Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Litt mer om PRIMTALL.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Norsk Medieindeks 2012.h Lesertall for ukeblader, magasiner og tegneserier.
Andel av befolkningen som kjøper bøker. 1 Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen 81%
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
EMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Mediebruk blant tenåringer Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Ipsos MMI Norsk Medieindeks 2012.v
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Resultat Q Pressekonferanse Bergen 5. mai 2004.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Hjemmehjelp Hjemmehjelp Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN NAV NAV Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel Grafikkrapport.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Tilbakegang for lørdags- og søndagsutgavene Rapportering fra 08/ Forbruker & Media Medieåret 2007 Starter med alle. Deretter nett og tv, og til.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Holdning til aldersgrensesetting © TNS Oktober 2013 Holdning.
Samdata 2012 Somatikk.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
Tall og fakta: Unge mediebrukere
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Dagligbankundersøkelsen 2014
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Folkebibliotek Folkebibliotek Innbyggerundersøkelsen 2013.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
MEDIETALL Magasinenes opplagstall MAGASINENES OPPLAGSTALL 2014 Totalopplaget går tilbake 5,3 prosent på sammenlignbare titler – en mindre nedgang.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Det norske radiomarkedet er underutviklet både lytter og annonsemessig *Metode for innhenting av data kan variere fra land til land **Norsk Gallup oppgir.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Avislesing 2015: Tilbakegang for papiravisene fortsetter.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2013 © TNS Radiolyttingen i Norge.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2014 © TNS Årsrapport for radiolytting.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas.
Lesing av papirmagasiner 2015 (MU 16/1): Sterk tilbakegang for magasinene TNS Gallup Knut-Arne
Lesing av magasiner 2014/2015 (MU 15/2): Svak framgang TNS Gallup Knut-Arne
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN DO NOT ALTER SLIDE MASTERS – THIS IS A TNS APPROVED TEMPLATE.
Årsrapport internettbruk 2014 © TNS TNS Gallup Årsrapport internettbruk 2014.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Lesing av magasiner 2015/2016 (MU 16/2): Færre magasinlesere Knut-Arne
Sterk tilbakegang for papiravisene
Lesing av magasiner 2016 (MU 17/1)
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Lesing av magasiner 2016/2017: Vekst i magasinmarkedet
Årsrapport for radiolytting i Norge 2016 Offisielle lyttertall fra radioundersøkelsen Radiolyttingen i Norge 2016.
Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern
Lesing av magasiner 2017: Stabilt magasinmarked
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Avislesing 2017/2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter– men nisjeavisene øker Knut-Arne Futsæter Kantar
Lesing av magasiner 2017/2018: Stabilt magasinmarked
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
Lesing av magasiner 2018: Tilbakegang for papirmagasinene
De offisielle online og mediehus tallene for 2019
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser Bruk av nettaviser og mobil Oppsummering Knut-Arne Futsæter @Futsaeter MBL seminar 3. mars 2015 Alle tallene blir lagt ut på TNS Gallups nettsider TNS Gallup www.TNS-gallup.no/medier/nyheter

1. Lesing av blader og magasiner

35% leser daglig blader og magasiner 35% - høyt tatt i betraktning av at bladene utgis ukentlig til 4 ganger i året Kvinner Øker med alder – men 32 blant 12-17 åringer Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2015/1 3

6 grupper øker - 10 grupper minker Følger generelle trender I samfunnet: Hva folk er opptatt av og hva vi foretar oss - trender Matblader, helse, livsstil/sunnhet Foreldre: Veldig mye digitalt innhold på nett og mobil, diskusjonsfora PC, lyd og bilde egner seg best på digitale plattformer Antall lesere i tusen (netto) Prosent TNS Gallup Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2014 vs 2013. Nettolesertall for grupper for sammenlignbare grupper. Prosentvis endring (netto) for grupper fra 2013 til 2014 4

Stabilitet for de største magasinene De tre største litt tilbake Vi Menn og Innsikt mye fram De andre stabilt Antall lesere i tusen (netto) TNS Gallup Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2014 vs 2013 Endringer for nettolesertall (AIR) for de største MBL magasinene. 5

Vi Menn og Aftenposten Innsikt øker mest - Se og Hør Tirsdag minker mest Antall lesere i tusen (netto) Antall lesere i tusen (netto) TNS Gallup Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2014 vs 2013. Endringer i tusen for de største MBL magasinene. 6

Avismagasinene Antall lesere i tusen (netto) Stabilt Dagbladet magasinet tilbake Finansavisen MOTOR frem Lever lengre – blir tatt vare – ikke ferskevare som avisene blir tatt fram flere ganger å lest Antall lesere i tusen (netto) TNS Gallup Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2014 vs 2013 7

Antall lesertilfeller Andelen lest er stabilt øker fra 3,4 til 3,7 Andelen lest er stabilt Blir tatt fram og lest/tittet i flere ganger Den kommersielle verdien øker Leses ikke grundig som tidligere Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 8

Stabilt magasinmarked Samlet sett går lesertallene frem med 0,8%. 35% leser daglig minst et blad/magasin. Magasinene blir i gjennomsnitt tatt fram og lest/tittet i 3,7 ganger. Dette er en strek framgang i forhold til 2013 (3,4). 6 grupper har en framgang, og 10 grupper har en tilbakegang. «Matblader» har en framgang på 24%. Deretter kommer «Helse/livsstil/sunnhet» (15%), «Mann» (5%), «Fagblader» (4%) og «Innsikt/Økonomi» (2%). Bladgruppen «PC, lyd og bilde» taper flest lesere med 21%. «Foreldre»- gruppen har en tilbakegang på 18,5% og gruppene «Aktualitet & TV», «Tegneserie/ung», «Kvinne», «Bolig og interiør», «Avismagasiner», «Voksen kvinne» og «Bil/Båt» har en tilbakegang på 3-7%. 9

2. Lesing av papiraviser Halvert konsum på 10 år

Papiravisene har tapt 35% lesere siden år 2000 (indekserte endringer i forhold til 2000) Prosent De mindre avisene med under 15.000 lesere har en indeks på 79% - altså 21% tilbake TNS Gallup Kilde: Forbruker & Media. Sammenlignbare standard titler, unntatt bilag og helgeutgaver, som er målt i hele perioden. Brutto tall i tusen.

