Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 1 VIRCLASS The Virtual Classroom for social work in Europe Kunnskapsutvikling i sosialt arbeid ved.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

STUDIEFORBEREDENDE UKE SOM MANGFOLDSPROSJEKT Begrunnelser, innhold og erfaringer Anne M. Skumsnes, PULS
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Hvordan det er å studere og bo I Brussel!
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Det multimodale læringsrommet - arbeidsmåter og organisering i spenningsfeltet mellom det digitale læringsrom og det fysiske møtet Tjalve Gj. Madsen.
VIRCLASS prosjektet The Virtual Classroom for Social Work in Europe Ide – innhold – søkeprosesser – samarbeid med mediesenteret Presentasjon på Seminaret:
• De første månedene: – lesere • Fra november 2012: fra besøk pr måned.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
VIRCLASS The Virtual Classroom for Social Work in Europe NVU-konferanse mars 2007 i BERGEN Digitale utfordringer – hvordan fremme læring gjennom.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Tilpasset opplæring i en lærende skole
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Experiences with South HSF and Zambia Norsk bistand – skjult eller åpen agenda? Erfaringer med utdanningsbistand i Zambia Ane Bergersen.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nettstad: norsknettskole.no/mestring Roar Stokken Side 1 av 20 Lev eit friskare liv i Midt-Noreg – på Internett Roar Stokken prosjektleiar.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Satsning på Entreprenørskap Hibu, avd. Hønefoss Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap for lærere i videregående skole.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
E-læring: Erfaringer med kompleksitet og grenseoverganger Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning Helge Høivik, Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Anne Karin Larsen, Høgskolen i Bergen INTERNASJONALT SAMARBEID Utvikling av et deltidsstudie om sosialt arbeid i Europa.
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
VIRCLASS PROSJEKTET Anne Karin Larsen, HIB
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
VIRCLASS partnere Parma Universitet,ItaliaNYE PARTNERE KOM MED I 2005 Høgskolen i Jønkøping,Sverige Institutt Miguel Torga, PortugalINHOLLAND universitet,
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Internasjonal spesialisering i komparativt sosialt arbeid. En presentasjon av SW-VirCamp prosjektet.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
30 år med tidsbruksundersøkelser – finner vi svarene
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Relevant questions for the Reference Group
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Master i Serviceledelse i Beijing
Weeks 3-6 STORYLINE Nursery Health Centre.
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Miljø for Masteroppgaven?
Internasjonalisering ved OD
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 1 VIRCLASS The Virtual Classroom for social work in Europe Kunnskapsutvikling i sosialt arbeid ved bruk av IKT i internasjonale studier

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 2 Agenda ► Bakgrunn for prosjektet og deltakere ► Finansiering ► Prosjektets mål og oppgaver ► Framtids visjoner ► Studieplan - Faglig innhold - pedagogikk ► Erfaringer og arbeid videre ► Utvikling av digitalt læringsmateriell

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 3 Hvordan og hvorfor prosjektet startet ► November 2002 startet prosjektet EUSW-TN ► Ide om e-læringsstudier i forkant av en planlagt sommerskole i 2005 ► Gi økte muligheter for internasjonalisering og for opptjening av studiepoeng

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 4 Partnere i prosjektet VIRCLASS prosjektet ble etablert i partnere er involvert i Virclass prosjektet:  Bergen University College  University of Wales, Swansea  School of Health Sciences, Jønkøping University, Sweden  University of Vytautas Magnus, Kaunas, Lithuania  University of Parma, Italy  University of Complutense, Madrid, Spain  City of Bergen, Bergen, Norway  Institute Superior Miguel Torga, Coimbra, Portugal  University of Warmia and Mazuri, Olsztyn, Poland  University of Applied Science Vorarlberg, Austria  University of Applied Science Mannheim, Germany  INHOLLAND University, Haarlem, Nederlands

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 5 Økonomisk støtte ► Fram til høsten 2004 støttet EUSW kostnader ved arbeidsgruppe møter ► SOFF/NUV ► SOFF/NUV 2006 ► Høgskolen i Bergen ► Partnerbidrag i form av arbeidskraft og støtte til møter og konferanser

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 6 Prosjektets mål ► Utvikle et e-lærings miljø for studenter og praktikere innen sosialt arbeid i Europa ► Integrere felles internasjonale moduler i BA og MA programmer ► Utvikle et lærerfellesskap og styrke samarbeidet mellom mange universitet i Europa og praksisfeltet ► Skape grunnlag for felles forskningsprosjekter

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 7 Dette skal gjennomføres ved å: Dette skal gjennomføres ved å:  Utvikle en felles studieplan med felles pensum  Fokusere på komparative perspektiver på sosialt arbeid  Skape en mulighet for å lære fra hverandre og dele erfaringer  Skape en mulighet for å ta del i internasjonale studier uavhengig av forskjeller i sosial situasjon, økonomi og familiesituasjon

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 8 Prosjektet skal utvikle: Prosjektet skal utvikle: ► e-læringsmoduler ut fra en felles studieplan som stimulerer deltakerne til samarbeid om sosialt arbeid i et Europeisk perspektiv ► faglig og administrativt samarbeid som kan vare utover prosjektperioden ► godt læringsmiljø og en god standard for en virtuell campus for sosialt arbeid ► digitale lærerkompetansen ► e-læringspedagogikk ► digitale læringsressurser som er fleksible og anvendbare uavhengig av hvilket LMS som velges ► Forskning og spredning av resultat gjennom artikler og konferanser

