HLED1101 Innføring i helseledelse og organisering Forelesning 4: Den sentrale helseforvaltningen - og litt til...... Terje P. Hagen Senter for helseadministrasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

De politiske partiene i Norge
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
JUS100 Dag Steinar Taubøll - JUS100 UMB Dagens program • Stortinget fra innsiden - Møt en lovgiver! -Stortingsrepresentant Trond Helleland.
JUS100 Dag
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Eierskap og styring i høyere utdanning
8 Det politiske systemet i Norge
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Oslo kommune Fakta om Oslo
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Orientering i samkommunestyret – Ola Stene 1 Søknaden blir vurdert etter forsøksloven § 1. Lovens formål Formålet.
Stortinget Landets lovgivende forsamling
1884 ALL MAKT I DENNE SAL!.
POLITIKK.
Senter for helseadministrasjon
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 23. august 2004
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Notater til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Organisering av offentlig sektor
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Departementets styring og styrenes rolle
Stortinget Regjering Domstoler Storting i andre land
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
En innføring i politisk og administrativt system Bystyrets organer
18. august 2003 HLED1101 Innføring i helseledelse og organisering Forelesning 1: Hovedtrekkene i helsesektorens organisering Terje P. Hagen Senter for.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Staten Har et overordnet ansvar Vedtar lover Gir informasjon Fører kontroll Har tilsynsoppgaver Driver bl.a.
Eierstyring og styringsbudskap Opplæringsdag Regionalt Brukerutvalg 7. januar 2016 Jan Eirik Thoresen Direktør for eierstyring (konst.)
Demokrati Emne 2 Samfunnskunnskap. Grunnleggende prinsipper i demokratiet: én person har én stemme frie og hemmelige valg valg mellom konkurrerende partier.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Den lovgivende makten i Norge. MaktfordelingMAKT l ovgivende Stortinget utøvende Regjeringen dømmende Domstolene.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Samfunnskunnskap Kapittel 2 - Det aller meste er politikk.
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
Den politiske styringskjeden
Regjeringens funksjoner
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Vi le­ver i et sam­funn der
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Stortingets organisering
Statsmaktene i Norge Samfunnsfag Tirsdag
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Forelesninger i statsrett Dag 4 Forholdet mellom lovgivende og utøvende makt Vår 2018 av Benedikte M. Høgberg og Ola Mestad Det juridiske fakultet,
Forelsninger i statsrett Dag 2 Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Den lovgivende makten i Norge
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Stortinget fra innsiden med Trond Helleland, parlamentarisk leder (H)
Organiseringen av staten 28. februar 2018

Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Forelesninger i statsrett JUS2111 Forholdet mellom lovgivende og utøvende makt Vår 2019 Benedikte M. Høgberg og Ola Mestad Det juridiske fakultet,
VALG.
Utskrift av presentasjonen:

HLED1101 Innføring i helseledelse og organisering Forelesning 4: Den sentrale helseforvaltningen - og litt til Terje P. Hagen Senter for helseadministrasjon Universitetet i Oslo

Disposisjon Grunnleggende statsteori Den parlamentariske styringskjeden –Stortinget –Regjeringen –Departementene Budsjett og planprosesser

A) Statsteori 1700-tallets demokratitenkning –borgerne må vernes mot vilkårlighet –Montesquieu: maktbalanseprinsippet maktfordeling –dele opp statens funksjoner: lovgivende/bevilgende, utøvende og dømmende –legge funksjonenen til ulike organisatoriske enheter –M: folkevalgt forsamling, Kongen og domstolen(e) maktbalanse –institusjonene må “balansere” hverandre, f. eks. gjennom vetoretten

Lovgivende makt Folket Adel Utøvende makt Dømmende makt (jury) Kongen (arv)

M: Statsmaktene utgår ikke nødvendigvis fra folket –Adelen har egne forsamlinger –Kongens makt er nedarvet –Domstolenes rolle ikke klar: Rettstvister blant borgerene USA: –Domstolen fikk lovprøvingsrett - avgrenset rekrutteringen

Lovgivende makt Folket Utøvende makt Dømmende makt (jury)

Parlamentarisme lovgivende makt velges av det suverene folk flertallet i lovgivende forsamling utpeker den utøvende makt utøvende makt utpeker den dømmende makt Konsekvenser: –folkesuvereniteten styrkes, –maktbalanseprinsippet modifiseres

Lovgivende makt Folket Utøvende makt Dømmende makt (jury)

Hvordan skjer regjeringsskifter? –Nedelag ved valg: Folkesuverenitetsprinsippet slår igjennom –Mistillitsvotum –Kabinettspørsmål (nederlag) –Sykdom/død/slitasje (statsministeren) –Endringer innenfor regjeringspartiene –(Negativt flertall)

B) Stortingets oppbygging Formelle organ: –Stortinget ( plenum): allmenne saker –Odelsting - Lagtinget: lovsaker –presidentskapet organiserer Stortingets arbeid viktig rolle ved regjeringsskifter “Uformelle” organ –komiteene –partigruppene –Stortingets administrasjon

Saksbehandlingsrutiner –Saker fordeles til komiteene av Presidentskapet –Komiteene: saksforberedende organer motsvarer (delvis) departementsstrukturen spesialisering, men også samordningskomiteer –Komiteene innstiller til Stortinget (allmenne saker) Odelsting (lovsaker), deretter Lagting

