Samarbeid med NAV for elever med store funksjonsnedsettelser ved Steinkjer videregående skole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Delprosjekt 3 Dobbeltdiagnoser.
Hvordan klare seg i eget hjem ?
Inkludering i skole og fritid
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
Et 3 årig samarbeidsprosjekt mellom Helse Fonna, NAV Rogaland og SUS JobbResept.
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Veiledningsverktøy og tiltak
INVIVO a/s = levende, i utvikling
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
DEG Oppfølgingstjenesten OT er til for OT – koordinatorer:
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Her alt e mulig - uansett Oppfølgingstjenesten OT er til for opplæring arbeid kompetansefremmende tiltak DEG OT – koordinatorer: Meråker Meråker videregående.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Regler for å ta ett år i utlandet som utvekslingselev
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Joachim Bjerkvik
Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008.
Paradokser og utfordringer: Svakere brukergrupper og krav om raskere løp til en jobb – er det mulig?
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
Smi skolen Rektorgruppe øst: utfordringer i videregående skole, Kristiansandsregionen Vennesla videregående skole.
Kommentarer til rapportene «En av flokken?» og «Langt igjen?» v. Pia Paulsrud, Utdanningsdirektoratet.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Om å ta ut ungdomsretten som voksenrett
Samarbeid fagskole høgskole
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
Om SAFO Bettina Thorvik. SAFO Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk Forbund for Utviklingshemmede.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til VTA- seminaret 2007, hotell Atlantic i Sandefjord.
2. FREMMEDSPRÅK, ENGELSK FAGLIG FORDYPNING ELLER ARBEIDSLIVSFAGET
Utdanningsvalg 10.klasse
Internasjonale og nasjonale undersøkelser: OECD 2012: (Tallene er fra skoleåret 2009/ 2010.) For første gang sammenligner man gjennomføringen i 25 land.
Undervisningssektoren 2015
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
God rådgivning for veien videre i utdanning og arbeidsliv
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Karriereveiledning i grupper
Folkehelseprofilene, statistikkbankene og skolemiljøet Heidi Lyshol Avdeling for helsestatistikk 2015.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Agenda Kaupang Hermansverk Finn Arthur Forstrøm Fylkeskommunes økonomi og driften i
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
BUP Fjell sine framtidsvisjoner ved leder Ingeborg Moldstad Solstrand 28. oktober 2009.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Norsk skole.
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid med NAV for elever med store funksjonsnedsettelser ved Steinkjer videregående skole

Elever med store funksjonsnedsettelser 1 En del av elevene med store funksjonsnedsettelser (f.eks.moderat psykisk utviklingshemming, autisme og store sammensatte vansker) har store deler av sitt tilbud ved avdelingen AO (alternativ opplæring) En stor del av disse elevene har så store vansker at de vil ha behov for et aktivitetstilbud etter endt utdanning. Deres funksjonsnedsettelse er så stor at det ikke er behov for arbeidsutprøving. I disse tilfellene blir NAV kontaktet av en person i ansvarsgruppen og informasjon om trygd og rettigheter blir gitt til foreldre elev utenom ansvarsgruppa eller i ansvarsgruppa.

Elever med store funksjonsnedsettelser 2 En del elever med store funksjonsnedsettelser (f.eks. lettere psykisk utviklingshemming, store språkvansker, generelle lærevansker, Asperger syndrom) har hele sin tilbud i klassen/gruppen med spesialundervisning. Disse elevene kan ofte god nytte for seg i arbeidslivet, men kan ha vansker med å få arbeidspraksis og er ofte usikker på hva som er riktig for dem. I disse tilfelle samarbeider ofte skolen med NAV for å finne en plass hvor eleven trives og får vist sitt potensiale. NAV er en viktig samarbeidspartner her, både i forhold til økonomi (19 år) og å finne en praksisplass og senere arbeidsplass til eleven.

Samarbeid med NAV Det er ingen formalisert samarbeidsrutiner vedrørende elever med store funksjonsnedsettelser, mellom Steinkjer videregående skole og NAV Selv uten samarbeidsrutiner er det ikke vanskelig å få kontakt med NAV sine medarbeidere og å få etablert ett samarbeid med denne elevgruppen. Terskelen er lav for kontakt.