1. 2 noe om hva slags tjenester sykehus yter mot andre helsetjenesteytere brukerne av disse tjenestene spesielt om fastlegens rolle, og.. hvilke arbeidsoppgaver.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny forskrift… I kraft 1.mai 2008 Er hjemlet i: Erstatter:
Advertisements

Samarbeid mellom primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten om pasienter med muskel-skjelettplager Pål Kristensen Ranheim Legesenter, Trondheim spesialist.
Delprosjekt 3 Dobbeltdiagnoser.
Helseoppfølging fra primærhelsetjenesten
Henvisning Registrering av henvisning Vurdering av henvisning Vurdering av behandlingsfrist ”Helsehjelp” Tilby behandlinstidspunkt ”Individuelle behandlingsfrister”
Brukermedvirkning og pasientmakt
Legens rolle ved sykmelding
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Styrevervregisteret FFF Bodø 26. mai 2010 Linda K. Storjord Formannskapssekretær.
Line Hurup Thomsen, PKO sykepleier Stavanger universitetssykehus
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Utfordringer og muligheter i praksiskonsulentordningen Innlegg til PK-samling, Kirkenes 2. juni 2010 Øystein Fossen/Kristin Reichborn Kjennerud, Arbeidsforskningsinstituttet.
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Aktuelle saker. Tariff forberedelser Vi ber de tillitsvalgte om å foreta oppryddingene på medlemslistene sine i god tid før lønnsforhandlingene.
SARS Håndtering i allmennpraksis Øistein Løvoll Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern 6. mai 2003.
Henvisning til tverrfaglig spesialisert rusbehandling
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Ansvar Begrepet ansvarlig lege beskriver en aktiv rolle knyttet til behandling og oppfølging av pasienten, der også det juridiske aspektet ivaretas.
Elektronisk pasientjournal
Studenters tilgang til elektronisk pasientjournal
Barn som pårørende.
Kommunale sykehusplasser?
Enkel og trygg tilgjengelighet til pasientopplysninger i EPJ ved ytelse av helsehjelp – vurdering av lovendringer Seniorrådgiver Hilde Jordal.
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Samhandling rundt innsøking til behandling
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende.
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Legemiddelhåndtering
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Mobilt røntgen
Gruppebehandling for eldre med nedsatt funksjonsevne
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Vergesamling 3. april 2014, Haugesund
Elektroniske meldinger – Gevinst eller merarbeid - for hvem? Ove Nordstokke - SUS.
Utskrivningsklare pasienter – Hvem er de og hvor hører de hjemme?
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Midt-Norsk HelsenettArild Faxvaag Helsenettet - en markedsplass for helseinformasjon Hvem er bruker / kunde Hva er produktet / varen Hvem er leverandør.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Meldingsløftet i kommunene  Formålet med Meldingsløftet i kommunene er utbredelse av effektiv, helhetlig og fungerende informasjonsutveksling.
Kommunikasjon og dokumentasjon som forutsetning for god pasientbehandling Utfordringer i allmennlege-hverdagen Per G. Johnsen Allmennlege Director.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Nasjonal faglig retningslinje for behandling og rehabilitering av rusmiddelproblemer og avhengighet Webcast 1 Brukermedvirkning ved valg av behandlingsmetode.
Elektroniske epikriser fra DocuLive Runa Solheim Arntsen Prosjektleder Digital samhandling OUS Stab IKT.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Interne ventelister og overflyttinger i psykisk helsevern Klinikk PHA.
Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –
Henvisninger fra andre helseforetak Superbrukerforum 18 mars 2015 Stab medisin, helsefag og utvikling.
Sengepost Inn, over og ut Avdeling for kliniske systemer.
Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer.
Hva kan Helse Nord gjøre bedre? Onsdagsmøte UNN Anne Helen Hansen Kommuneoverlege Tromsø kommune Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i.
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Status for meldingstyper mellom sykehus og kommuner i Sør-Trøndealg
Status for meldingstyper mellom sykehus og kommuner i Sør-Trøndealg
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Elektronisk henvisning
Enkel brukerveiledning
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

1

2 noe om hva slags tjenester sykehus yter mot andre helsetjenesteytere brukerne av disse tjenestene spesielt om fastlegens rolle, og.. hvilke arbeidsoppgaver som søkes løst ved bruk av disse tjenestene hvordan disse arbeidsoppgavene løses i dag til slutt: noen påstander om de systemer som i dag skal understøtte tjenesteproduksjonen og bruken av tjenestene følger av dette for informasjonssikkerhet, pasientsikkerhet og effektivitet. hva er en venteliste, og hvem er brukere av et slikt system..

