Idealisme Sgeo 4001, forelesning 24.8.04 Elin Selboe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Språk, tanke og kommunikasjon
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Forstå bruk og datainnsamling
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Avviksteori Giddens: skillelinjer (utg. pkt. i kriminalitet)
Klassiske hverdagslivsteorier
Nyere sosiologisk teori
Goffman, Garfinkel og Giddens
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Kvalitativ metode i markedsforskning
MULTIMODAL ANALYSE VISUELL ANALYSE BILDEANALYSE
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Kriminalitetsforståelser
Økonomi og psykologi: Beslutningsteori og systematiske feil
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
Vedlegg 1 kompetanseveileder
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Funksjonshemming et begrep i endring som forvaltningsmessige konstruksjoner eller ikke? Marianne Hedlund (ph d) Inst for sosialt arbeid og helsevitenskap.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO
Et kognitivt perspektiv på personlighet
SGO Metode Introduksjon Våren 2005 Per Gunnar Røe.
RFID på Deichmanske bibliotek. Problemstilling Hvordan påvirker innføringen av RFID, og annen teknologi på Deichmanske bibliotek, kundene og de ansatte.
RFID på Deichmanske bibliotek
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Emner: Kunstig intelligens (IT-2702) Forelesning 11 •
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Tidlig psykologisk antropologi:
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Den samfunnskapte virkelighet (1)
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
De yngste barna i barnehagen
RFID på Deichmanske bibliotek. Innhold (forslag) Problemstilling Hva vi utforsket Metode/fremgangsmåte Mobilitet Våre funn Konklusjon.
Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Holdninger.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Undersøke bruk Kapittel 7
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Undersøke bruk Kapittel 7
RFID på Deichmanske bibliotek
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
RFID på Deichmanske bibliotek
RFID på Deichmanske bibliotek
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Tidlig psykologisk antropologi:
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe

Idealisme - Plan for forelesningen: Fellestrekk, hovedpunkter og påvirkning fra Kant. Motsetninger til positivisme/ empirisme. Neo-Kantianisme (bl.a. Idealtyper) Rasjonelle valg og menneskelig handling (rational choice theory) Mening og subjektivitet (hermeneutiske og fenomenologiske retninger)

Fellestrekk idealistiske retninger Mål: forstå meningen med sosial relasjoner og prosesser. Det menneskelige sinn gjør det mulig å håndtere de opplevelser og inntrykk vi konstant møter. Mennesker utvikler mentale rammeverk; konstruksjoner, begreper og modeller. Disse fungerer som redskap for å sortere og organisere sanseinntrykk og erfaringer på meningsfulle måter.

Innflytelsen fra Kant Konseptuell organisering av erfaringer og opplevelser; betingelsene for mulighet til kunnskap. Forestillinger og tolkning spiller en viktig rolle også i vitenskaplig kunnskap.

Motsetning til positivisme og empirisme Teori og observasjon / fakta og verdier Forklaringer og prediksjoner Metode i samfunnsvitenskapen (lukkede og åpne systemer)

Neo-kantianisme, å forstå kompleksitet Åpne systemer, mentale begreper. Forholdet mellom kausale forklaringer og tolkende forståelse: nomotetisk og idiografisk tenkning. Fakta og verdier i samfunnsvitenskapen. Verdirelevans. Bruk av idealtyper (Weber)

Rasjonelle valg og menneskelig handling Rasjonelt valgteoretiske tilnærminger (rational choice theory) ”Minimaxing” og subjektive preferanser hos rasjonelle individer. Praxeology og spillteori (game theory) Problemer i tilnærmingene; er rasjonalitetsantagelsen reell?

Mening og subjektivitet Den subjektive dimensjonen ved sosialt liv. Tolkende tilnærminger, der undersøkelsen av selvet, interaksjon og mening er i fokus. Søker å forstå den subjektive og meningsfylte konstruksjon av den komplekse sosiale verden. Fokus på levde erfaringer og hverdagsliv. Spesifikke sosiale og historiske betingelser.

Interaksjonisme; målet er å avdekke innsikt om selvbegrep og sosial interaksjon. Fenomenologi og intersubjektiv mening Schutz:intersubjektivitet og 1. og 2. ordens begreper. Fokus på samfunnsforskerens rolle og typifiseringer. Bygge bro mellom hverdagsliv og samfunnsvitenskap. Etnometodologi og taus kunnskap. Avdekke de dagligdagse antagelser og den tause kunnskapen i hverdagslivet.

Oppsummering Neo-kantianisme; forklare/ forstå samfunnslivet, nomotetisk/ idiografisk kunnskap. Idealtyper. Rasjonalitetsrettede tilnærminger; forklare menneskelig beslutninger og handling med rasjonalitet som basis. Kritikk. Fenomenologiske tilnærminger; forstå den meningsfulle konstruksjon av den sosiale verden. Hverdagens klassifiseringer og interaksjon. Schutz: samfunnsforskerens begreper og holdning. Etnometodologi og avdekking av taus kunnskap.

Ulikheter og fellestrekk Ulikt syn på forståelse og forklaring i samfunnsvitenskapen. Men alle kritiske til empiristenes kausalforklaring og prediksjoner.Samt deres syn på relasjonen tolkning og observasjon, fakta og verdier. Menneskers tolkning, verdier og forestillinger sentralt. Anti-naturalister.