Nettverksmøte som metode Finsås 1.okt. 2014 Ikke noe nytt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Velkommen til kurskvelder for støtte- og fritidskontakter !
BRUKERMEDVIRKNING, INDIVIDUELL PLAN OG ANDRE ENKLE TING Lakselv 15 september 2009  Brukerorganisasjon for LARiNord 1 Vidar Hårvik MARBORG.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Noen utfordringer for skolene
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
Veiledning av elever / lærlinger
Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009.
Mestring og forebygging av depresjon
KOLLEGASTØTTEORDNING VED SYKEHUSET I VESTFOLD
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
Mobbing i barnehagen?.
Cary C K Huang Er utnevnt til RI President-E for perioden Han tiltre 1/ Forretningsmannen Gary C K Huang, har vært medlem av Taipei Rotary.
Bodil Nysveen.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Tillitspersonforsøket i Drammen Kommune. Formål med tillitspersonforsøket Prøve ulike modeller og metoder for oppfølging Fremme sosial inkludering og.
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
copyright kjellaug johannessen
Mangfold og fellesskap
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Undervisning - forkynnelse
Bokpresentasjon Oslo.
Cafédialog – elevmedvirkning
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Fra ord til liv Fra ord til liv februar 2012 februar 2012.
Selvhjelpsideologien
Essay er en skriftlig sjanger.
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Velkomen til kurskveldar for støtte- og fritidskontaktar !
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
SELVORGANISERT SELVHJELPSGRUPPER Tilbyr fortløpende etter behov
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
Lyst på livet - kjennetegn Empowerment Fokus på ressurser for helse, og egne muligheter og kompetanse til å ivareta og bedre helsa - livshjulet En nedenfra.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Cafédialog – elevmedvirkning
Profesjonsfellesskap til beste for barn og unge Lars Gunnar Lingås Førsteamanuensis i profesjonsetikk og veiledning, fil dr
Nettverksmøte Hva er det. Hvorfor bruke det. Hva skal til for å starte
  - Vegen fra ”Etisk refleksjon og palliasjon” til implementering av etiske refleksjonsgrupper Etikkprosjekt, Ottestad sykehjem våren 2009 – høsten.
Konfirmasjon i Helleland menighet
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Tidlig innsats og samordning av tjenester til utsatte barn og unge Mette Smedstad KS, Innovasjon og utvikling.
Forskningsetikk m.m. n Personopplysninger –Krav: Anonymitet - ikke oppgi navn!! - og HUSK: FEILEN KAN BLI ENDA MER KATASTROFAL DERSOM DERE HAR VALGT ALTERNATIV.
FAMILIEHJELPA I STANGE KOMMUNE
God morgen! Tanker etter i går?
Problemløsning.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Creative response process
Rollespillreglene Før rollespillet begynner får kursdeltakerne som ikke er rollespillere, vite hva de skal følge med på mens rollespillet pågår. Det er.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Utskrift av presentasjonen:

Nettverksmøte som metode Finsås 1.okt Ikke noe nytt

Hva er nettverksmøte? Nettverksmøte er en metodikk, som gjennom brukermedvirkning og mobilisering av det sosiale nettverk, kan utløse ressurser til støtte og problemløsning.

Ting henger sammen Ut fra et systemteoretisk ståsted: Eks: Statsleder

Prinsipper i Nettverksmøte Likeverdig kompetanse Ikke-vitende posisjon Åpne samtaler Skilnaden skal ikkje vere stor Før den sterke nyttar si makt - også når han samarbeider. Bjarne Dåe

Nettverksmøte i praksis Dag 1: 1.Når brukes nettverksmøtet? 2.Rask intervensjon i akutte kriser 3.Hvem inviteres og hvem inviterer til møtet? 4.Hvor holdes møtet 5.Praktiske forhold rundt møtet 6.Nettverkstalen 7.Gjennomføring av møtet 8.Nettverksspiralen Dag 2: 9. Motivasjon 10. Avklaring av taushetsplikt 11. Kartlegging av nettverk 12. Barn og nettverksmøtet 13. Kan nettverksmøtet alltid brukes? 14. hva gjøre vi hvis……….. – Noen begynner og gråte? – Dersom prosessen stopper opp? – noen forlater møtet? 15. Avslutning av møtet – Møtereferat – Kriseplan

Nettverksmøtespiralen

Gjenforeningsfasen Undertittel Vi møtes og blir en samarbeidende gruppe

Polariseringsfasen Undertittel Meningsutveksling og motsetninger

Mobiliseringsfasen Undertittel Det letes etter løsninger

Depresjonsfasen Undertittel Opplevelsen av motløshet og frustrasjon deles

Gjennombruddsfasen Undertittel Konstruktiv samhandling utvikles

Utmattelses/Gledesfasen Deltakerne opplever å være til nytte. Sammen er vi sterke

Kinesisk visdom