Kvinneklasser i IT- puter eller stillaser? Tonje Hilde Monica Johannesen Leikny Øgrim.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Overgangsprosjektet.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Utdanning for utvikling Utdanning gir mange ringvirkninger Her følger noen: Send ADRA til 2468.
1 Utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken Trøndelag Hva gjør partiene? Anne Jorid Gullbrekken og Inger Marie Bakken Miniseminar Oslo
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
IKT i barnehage og skole - noe for jenter ? Tonje Hilde Giæver Leikny Øgrim.
IKT på Lærerutdanningen Utvalgte problemstillinger presentert av Leikny Øgrim Monica Johannesen.
L97 - Informasjonsteknologi ”Opplæringa skal medverke til at elevane utviklar kunnskap om, innsikt i og holdningar til utviklinga av informasjonssamfunnet.
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
”Forskningsbaserte studieprogram: fakta, fiksjon og/eller floskel?” Dag L. Aksnes.
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Medlemskap og mangfold
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Jente ’08 Visste du at jenter oppnår jevnt over bedre karakterer enn gutter, samtidig som de med de aller høyeste karakterene er gutter?
Informasjonsteknologi for lærere Erfaringer fra nettbasert samarbeid om valgemner Presentasjon på Haustseminar 2001, IKT i lærerutdanninga Monica Johannesen.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Bruk av studentassistenter Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Klikke, klikke sa kjerringa! Dumme menn og data til kjerringer.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
Hva er en foreldrekontakt?
HSH: Status før ny rammeplan Tresemesterordning: 7 uker sommerkurs med grunnleggende matematikk og fysikk. Innleveringsoppgaver underveis. Avsluttende.
Hobby Handball.
BYENES GEOGRAFI : LEVEKÅR I BY OG LAND – ILLUSTRASJONER MED ETTERFØLGENDE KONKLUSJONER.
Ungomsskoleelever som instruktører i programmering: La ungdommen undervise kidsa! Torbjørn Skauli.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
NBU ® Utdanningsvalg Norges befolkningsundersøkelse vår 2014 Manpower.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Noen erfaringer fra NTNU ?
NORSKKURS GRUPPE A.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Folkemengden i yrkesaktiv alder AldersgruppeAntall i 2002 Antall i.
Velger kvinner selv å tjene mindre enn menn? Tom Colbjørnsen Innlegg på Likelønnskommisjonens seminar 26. mars 2007.
Klarspråk Språkverksteder. ≡ En bør arbeide for en lettere og friskere stil, skrive kort og enkelt, bruke minst mulig fremmedord, og unngå lange og.
K APITTEL 9: U TDANNING I N ORGE Hovedpunkter. ”D EN GODE SKOLE ” – HVA ER DET ? Hva er ”den gode skole”? Hvilket innhold er det viktigst at barna lærer.
Bergen Studentsamfunn LIKESTILLING FOR MENN? Trenger vi likestilling for menn, og i så fall, hvorfor det? Guttorm Grundt; MannsForum.
Artikkel.
UTFØRELSE TILFREDSHET
NTNUs Mentorprogram Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver
Østlandet – en konkurransedyktig næringsregion i 2030
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Ledersamling Olweus- programmet
Klassereiser og utdanningens betydning
Selvtillit Hvordan kan dere se at denne gutten har selvtillit?
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Kvinneklasser i IT- puter eller stillaser? Tonje Hilde Monica Johannesen Leikny Øgrim

Hilde, Johannesen og Øgrim: Pute eller stillase Begrunnelse for forsøket kvinnemiljø i mannsdominert fagområde minne kvinner om muligheten forbilder for jentene i skolen

Hilde, Johannesen og Øgrim: Pute eller stillase Antakelser Kvinner har dårligere selvtillit enn menn Kvinneklassen fanger de som (syns de) kan minst Kvinneklasse er viktigst for lærere med lang yrkeserfaring Sosialt miljøet og læringsmiljøet er bedre i kvinneklassen enn i den blandete klassen

Hilde, Johannesen og Øgrim: Pute eller stillase

Konklusjoner Kvinner har lavere faglig selvtillit enn menn Kvinneklasser tiltrekker seg kvinner med relativt lav faglig selvtillit Kvinneklasser tiltrekker seg kvinner med lang yrkeserfaring. Kvinneklasse er PUTE

Hilde, Johannesen og Øgrim: Pute eller stillase Læringsprogresjonen har vært høyere i kvinneklassen Kvinneklasse er stillase.

Hilde, Johannesen og Øgrim: Pute eller stillase Kvinneklasse oppfattes som en pute, fungerer som et stillase. Så lenge tiltakene med kvinneklasser kan ha betydning for læringsmiljø og rekruttering av kvinnelige lærere/studenter, er det grunn nok til å fortsette.