Kontroll med regjeringen –Riksrevisjonen fra regnskapskontroll til forvaltningsrevisjon –Sivilombudsmannen utsettes enkelpersoner for urett –Stortingets kontrollkomite kontrollsaker, –Andre virkemidler Spørsmål og interpellasjoner “saker ved møtets slutt” “åpne høringer”

C) Beslutninger i Stortinget Ulike typer beslutninger –enkeltsaker: for/mot gasskraftverk –budsjett: avveier inntekter mot utgifter fordeler utgiftene –spørretime: delta eller ikke

D) Regjeringen Utgår fra Stortinget –Flertallsparlamentarisme –Mindretallsparlamentarisme Ledes av statsminister Statsråder med ulike arbeidsområder –18 statsråder (2003), 17 departementer (utenom statsministerens kontor)

E) Departementene Sentraladministrasjonen: Departement og direktorat Departementene: –politisk styrt –øverste, hierarkiske organ i statsforvaltningen –De første : KUD, JD, Politi, Indre anliggender, Handel- og finans og Krigsdepartementet

Økt horisontal spesialisering over tid: –utskilling, nye arbeidsområder –etter 1945: sterk økning –økning i antall avdelinger i det enkelte departement –bølger av nye typer avd: f.eks. organisasjonsavdelinger

Økt vertikal spesialisering over tid –flere nivåer i hierarkiet –dep.råd, ekspedisjonssjef, avd.dir, underdir/byråsjef –Nye stillingstyper: Rådgivere (80-90-tallet) Andre endringer: –flere ramme og fullmaktslover –større innslag av skjønnsutøvelse

Endringer siste årene: –mer politisk sekretariat: regjeringens signaler viktig, dagsaktuelle saker policypreget aktivitet synkende juristandel, flere samfunnsvitere –mer vekt på samordning interdept. arbeidsgrupper Finans- og Kommunaldep sentrale aktører –men ikke tendenser til svakere hierarki

F) Direktorat Sentrale forvaltningsorganer som regel utenom departementene, fatter endelige beslutninger Fagadministrasjoner, dvs. sterkt profesjonspreget Første bølge av direktorater årene Reaksjon mot juristdominans i departementene

G) ”Vårt departement” Tradisjonelt har helse- og sosialsaker ligget under Sosialdepartementet Fra 1992: Helse- og sosialdepartementet –Sosialminister –Helseminister Fra 2002: –Helsedepartement –Sosialdepartemenet

Helsedepartementet –Administrasjonsavdelingen –Budsjett- og økonomiavdelingen –Helsetjenesteavdelingen Faglig ansvar for primær- og spes.helsetjenesten SHDir og Helsetilsynet –Folkehelseavdelingen Folkehelseinstituttet –Helserettsavdelingen –Eieravdelingen 5 RHF

Sosialdepartementet –Administrasjons- og budsjettavdelingen –Sosialpolitisk avdeling Omsorg for eldre og funksjonshemmede –Trygdeavdelingen Rikstrygdeverket

Forvaltningsorganer under HD Sosial- og helsedirektoratet (etabl. 2002) –Kompetanse- og forvaltningsorgan –Har hatt Helsedirektorat tidligere ( ) Faglig sterkt organ Sterke ledere (Evang, Mork) Dobbeltrolle i f t departementet –Egen beslutningsmyndighet –Innstiller i saker som går til statsråden Vingeklippet –1983: Redusert stab –1994: Tilsynsoppgaver

Helsetilsynet –Tilsyn og rådgivning –Fylkeslegene Oppfølging av kvalitet i sosialtjenestene, primær- og spesialisthelsetjenesten Rådgivning (formidler kunnskap)

Folkehelseinstituttet –God oversikt over helseforholdene i befolkningen –Kunnskap om forhold som påvirker helsen –Nyttige råd og tjenester som kan føre til bedre helse Mer om disse 3 i gruppeoppgave

H) Budsjett- og planleggingsprosesser Flere periodiske planleggingsdokumenter Langtidsprogrammet –presenterer problemstillinger og politikk på sentrale områder –analyser av økonomiske utviklingstrekk –hvert 4. år (vårsesjonen før valg) –lite operasjonelt: “idedugnad”

Nasjonalbudsjettet –plan for hele samfunnsøkonomien (privat og offentlig sektor) –analyser av økonomiske utviklingstrekk (konjunkturer, priser, produksjon,...) –innpasser offentlig politikk (statsbudsjettet) i nasjonaløkonomien –framlegges i oktober (revidert nasjonalbudsjett i mai)

Statsbudsjettet –detaljert plan for statens og kommunesektorens finanser –omfatter bl.a. velferdsgoder: offentlig tjenesteyting som helse og undervisning inntektsfordeling: skattlegging og overføringer stabilitet i økonomien: penge- og kredittpolitikk...

Statsbudsjettprosessen (2003) –høst 2002: fagdept. får justerte rammer fra FIN –primo 2003: fagdept. fremmer forslag til FIN –mars: regjeringen fastlegger hovedtrekkene –mai: forslag om kommuneøkonomien til St.t. –august/sept: FIN “syr sammen” –primo oktober: Statsbudsjettet fremmes for St.t –1.nov: Finansinnstillingen avgis (vedtar skattenivå og rammer for komiteene) –nov/des: Fagkomiteene avgir innstilling (detaljvedtak på enkeltområder) –mai/juni 2004: justeringer ifm RN

Statens regnskaper –økt oppmerksomhet omkring oppfølging (Riksrevisjonen) Sektorplaner –Stortingsmeldinger Lite fysisk planlegging på nasjonalt nivå –unntak Rikspolitiske retningslinjer (RPR)