ARBEIDSLIVSKRIMINALITET Hva inneholder den overordnede risikoanalysen for byggherrer og bedrifter i bygg & anleggsbransjen?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Transaksjonskostnader
Om autorisasjonsordningen
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
BIS PP Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Regnskap hos Econ AS.
Internkontroll i kommuner
Verkstedet som bank og pengeinnkrever Fakturering av MVA og egenandel
JUS 102 Forelesning 4. mai 2010.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Hvorfor et godt regnskap?
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Risikostyringsprosessen
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Et eksempel på hvordan du kan dokumenterer IK – Akvakultur?
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Internkontroll i norske kommuner
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
…når resultater betyr noe
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Prosjektavslutning og sluttrapport
Presentasjon for SPAREBANKENES FAGDAG Bergen, 28. oktober 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk Ludvik Sandnes Adm.direktør.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Fagdag spillemidler Steinkjer 28. august 2014
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Borgestad Business Partner
Norsk Post- og Kommunikasjonsforbund Organiserer ca ansatte i Posten Norge A/S, DnB NOR ASA, BBS AS, Mirror Accounting AS, Bring Logistics.
Planlegge og prioritere tiltak
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Introduksjon til elementære begreper i regnskap og økonomi
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
ROS-analyse.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Treindustriens Brannkontroll.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Norsk Post- og Kommunikasjonsforbund Organiserer ca hvorav ca medlemmer er ansatte i følgende selskaper: Posten Norge A/S DnB NOR.
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
Presentasjon for Styreakademiet Oslo, 10. februar 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk maner Ludvik Sandnes Adm.direktør.
Nye regler om kundepleie! - innspill til debatt om styrets ansvar Erling Grimstad
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
Regnskap og regnskapsrutiner
Kvalitet, risiko og avvik
RIS-metoden for prosessforbedring
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
First Level Controller
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
Internkontroll Pilotnettverk
Forskrift om Internkontroll
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Бейшева Ментай Идрисовна
Regnskap er mer enn du tror
Utskrift av presentasjonen:

ARBEIDSLIVSKRIMINALITET Hva inneholder den overordnede risikoanalysen for byggherrer og bedrifter i bygg & anleggsbransjen?

RISIKOBILDET Arbeidslivskriminalitet krever nye tiltak

RISIKOBILDET Dette er de nye tiltakene fra myndighetene

DINE BESKYTTELSESTILTAK Hvordan beskytte bedriften mot risiko? HVA ER ARBEIDSLIVSKRIMINALITET? Arbeidslivskriminalitet er en betegnelse på forskjellige former for kriminalitet som bl.a. oppstår i bygg og anlegg. Politiet definerer dette som en fellesbetegnelse for tvangsarbeid, sosial dumping, bruk av ulovlig arbeidskraft, svart omsetning, svart arbeid, fiktiv fakturering, hvitvasking av utbytte fra straffbare handlinger og kamuflering av straffbare handlinger. Formål Det skal foretas en overordnet risikovurdering av bedriften med særskilt fokus på arbeidslivskriminalitet. Risikovurderingen har som formål å gi bedriften en viss forsikring mot de ulike utfordringer som oppstår. Samtidig får ledelsen et grunnlag for å bedømme hvor godt bedriften er beskyttet. Forutsetninger Risikovurderingen er en overordnet analyse. Gjennomgangen kan derfor ikke anses å være noen fullstendig analyse av hvordan bedriften er beskyttet mot arbeidslivskriminalitet, men heller som en innledende analyse for å kartlegge bedriftens status på området. BDOs gjennomgang Analysen foretas av BDO og er utviklet av personer med kompetanse innen forebygging av økonomisk kriminalitet, compliance, gransking, juss, revisjon og regnskap. BDO har foretatt et utvalg av særskilte områder knyttet til de aktuelle risikoene. Analysen foretas med bakgrunn i informasjon som er gitt av representanter for bedriften. Etter en kartlegging sammen med bedriftens ledelse, foretar BDO en gjennomgang og analyse av relevante dokumenter, rutiner, mv. som BDO har fått tilgang til. Analysearbeidet foretas i samarbeid med spesialister innen forebygging av økonomisk kriminalitet ved BDOs granskingsenhet. Dette er personer som har god innsikt i hvordan arbeidslivskriminalitet foregår og hvilke kontrolltiltak myndighetene forventer at bedriftene selv har iverksatt for å unngå involvering i slike forhold. Dette er hovedelementene i BDOs overordnede risikoanalyse I.Styrets involvering II.Ledelsens involvering og gjennomføring av tiltak III.Etiske regler i bedriften IV.Prinsipper, prosedyrer og prosesser som beskytter mot arbeidslivskriminalitet V.Gjennomgang av risikovurderinger som bedriften eventuelt har gjennomført VI.Bedriftens kunnskap og kontroll med underleverandører og samarbeidspartnere VII.Opplæring og kommunikasjon til ansatte om tiltak for å beskytte bedriften mot arbeidslivskriminalitet

RESULTATET Beskrivelse av observasjoner og eventuelle anbefalinger Rapport Risikoanalysen avsluttes med en rapport som presenteres i møte med bedriftens ledelse (se eksempel i fig.). Denne skal inneholde beskrivelse av de observasjoner som er gjort med bakgrunn i møte med ledelsen og tilgang til dokumentasjon som ledelsen har gitt BDO. Ved overleveringen vil BDO også gi uttrykk for eventuelle overordnede anbefalinger om eventuelle forbedringstiltak.

BDO Risikoanalysen leveres av Norges ledende spesialistmiljø RISIKOSTYRING OG INTERNKONTROLL COMPLIANCE OG GRANSKINGS- TJENESTER IT-REVISJON SIKKERHETS- TJENESTER RISK ADVISORY SERVICES

BDO En komplett tjenestetilbyder Regnskap og årsoppgjør Lønn Budsjett og likviditetsstyring Drift og effektivisering av økonomifunksjonen Selskapsetableringer, fusjoner/fisjoner og kapitalendringer Styrearbeide Management for hire Selskaps og konsernbeskatning Selskapsrett Merverdiavgift Transaksjonsrådgivning Internprising og annen grenseoverskridende transaksjoner Prosedyre Virksomhetsstyring og økonomisk analyse Risikostyring og internkontroll Gransking Internrevisjon Organisasjonsutvikling og operasjonell effektivitet Finansielle tjenester Revisjon Andre attestasjonstjenester Risikostyring og internkontroll IT-Revisjon IFRS/Børs REVISJON RÅDGIVNING FORETAKS- SERVICE SKATT & AVGIFT

BDO Lokalt og internasjonalt BDO Norge BDO International ansatte globalt Over kontorer 144 Tilstede i 144 land 1250 Over 1250 ansatte kontorer over hele landet 1,3 Over 1,3 milliard NOK i omsetning

BDO AS KONTAKTPERSON: Erling Grimstad Tlf: E-post: