Emnet HUIN102 "IKT i humaniora" i et profesjonsperspektiv Carsten Jopp Seksjon for humanistisk informatikk 20.11.03 Programmøte Språk og informasjon, 20.11.03.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning og utvikling
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for.
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Plan for uka i 7A. Timeplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Eng/IKT/norskKrøKHVEng/IKTNorsk """"" """Matte (Delt)Fremføring "EngelskNorsk"" Eng/IKT/norskNaturfagMatte.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Hvordan støtte og vurdere studentenes utvikling av digital kompetanse i praksisperioden? Simon Michelet ALU, LUI, HiO Onsdag
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Internettløsning for språkstudier Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO,
Internettløsning for fjernundervisning Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO,
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Munins betydning for studenter Mats Mortensen Institutt for informatikk.
Hvordan kan vi bruke det?
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
1 2 UBiT - INFOSØK Roar Storleer tel.: fax : adr.: UBiT – SUS/INFOSØK Høgskoleringen.
UBiT - veven
Læreplanen Historie Vg2.
1 Tilrettelegging for læring av ”grunnleggende ferdigheter” Sørlandske lærerstemne 21. oktober 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi.
MetaLib og SFX Demonstrasjon 16 oktober Program Utfordringer for bibliotek og brukere Hva er MetaLib og SFX? Live-demo Systemene i bruk Produkter.
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Oblig 1 Empirisk studie av metadata for låter fra musikknettsteder.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
: del 1 (terningkast 6) Webportal til termbasene våre og de vi forvalter –navn, størrelse, kontaktperson (alias e-post adr.), lenke.
Blogg og publisering på nett
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Lundi 29 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 Web 2.0. Blog, Wiki: Wiki -1/3.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Hvorfor IKT? 1.Samfunn og kultur 2.Kommunikasjon og globalisering 3.Kunnskap og læring.
Skole for digital kompetanse 9K´s forankringsseminar Tove Kristiansen Konsulent og Leder av arbeidsgruppen: ”Fremtidig behov for bredbånd i skolen”
Everquest som læringsplattform
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Introduksjon til øving 3
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Internett som læringsarena - flopp eller snarvei til ressurser? http.//trondelag.kulturnett.no Vårmøte for bibliotekansatte i videregående skole i Sør-
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Relevant questions for the Reference Group
Tjenester som er tilgjengelig når studentene ønsker det
Forskningsstøtte ved UBA
EiT Landsby.
EiT Landsby nr. 31.
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Miljø for Masteroppgaven?
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater
Utskrift av presentasjonen:

Emnet HUIN102 "IKT i humaniora" i et profesjonsperspektiv Carsten Jopp Seksjon for humanistisk informatikk Programmøte Språk og informasjon, Carsten Jopp

Oversikt Hvilke jobber er man spesielt kvalifisert til når man har dette emnet med i 'baggasjen'? Ferske rapporter om næringslivets forventninger til kandidaters IKT-kunnskaper, samt "status quo" Digital literacy Relasjon emnet -- språkfag Programmøte Språk og informasjon, Carsten Jopp

Ny rapport om IKT "skills" Programmøte Språk og informasjon, Carsten Jopp 7 europ. universiteter, inkl. UiB (B. Wasson) nye studenter - etablerte studenter - universitetsansatte - arbeidsgivere

Resultater SEUSISS Majoriteten av studentene svarte at… de mente kunnskap om IKT er viktig for deres fremtidige karriere at deres IKT-kompetanse er selvlært, utviklet ved hjelp av venner og familie de vurderer sine IKT-kunnskaper som gjennomgående høy Nesten alle studentene ved alle de syv universitetene svarte at de mestrer tekstbehandling, søk på internett, e-post og chat Programmøte Språk og informasjon, Carsten Jopp

Hva mener arbeidsgivere? Kanon blant arbeidsgivere (SEUSISS): "comfort with current situation" "Microsoft Office, and web browsers are enough, and graduates are okay with that." Programmøte Språk og informasjon, Carsten Jopp

