Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Copyright © 2010 TotalConsult Hvordan spiller vi rollen som bønder? Hvilket inntrykk etterlater vi oss? Hvordan spiller vi rollen som bønder? Hvilket inntrykk etterlater vi oss?
Copyright © 2010 TotalConsult ”Det mentale fingeravtrykket”: En unik og forenklet oppfatning av noe eller noen.
Copyright © 2010 TotalConsult Det finnes to måter å påvirke det mentale fingeravtrykket på: Gjennom det du sier……og det du gjør
Copyright © 2010 TotalConsult
Noen omdømmedefinisjoner Det du velger å framheve for at andre skal velge deg. Hvordan du forvalter ditt lodd i livet Det andre sier og tenker om om deg Summen av de inntrykk og reaksjoner en virksomhets interaksjon med omverdenen skaper
Copyright © 2010 TotalConsult Hvem eier omdømmet ditt? Svar: Alle andre!
Copyright © 2010 TotalConsult Hvilken jobb kan omdømmet gjøre for oss? Påvirke det omgivelsene føler, tenker sier og gjør i forhold til oss – i en bestemt retning!
Massemedia som omdømmebygger
Copyright © 2010 TotalConsult ”Medienes troverdighet er avhengig av et klart skille mellom redaksjonelt stoff og reklame/sponsing. Publikum skal være trygg på at det redaksjonelle stoffet springer ut av en selvstendig og uavhengig journalistisk vurdering, og at innhold og presentasjon er uten bindinger til utenforstående interesser.”
Copyright © 2010 TotalConsult PR-arbeidets ÆØÅ Ærlig: Ingen skal lures. Vær ærlig med hvem jeg er, og hva du vil. Øvd: Du vet hvilke budskap du skal få fram, og hvordan. Åpen: Du er tilgjengelig, også når media vil. Søker du oppmerksomhet, må du regne med å få det. Setter du søkelyset på deg selv, skal du tåle at det lyser overalt
Copyright © 2010 TotalConsult Det som kommer ut……trenger ikke å ligne det du puttet inn
Copyright © 2010 TotalConsult Vinkel – hvilken historie ønsker vi skal fortelles? Vinklingen du velger kan være avgjørende for om journalisten blir interessert i saken. Overskriften og ingressen betyr alt for om journalisten blir interessert, og hva han/hun blir interessert i. En god vinkel øker sjansen for at vår historie når gjennom slik vi ønsker.
Copyright © 2010 TotalConsult Din sak må gjennom to barrierer før den kommer på trykk/går på lufta: 1) Den må ha journalistisk interesse 2) Den må være gjennomførbar med realistisk tids- og ressursbruk. …men ha respekt for journalistens avgjørelser – journalisten er ikke ditt mikrofonstativ. Gjør et stykke journalistisk jobb!
Copyright © 2010 TotalConsult Gjør det enkelt for omgivelsene å sette den merkelappen dere ønsker på landbruket:
Copyright © 2010 TotalConsult Landbrukets omdømmeparadoks ”Ei næring i krise””Blomstrende og framtidsrettet” ”Det er forbausende mye som spirer og gror i landbruket, til at det er en næring i krise”
Copyright © 2010 TotalConsult Landbrukets omdømmeparadoks Hvordan kurere landbrukets omdømmeschizofreni? ”Syte smart””Skryte smalt”
Copyright © 2010 TotalConsult Alle er enige om at vi skal ha et bærekraftig landbruk. Men hva er det egentlig landbruket skal bære? Kultur Historie Tradisjon Økonomisk vekst Bosetting Sysselsetting Nyskaping
Copyright © 2010 TotalConsult Gjøre Snakke Skape Velge Lytte Omdømmediamanten
Copyright © 2010 TotalConsult Definisjonen på galskap: Å gjøre det du alltid har gjort, og forvente at noe nytt skal skje.
Copyright © 2010 TotalConsult Landbruksnæringa, det er deg!Du har makt, bruk den!
Copyright © 2010 TotalConsult Einar Klomsten, TotalConsult AS Tlf: E-post: Takk for oppmerksomheten!