Fredriksson & Wahlström 1997) 1. Undervisning om kulturmøter, toleranse, respekt, menneskerettigheter og demokrati. 2. Undervisning av språklige minoritetselever i majoritetens språk 3. Morsmålsundervisning av språklige minoritetselever 4. Undervisning i fremmedspråk for både språklige minoritetselever og majoritetselever.  I 1976 kom interkulturell undervisning og forståelse på dagsorden både i UNESCO og i Europarådet.

Flerkulturelle opplæring i Norge Problem å finne en definisjon på flerkulturell undervisning Dominerende teoretiske forutsetninger i det norske feltet;  Morsmålet grunnlag for tenkning, identitetsutvikling og læring og at andrespråket utvikles i tett relasjon til førstespråket  Språkopplæringen og utdanning av minoritetselever forstås som utvikling og styrking av minoritetskulturer, og som forutsetning for et pluralistisk samfunn og integrering (Joron Pihl 2000)

Norsk utdanningspolitikk  Norske offentlige utredninger og stortingsmeldinger definerer det flerkulturelle samfunnet som premiss for utdanningssystemet i sin helhet (NOU 1995, St.meld.nr ).  Fra Stortingsmeldingen Om innvandring og det flerkulturelle Norge ; ”I skolen skal alle elevgrupper ha de samme muligheter, rettigheter og plikter. Den brede allmenndannende og kulturelle målsetting som gjelder for grunnskolen generelt, danner også grunnlaget for opplæring for elever fra språklige minoriteter. Også disse elevene skal ha en opplæring som er tilpasset deres forutsetninger. Dette innebærer at de kan ha behov for særskilte opplæringstiltak for kortere eller lengre tid ” (St.meld.17 nr :69).

Mål for utdanningssystemet  Anerkjennelse av minoritetselevers språklige og kulturelle bakgrunn  Utvikling av funksjonell tospråklighet  Styrking av minoritetselevers kulturelle identitet, skoleprestasjoner  Rekonstruksjon av læreplaner, fag, pensum og lærebøker i henhold til den flerkulturelle virkelighet i skole og samfunn

Hvordan stod det til med minoritetselevene i skolen i 2008?  Lavere andel minoritetselever enn majoritetselever begynner på vg. skole  Færre gjennomfører vg. skole  På ungdomsskole og vg. skole nivå presterer 36% av minoritets elevene bedre enn nasjonalt gjennomsnitt, mot 49% av majoritets elevene  DOBBELT så mange minoritets elever som majoritets elever i svakeste prestasjonssjikt  Minoritetselever underrepresentert i høyere utdanning

Angår ikke det flerkulturelle samfunnet den kulturelle majoriteten?  Flerkulturelle elever = språklig minoritet eller innvandret etnisk  Flerkulturalitet blir et innvandringsanliggende  Er kulturmøter majoritet vs minoritet /eller møter mellom mennesker med ulike erfaringer?  Skillet mellom ’de’ som minoritet og ’vi’ som majoritet opprettholdes

Barrierer for interkulturell undervisning?  Når kultur blir ensbetydende med nasjonalkultur blir det problematisk å realisere et interkulturelt perspektiv i utdanningen  Interkulturell undervisning må anerkjenne læring og kultur som dynamiske prosesser.  Dersom det interkulturelle perspektivet hvor fokus er kulturelle prosesser og interaksjon holdes utenfor undervisningen vil mangfoldet og dynamikken i kulturelle prosesser havne i blindsonen.

Er det mulig å skape rom for flerkulturelle uttrykksformer innenfor en enhetsskole?  Antropolog Seeberg (2002) setter søkelys på majoritetens forhold til likhet og forskjell.  I Norge har likhet tradisjonelt blitt oppfattet som grunnlaget for felleskap. Mens i Nederland utgjør forskjell utgangspunktet for samhandling. Disse ulike tradisjonen ligger til grunn for at lærerne og elevene i de forskjellige landene hadde ulik innfallsvinkel i møte med etnisk forskjell.  Seebergs undersøkelse peker på at idealet om likhet står i veien for å realisere en enhetsskole som fremmer flerkulturalitet og likeverd.  En interkulturell undervisning som tilrettelegger for kritisk refleksjon over eget ståsted, både på systemnivå og individnivå, vil bidra til at forskjellighet oppleves som positivt og ikke som truende.

Gruppearbeid 3 og 3. Diskusjon i plenum til slutt  Se Lp 1997 Generell del (fra innledning til side 50- de ulike mennesketypene). Se også lovgivning for samisk opplæring Se etter: 1. Hvilken kulturforståelse, kulturbegreper hvilket fellesskap? 2. Modell for flerkulturell utdanning? 3. Råder det ulike perspektiver på kultur og fellesskap i nasjonal LP og plandokument for samisk opplæring?