Sterk tilbakegang for de største avisene Alle 7 første Klassekampen og Morgen bladet tilbake Regionavisene tilbake Antall i tusen Kilde: Forbruker & Media.

54% Papir, nett og mobil: VG Antall i tusen Mobil dobbelt så stor som papir Nett flater ut Kan ikke vokse inn i himmelen Kilde: Forbruker & Media.

35% Papir, nett og mobil: Dagbladet Antall i tusen Mobil dobbelt så stor som papir Nett flater ut Mer enn 1/3 Søndagsutgaven, som hadde lavest lesertall, gikk inn i 2014. Kilde: Forbruker & Media.

29% Papir, nett og mobil: Aftenposten Antall i tusen Papir holder bedre stand I forhold til V G og Dagbladet Nett flater ut 29% høyt for en avis av Aftenposten type – ref UK Kilde: Forbruker & Media.

Papir og nett: Glåmdalen Antall i tusen 10 * Lokalavisene har ikke kommet like langt I den digitale transformasjonen som de store riksavisene Mobil Kilde: Forbruker & Media.

Daglig dekning for papir- og nettaviser: 1960 – 2014 Prosent Første gang Kilde: Daglig oppslutning om papiravis og nettaviser 1961-2014. Data fra Forbruker & Media fra 1994. Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998). Nettavisene gjelder kun MBLs nettaviser som også utgir papiraviser og som blir målt i F&M. Mobile utgaver er ikke inkludert, da F&M ikke måler alle mobil utgaver for 2015

Fortsatt tilbakegang for papiravisene 58% leser minst en papiravis en gjennomsnittlig dag. Samlet sett er det en tilbakegang på 10,4% fra 2013 til 2014 for de 159 målte avistitlene. Dette er den sterkeste tilbakegang som er målt i F&M. Samlet sett går de største avisene tilbake med 12,0%. Nisjeavisene har en tilbakegang på 4,0%. De 138 lokal- og regionavisene har samlet sett en tilbakegang på 9,9%. Avisenes målte nettsteder i F&M går tilbake med 3,7%. De målte mobilutgavene i F&M øker samlet sett med hele 12,7%.

2. Nettaviser og mobilt innhold 54% av nettbesøk fra mobil/nettbrett Grafen viser utvikling i andel unike sesjoner (besøk) på målte nettsteder, fordelt etter plattform. Kilde: Tekniske rapporter på Tnslistene.no, hentet fra TNS trafikkmåling (TNS Scores og TNS Mobile). Andel unike sesjoner (besøk) på målte nettsteder, fordelt etter plattform 19

Sidevisninger på mobilportaler øker med 28% Snitt daglig sidevisninger Native APP-trafikk ikke inkludert i målingene Grafen viser gjennomsnittlig daglig antall sidevisninger totalt på mobiltilpassede målt i TNS Mobile/TNS Scores. Det er en økning i antall sidevisninger på 28 % fra 2013-2014. Kilde: TNS Mobile (ekskl. native APP-trafikk)

Daglig sidevisninger på mobilportaler 36% Avis Nettmagasiner – KLIKK øker med 36% De tradisjonelle bladforlagene har sterk digital vekst Antall sidevisninger (i tusen) Native APP-trafikk ikke inkludert i målingene Grafen viser gjennomsnittlig daglig antall sidevisninger (000) på mobilportaler 2014. Kilde: TNS Mobile/Scores (ekskl. native app-trafikk) De største tjenestene til avis- og forlagshusene til MBL.

Daglig sidevisninger på desktop/nettbrett er stabil Avtagende vekst og stabilitet for desktop Innføring av betalingsløsninger med mindre gratis innhold har redusert veksten Native APP-trafikk ikke inkludert i målingene Grafen viser gjennomsnittlig daglig antall sidevisninger (000) på PC/Mac/nettbrett i 2013 og 2014. Kilde: TNS Scores (ekskl. native APP-trafikk)

4. Oppsummering 23

Oppsummering Totalt sett et stabil lesing av magasiner. 6 grupper vinner og 10 grupper taper lesere. Sterk tilbakegang for papiravisene. Bruken av nettaviser fra desktop er stabil. Mobilutgavene fortsetter å vokse sterkt. De største nasjonale avishusene har oppnådd usedvanlig sterke posisjoner nasjonal og ser nå ut til å ha nådd et foreløpig tak.

Medieutviklingen 1960 – 2014 Prosent Kilde: Daglig oppslutning om avis, radio, fjernsyn, tekst-TV og Internett 1961-2014. Data fra Forbruker & Media fra 1994. Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998).

Metodeutvikling Mediemarkedet og folks mediebruk endres raskere enn noensinne. Mediene ønsker å få målt stadig nye tjenester og plattformer. Det blir vanskeligere og vanskeligere å spørre folk om detaljert mediebruk. Det jobbes kontinuerlig med å optimalisere de elektroniske mediemålingene. TNS Gallup jobber sammen med MBL for å samordne og kalibrere F&M målingen med de elektroniske målingene Scores og NIP.

www.TNS-gallup.no/medier/nyheter @Futsaeter 27