3 noen definisjoner I rekvirere: –kreve at noe stilles til rådighet i arbeidet med et helseproblem. det kan være en undersøkelser, tjenester, hjelpemidler, transport. ved en rekvirering beholder utstederen av rekvisisjonen hovedansvaret for det aktuelle helseproblemet dette gjelder. en allmennlege kan rekvirere innleggelse ved øyeblikkelig hjelp, men dette skal vanligvis rubriseres som en henvisning rekvisisjon: –dokumentet eller blanketten det rekvireres på. Inkluderer også elektronisk rekvirering rekvirent: –den som utsteder en rekvisisjon.. hentet fra

4 noen definisjoner II henvisning: –formell forespørsel om at en annen helsefaglig instans skal utrede eller behandle pasientens helseproblem Henvisningen kan være i form av et skjema, en elektronisk melding eller muntlig og er en anmodning om at en annen instans skal utrede eller behandle brukerens problem. Den som mottar henvisningen plikter å gjøre en vurdering og overtar derved midlertidig ansvaret for videre oppfølging av dette problemet henvisende lege: –den lege som har signert henvisningen venteliste –register med ordnede opplysninger om pasienter som venter på undersøkelse eller behandling ved institusjon.. hentet fra

5 tjenester som ytes til andre helsetjenesteytere I

6 tjenester som ytes til andre helsetjenesteytere II

7 tjenester som ytes til andre helsetjenesteytere III

8 tjenester som ytes til andre helsetjenesteytere IV

9 tjenester som ytes til andre helsetjenesteytere V

10 om ventelister og ventende fenomen som oppstår når det er avdekket et behov for en helsetjeneste og en tjenesteyter (som oftest et sykehus) er anmodet om, og har samtykket i å yte helsetjenesten men hvor tjenesteyter av kapasitetsgrunner ikke kan yte tjenesten på det tidspunkt den ønskes ytet en person på en venteliste utgjør i praksis en del av det som kan betegnes som helsesektorens ordrereserve. en person som står på en venteliste bør ikke forveksles med en person som ytes en helsetjeneste, men hvor det er lagt inn planlagte pauser i behandlingen

11 om ekte ventende på en venteliste henvisende lege / rekvirent er kilde til en stor del av dataene i en oppføring på en venteliste saksbehandlingen er i dag strukturert, men foregår på papir langt mere komplisert saksbehandling av mottatte henvisninger på sykehus enn det er på legekontor for mottatte epikriser henvisende lege tiltenkt rolle som ”pasientens advokat” valg av tjenesteyter foretas av henvisende lege og pasient i fellesskap tjenesteyter kan i prinsippet trekke henvisning hvis ventetiden blir uønsket lang

12 om ekte ventende på en venteliste II de fleste sykdommer er av en slik natur at sykdomsmanifestasjonene endrer seg over tid. gitt lang ventetid kan det regnes som en regel at nåtidstilstanden ikke er identisk med den beskrevne på det tidspunkt da pasienten ble ført opp på ventelisten ventelistesystemer som gjør det vanskelig for henvisende lege å oppdatere pasientopplysningene er en fare for pasientsikkerheten

13 om ventelister II ventelister brukes i praksis til mer enn å håndtere pasienter som fyller kriteriene for å stå på en venteliste på sykehus er det i praksis innført et nytt omsorgsnivå - ”standby” - i grenselandet mellom venteliste og innleggelse. Dårlig funksjonalitet i pasientlogistikk-systemene er en av de mest grunnleggende årsakene til sentrale problemer som sykehus står over for i dag.

14 deltagere / sponsorer Arild Faxvaag, DMF, NTNU Jan H Nilsen, Tore Mallaug HiST Trine K Andersen og Hans Roar Sandberg, studenter ved Hist 2001/2002 Roger Flister, Rune A Olsen, Ola Stengel, Andreas Hope, Anton Pitstra, Hyls Hiddema, studenter ved Hist 2002/2003 Utvikling av demoen er delfinansiert av Helsebygg Midt-Norge