Kvinneklasser i IT- puter eller stillaser? Tonje Hilde Monica Johannesen Leikny Øgrim
Hilde, Johannesen og Øgrim: Pute eller stillase Begrunnelse for forsøket kvinnemiljø i mannsdominert fagområde minne kvinner om muligheten forbilder for jentene i skolen
Hilde, Johannesen og Øgrim: Pute eller stillase Antakelser Kvinner har dårligere selvtillit enn menn Kvinneklassen fanger de som (syns de) kan minst Kvinneklasse er viktigst for lærere med lang yrkeserfaring Sosialt miljøet og læringsmiljøet er bedre i kvinneklassen enn i den blandete klassen
Hilde, Johannesen og Øgrim: Pute eller stillase
Konklusjoner Kvinner har lavere faglig selvtillit enn menn Kvinneklasser tiltrekker seg kvinner med relativt lav faglig selvtillit Kvinneklasser tiltrekker seg kvinner med lang yrkeserfaring. Kvinneklasse er PUTE
Hilde, Johannesen og Øgrim: Pute eller stillase Læringsprogresjonen har vært høyere i kvinneklassen Kvinneklasse er stillase.
Hilde, Johannesen og Øgrim: Pute eller stillase Kvinneklasse oppfattes som en pute, fungerer som et stillase. Så lenge tiltakene med kvinneklasser kan ha betydning for læringsmiljø og rekruttering av kvinnelige lærere/studenter, er det grunn nok til å fortsette.