Når det røyner på…hvilke lederegenskaper er viktige

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Advertisements

Relasjonsledelse i klasserommet
Lederskap 2009 Utvikling av relasjonskompetanse Samhandling og suksess Møre og Romsdal fylke Hvilke ferdigheter kreves av relasjonsledere ? Hvordan trene.
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Læreren som administrator og leder
Hydro Oil & Energy Stavanger, Redusert sykefravær – Nærværsarbeid i O&E Offshore Forpleining.
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Vivi Sævik, journalist i PD
Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg
Inkluderende arbeidsliv – fra ord til handling HMS-konferansen 2010, Lederne,
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Et helhetlig barnevern i Oslo
Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
LEDELSE.
Ledelse i endring Hanne Kristin Rohde
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Ragnhild Wiik Direktør Handelshøyskolen BI Stavanger
Min Møtebok Navn: ____________________________________
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1.
Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring.
Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
Samtaleteknikk ledertrening i Skien kommune Ketil Mjøen, rådgiver
Å lykkes eller være lykkelig?
Bodil Nysveen.
Synliggjøring av ergoterapi -I organisasjonen -Politisk -Internt.
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Dialogen som pedagogisk verktøy
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Prosjekt Kompetansebygging 2.0 Våren 2010
Dialektisk relasjonsteori
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
Læreplanen sier at eleven skal kunne
DISKUSJON (å slå i stykker)
Penger for publikasjoner – forskningspolitiske perspektiver Tom Colbjørnsen 11. mai 2007.
- Den gode utviklingssamtale
Oppfølging av sykemeldte
”Vi står midt i et paradigmeskifte innen lederskap som dessverre altfor få ledere har oppdaget. Et skifte som handler om lederens evne til å skape selvledelse.
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Lederskap 2012 Utvikling – og relasjonskompetanse
Lederutviklingsprogram
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Mangfold og likeverd Barns rettigheter - personvern.
God kommunikasjon – vær trygg
Lederstil og Motivasjon.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Lederlegitimitet Vårkonferansen - NHH Tirsdag 23. mai 2006 Kristijane Cook Bulukin.
Bokollektivet Målgruppe:
Hovedfaser og strategier i veiledningsløpet
Aust-Agder fylkeskommune Tannhelsetjenesten Bergen april 2008 ”Den gode tannklinikken” Tanker om organisering av tannhelse- tjenesten, i dag og.
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Om resultatdialogen på ulike nivå i kommunen v/Geir H. Forenklet definisjon/innhold; En årlig, planlagt samtale med underordnet leder/medarbeider om planlagte.
Oppsummering av kurset
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Å høre til – Et lag rundt eleven
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
أعداد القاضي / حاتم جعفر رئيس المكتب الفني بمركز المعلومات القضائي
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Trakassering i norsk arbeidsliv
Utskrift av presentasjonen:

Når det røyner på…hvilke lederegenskaper er viktige Erfaringsforedrag

Fra posisjon til relasjon Kunstig autoritet= Posisjon og makt Naturlig autoritet= Posisjon og tillit

Lederskap – et personlig prosjekt Hva vil jeg med mitt lederskap?

Ledelse må skje i 3D

Balanse og likeverd

Moderne forskning og relasjonsledelse Handelshøyskolen BI (2005) Langtidsfrisk (2006) Amerikanske forskere 2002 Kuvaas og Dyvik 2012

Hvorfor dinosaurene døde…

Ledelse følger moten

Hvordan skal jeg……..???

Hvem er jeg? – Visste du at…?

De mellommenneskelige relasjoner kan ikke effektiviseres Fastfood Email ( tidl telefon, direkte samtale) Snap-chat Facebook, twitter Vi skal yte mest mulig raskest mulig for lavest mulig kostnad

Medarbeideren skal beholde selvrespekten Ville hverandre vel Gjøre hverandre gode Tilgi og nullstille -er vi gode nok til dette NB Tilgivelse er IKKE DET SAMME SOM konsekvenser av en handling (Disiplinærstraff, oppsigelse, avskjed) 2. Hva er det viktigste og mest effektive virkemidlet vi har som leder? -Belønning i form av å bli sett, verdsatt, respektert, bli møtt som likeverdig GÅ HJEM OG TA MEDARBEIDEREN DIN PÅ FERSKEN I Å GJØRE NOE BRA!!!!

Lederen som rollemodell

Tilbakemeldinger

Diskusjon- debatt

Dialogtrening Diskusjon Dialog Kamp Balanse - likeverd MODUS: Forsvar Argumentasjon Lytting Aktiv lytting Undersøkelse Kamp Balanse - likeverd

Kongruens i dialogen

Jeg må LIKE å være leder

Jeg sloss for det jeg tror på!

Hvor stor endring???

Butleren og Aristoteles

Lederskap – et personlig prosjekt Hva vil jeg med mitt lederskap?