Vold mot barn Pressekonferanse 16.06.05 Barne- og familieminister Laila Dåvøy gir en helhetlig presentasjon pluss nye endringsforslag til barneloven
Historikk Kvinnebevegelsen satte politisk dagsorden på 70-tallet Mer helhetlig tilnærming på 90-tallet Fra kvinneperspektiv til barneperspektiv og behandling av menn Handlingsplaner – Vold mot kvinner i -99, Vold i nære relasjoner i 2004 Også behandlet i: Barnevernsmeldingen i 2001 Familiemeldingen i 2002
Omfang? Statistikk fra krisesentrene i 2003: av 4477 personer var 1957 barn SSBs barnevernstatistikk i 2003: 542 nye barn registrert som ofre for mishandling og seksuelle overgrep Oslo politiet registrerte 493 anmeldelser om vold i familien- i 219 var barn vitne Bedre statistikk og kunnskap er ett av tiltakene i ny strategi mot seksuelle og fysiske overgrep mot barn- lansert i 2005
Hva er igangsatt? Prosjektet barn som er vitne til vold Strategi mot seksuelle og fysiske overgrep 2005-2009 Nytt rundskriv om taushetsplikten og opplysningsplikten- 2005 Ny veileder om formidling av opplysninger og samarbeid- 2005 Nye endringer i barneloven i 2004 Nye endringer i barneloven i 2005
Strategi mot seksuelle og fysiske overgrep noen eksempler av 22 tiltak Avdekke omfanget av- og årsakene til overgrep Øke bevisstheten og plikten til å melde fra Øke kompetansen Veiledning til førstegangsforeldre Senke terskelen for unge jenter til å oppsøke hjelp Veilede fosterforeldre Registrere og dokumentere ved sykehusene, rutiner for varsling og oppfølging
Taushetsplikten og opplysningsplikten til barnevernet Rundskriv i mars 2005: Taushetsplikten skal ikke være til hinder for at opplysninger skal gis til barnevernet Opplysningsretten: barnevernet må formidle opplysninger til andre tjenester for å hjelpe barneet Opplysningsplikten: andre tjenester er pålagt å gi barnevernet opplysninger- gjelder alle instanser og tjenester, også private og organisasjoner som arbeider for staten, kommunen eller fylkeskommunen
Ny veileder veileder i tillegg til rundskrivet for å få til et funksjonelt samarbeid Om plikt og adgang til å formidle opplysninger i saker der barn utsettes for vold i familien Kunnskap om hvilke muligheter lovverket gir for samarbeid Opplysninger må formidles mellom de ulike offentlige instansene Rammer er: taushetsplikt, opplysningsrett og opplysningsplikt. Sørge for at den enkeltes rettssikkerhet og personvern ivaretas
Barneloven bakgrunn for endringer Påstand om overgrep i sak om foreldreansvar Fast bosted og samvær Fiktiv identitet og sperret adresse
Barneloven endringer i 2004 Barnets beste skal være avgjørende ved barnefordeling Lovendringene skal bidra til raskere saksbehandling og redusert konfliktnivå Dommere skal få bistand av barnefaglig kompetanse, som kan mekle mellom foreldrene Flytte fokus fra konflikt til barnets beste
Forslag endringer barneloven pr. juni 2005 Samvær og overgrep: Ved avgjørelser i saker om foreldreansvar, fast bosted og samvær tas hensyn til barnet Presiseres at dersom samvær ikke er til barnets beste må retten avgjøre ikke samvær Plikt til å oppnevne tilsynsperson der domstolene har satt som vilkår samvær under tilsyn
Kompetanse i alle ledd Kurs for dommere, sakkyndige og bistandsadvokater Veiledere i saksbehandlingsregler og hvordan snakke med barn
Foreldreansvar ved dødsfall ”der far dreper mor eller omvendt” En forelder som ikke har hatt foreldreansvar og som er siktet, tiltalt eller dømt – skal ikke automatisk få foreldreansvaret Dersom gjenlevende som er siktet, tiltalt eller dømt har hatt foreldreansvaret skal tingretten fatte foreløpig avgjørelse og frata foreldreansvar – dette ivaretar behovet for rettsak og dom, og skal gjøres raskt slik at det ikke krenker folks rettsfølelse
Mekling Meklingsordningen styrket: 1+3+3 Samboere med barn må møte til mekling ved samlivsbrudd – vilkår før det utbetales utvidet barnetrygd Sak om foreldreansvar, fast bosted og samvær kan reises for Oslo tingrett for å beskytte barn som trenger beskyttelse og fiktiv identitet Indeksregulering ved tilbakebetaling av barnebidrag
Bekjempe vold mot barn Sterkere og mer koordinert innsats fra alle instanser og hjelpeapparat Flere målrettede tiltak og satsing på forsking og undersøkelser Barnevernet omorganisert gir bedre mulighet for samarbeid og kompetanse Forsterket loven