Virkelig? "In reality this cannot be sufficient. Change effects all companies (…), and companies expect universities to keep ahead of these changes in their student training (…) As one employer said, 'We expect graduates to come to us and tell us how to do things -- to change us.'" (SEUISISS, 74) Programmøte Språk og informasjon, Carsten Jopp

Hva etterlyses konkret? Kompetanse utover grunnleggende ferdigheter ("Datakort") : Publisering på nett –Jfr. UB "Krise i akademisk kommunikasjon" – MITs initiativ open access Kommunikasjon i nettbaserte omgivelser – nettet som "Kulturraum", arena for kulturutfoldelse Database content management –Fokus på innhold, semantikk; eks. korpus "Understanding the bigger picture of ICT" ==>> "digital literacy" Programmøte Språk og informasjon, Carsten Jopp

Fokus på "digital literacy" Fierde basisferdighet ?! I (strategidokumenter rettet mot) skolesektoren observeres en klar betoning av en fierde basisferdighet Lese, skrive, regne + digital kompetanse, "digital literacy" (jfr. ITU-notat Programmøte Språk og informasjon, Carsten Jopp

"Digital literacy" a) grunnleggende IKT-ferdigheter "det å søke, lokalisere, evaluere, manipulere, kontrollere informasjon fra ulike digital kilder" b) utvikling av kommunikativ kompetanse ifm. IKT "kildekritikk, fortolkning, analyser av digitale genre og medieformer" c) digital literacy "evnen til å utvikle potensialet som finnes i IKT og utnytte det innovativt i læring og arbeid" Programmøte Språk og informasjon, Carsten Jopp

"…utnytte det i læring og arbeid" 3 delemner HUIN102, IKT I humaniora: a) IKT som fagleg verktøy, med ei oversikt over området IKT og språk b) Dataanalyse med kvantitative metodar i språk c) IKT i læring og undervisning Programmøte Språk og informasjon, Carsten Jopp

a) IKT som fagleg verktøy Tekst og tekstkoding Korpus Beskrivelsesspråk (SGML, HTML, XML) ==> (lingvistisk) forskning ==> publisering Programmøte Språk og informasjon, Carsten Jopp

b) Dataanalyse med kvantitative metodar Pålitelig analyse av data fra f.eks. (lingvistiske) korpora Kvalitetssikring av forskningsresultater Statistikkens rolle i samfunnet ("VG") Statistikkprogram SPSS - globalt ledende verktøy Kvantitativ versus kvalitativ? Programmøte Språk og informasjon, Carsten Jopp

c) IKT i læring og undervisning Hvilke (IKT) medier finnes? –narrative, interaktiv, kommunikative, produktive, adaptive Hvordan påvirker disse kommunikasjon og læring? –Fokus på konteksten de inngår i Hvordan legge opp nettbasert læring? –Praktisk orientering Programmøte Språk og informasjon, Carsten Jopp

IKT-emne i et språkstudium Den "bitre skje med tran"? «IKT er ikke egentlig faglig relevant. Det er jo språk vi studerer, ikke informatikk. Greit nok at man må ta det for å få jobb, men et språkfag har egentlig lite med IKT å gjøre.» Programmøte Språk og informasjon, Carsten Jopp

Tran? (2) Hva er språk? IKT og nettet ikke bare skrivemaskin, bibliotek eller postkontor, men arena for kulturutfoldelse ("Kulturraum") Eks. Kulturkunnskap: Goethe-lysbilder Programmøte Språk og informasjon, Carsten Jopp

Finale Hvilke jobber er man spesielt kvalifisert til når man har dette emnet med i 'baggasjen'? I hvilke aktuelle jobber har man IKKE bruk for et slikt emne? TAKK for oppmerksomheten! Programmøte Språk og informasjon, Carsten Jopp