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 9 Målgruppen ► Bachelor studenter i sosialt arbeid (fra og med 2.studieår) ► Etterutdanningsstudenter/MA studenter ► Profesjonelle sosialarbeider som ønsker et internasjonalt perspektiv på sosialt arbeid

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 10 Framtidsvisjoner ► Å utvikle et Bachelor program i sosialt arbeid med et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, med felles terminer for internasjonale studier og studentutveksling, og en bachelor oppgave som skrives på engelsk med et internasjonalt komparativt perspektiv på sosialt arbeid med felles terminer for internasjonale studier og studentutveksling, og en bachelor oppgave som skrives på engelsk med et internasjonalt komparativt perspektiv på sosialt arbeid

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 11 Nye moduler ► En multi kontinental e-læringsmodul i  Comparative Community Work ► På Masternivå med deltakere fra Europa, Latin-Amerika, Afrika

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 12 Struktur og faglig innhold i nåværende studieplan Struktur og faglig innhold i nåværende studieplan ► En felles studieplan på 15 ECTS ► 2 e-lærings moduler

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 13 Faglig innhold ► Module 1: Social Work in Europe. Commonalities and Differences ► Module 2: Comparative Social Work. European Perspective on Core aspect of Social Work ► 2A: Discrimination, Oppression and Ethnic diverstiy as phenomenon in Europe. Antioppressive approaches to Social work ► 2B: Poverty and Welfare systems in Europe. Anti oppressive approaches to Social Work Anti oppressive approaches to Social Work ► 2C: Social Work Theories and Methods in Context

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 14 Læringsmål Få kunnskap og forståelse om: ► Likheter og forskjeller i sosialt arbeid som fag og profesjon i Europa ► Ikke undertrykkende praksis i sosialt arbeid ► Sosiale forhold ved å sammenlikne og analysere situasjoner i forskjellige land ► Velferdssystemer og sosial politikk og betydningen for sosialt arbeid ► Sosialt arbeids utdanning. Metodikk og teorier for profesjonell praksis i forskjellige kontekster

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 15 Pedagogikk ► Oppgaveorientert problembasert tilnærming ► Samarbeidslæring ► Akademisk skriving

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 16 Erfaringer fra den første pilot gjennomføringen ► 62 studenter fra 16 Europeiske land deltok i programmet

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 17 Hvor kom de fra studentene som deltok Hvor kom de fra studentene som deltok ► Finland ► Germany ► Greece ► Iceland ► Italy ► Lithuania ► Norway ► Portugal ► Romania ► Sweden ► Turkey ► Macedonia ► Spain ► Estonia ► Poland ► Austria Alder: Fra – majoritet under 25 år

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 18 Studentenes meninger om studiet Studentenes meninger om studiet ► Before starting this course I had a strong provision that distance learning is not suitable for social work studies. I was definitely wrong. Modern technologies provide us with possibilities to communicate in a different way, which also widen our view on a field of social work

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 19 Lærernes erfaringer ► De fleste lærerne deltok i e-læringsstudier for første gang ► Vanskelig å planlegge framgang og arbeidsmengde fra uke til uke ► E-læringspedagogikk krever bruk av nye ferdigheter i undervisning ► Det tar tid å lære hvordan en arbeider på en læringsplatform (It:s Learning) ► De fleste lærere gjorde dette arbeidet på toppen av sin vanlige arbeidsplan.

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 20 Lærernes erfaringer noen nøkkel ord fra evalueringen ► Bekymret for sine engelsk språklig ferdigheter ► Nysgjerrig og interessert i å gjøre nye erfaringer ► Vanskelig å ikke kunne ha F-2-F kommunikasjons ► Innspirerende ► Virtuelle synkrone lærerkonferanser ble opplevd som positive ► For mye arbeid skaper stress ► Ta tilbake week-ends

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 21 Hvor prosjektet står nå ► Studiet gjennomføres nå for 2. gang med justert studieplan ► 70 studenter fra 11 land ble tatt opp denne gangen ► En Virtuell Bok er laget i løpet av 2006 ► En ny didaktisk modell for e-læringskurser i sosialt arbeid er under utprøving ► Det utarbeides i disse dager en avtale om et VIRCLASS Konsortium for å sikre fortsettelsen av studiet.

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 22 Hvilke spørsmål har vi fått svar på ► Hvor mye lærertid må beregnes på e-læringsstudier?  8-10 timer uken/15 studenter + 4 timer til koordinering ► Hva koster en studieplass i denne type studier?  Mellom og kr/student ► Hvordan få til gode internasjonale samarbeidsavtaler som sikrer felles studieprogrammer?  Ved å etablere gode samarbeidsrelasjoner over tid og arbeide med de administrative prosessene parallelt med de faglige ► Hvilke digitale verktøy er enkle i bruk og gode til å fremme samarbeid mellom studenter og lærere?  Vi prøver fortsatt ut virkemidler. Hovedregel: det enkle er det beste og det lettest tilgjengelige.

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 23 Students entrance to the course and the book

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 24 From the studio recording of the Video Case

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 25 Mrs. K and her Family

Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 26 Webadresser ► ►