5.og 6.studieår i ny studieplan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Relevante utdanninger for personell i sterilsentraler
Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
En sammenligning av to studier
Styrket fellesskap Første samling 8. september 2009 Melhus bedehus 19:30 Kaffe 20:00 Vi starter presis 22:00 Avslutter.
Lærlinger i Helsearbeiderfaget
RDA: De store spørsmål Et blikk fra Universitetet i Tromsø på et kvarter Aase Tveito, Seniorrådgiver, staben til rektor og direktør.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Pleie Rehabilitering Omsorg – Sentralt system - Informasjons Teknologi
Sosialmedisin – en introduksjon
Langsgående tema Legerollen og Pasientmøtet (Profesjonell kompetanseutvikling) Kommunikasjon og konsultasjonsferdigheter.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
Temasamling 4 20 mars 2013 Prosjekt spesialitetsstruktur og –innhold leger, Oppsummering fra arbeidsgruppene -og hva tenker Helsedirektoratet Hans Petter.
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Bestått/ikke-bestått
Avdeling for sosionomutdanning
Henvisningsprosjekt ved Sykehuset i Buskerud Hensikten med prosjektet var å avdekke om det var mangler som var gjengangere på tvers av fagområder(barn,
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Nettverksmøte i Midt-Troms Velkommen!. Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Kort status for Lenvik kommune pr : Oppstart meldingsutveksling.
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
Utfordringer knyttet til praksisplasser i helsefaglige utdanninger Dekanmøtet Oslo, 6-7. juni 2011 Arnfinn Sundsfjord, dekan
Studieplanarbeid.
Samhandlingsreformen Avtaler Målsettingene med samhandlingsreformen er tredelt: Satse mer på å fremme helseforebygging for å redusere sykelighet og øke.
Felleskonsultasjon, tverrfaglige møter og samhandlingsnettverk
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
Tromsfylke.no Go Campus Tverretatlig oppstartssamling 10. april 2014 Randi Ovesen Ass.rektor SMI-skolen, og prosjektleder Ny GIV – Overgangsprosjektet.
Etikk i pedagogisk arbeid
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Mer praksis – bedre lærere?
Pasientforløp alkohol
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
29. juli 2014 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
Kva treng helsevesenet av kompetanse for å takle dei utfordringar vi står overfor framover.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Nettbasert Matematikk 2 for Fagseminar i regi av UDIR 13. april 2015 Marianne Maugesten, Vegard Meland og Johan Lie Marianne Maugesten1.
Informasjonsmøte om utveksling Tema Hva, hvorfor, hvem, hvordan Søkning og uttak til utveksling Godkjenning av fag og eksamener Stipend/lån.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2003 Hovedresultater.
Felles ferdighetsliste: Prosedyrer S Davis ISM. Bakgrunn Siden februar medisinske fakulteter samarbeidet Felles prosedyreliste for medisinstudenter.
Studieplanseminaret 2016, Utplassering i psykiatri i 5. studieår, MED-3503 Herman Tvete, Koordinator for utplasseringen i psykiatri fra høsten 2016.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Praktisk klinisk undervisning(PKU) Barneavdelingen UNN Studieplanseminar, februar 2016 Claus Klingenberg Barnavdelingen UNN og UiT.
Framtidas legeutdanning i Nord-Norge Status revisjon studieplan per 2016 Det nasjonale dekanmøtet i medisin 2016 Inger Njølstad Prodekan utdanning medisin.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
Eksempel på utdanningsplan for LIS1
Denne informasjonen gjelder for
Øvelse gjør mester.
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Undervisning (PKU) i infeksjonsmedisin ved UiT (ny studiemodell)
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Presentasjonsmøte nytt dekanat
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
NY SPESIALISTUTDANNING ALLMENNMEDISIN Fra ALU-MØTE
Utskrift av presentasjonen:

5.og 6.studieår i ny studieplan Ellen. B.Pedersen

5.året Hva foreslår arbeidsgruppen: 5.året deles i 2 emner: 1 praksis-emne og 1 emne som inneholder Master-oppgaven Studieåret utvides med 2 uker, slik at det totalt blir 14 uker til Master og 24 uker til praksis Psykiatri inngår med 4 uker i praksis-perioden. Totalt blir det da følgende fag: Kirurgi.,medisin.,gynekologi.,psykiatri og allmennmedisin Studieåret 2015 /16 vil psykiatri gå som en pilot, der et antall studenter får utplassering i Finnmark, Troms og Nordland. ”Finnmarkspakken” : Arbeidsgruppen har utvidet sitt mandat, tatt inn deltager fra Finnmark, for å få til best mulig samkjør av studieopplegg for alle Uit sine studiested.

5.året Målet er ikke mest mulig lik utdanning, men med felles læringsmål og felles arbeidskrav. Ulike studiested vil gi erfaringsgrunnlag for ulike jobbsted etter endt utdanning, hvilket også er en bevisst målsetting. Distriktsprofilen vil være den tydeligste delen av Finnmarkspakken. Vi blir stadig minnet på at vi skal utdanne leger til all helsetjeneste i den nordlige landsdel primært…..

5.året Samhandling : Bedre kjennskap til ulike deler av helsevesenet / hvem gjør hva osv vil vektlegges mer i den kliniske delen, både i kommunehelsetjenesten og i sykehus-delen. Pasientforløp: Hvordan lære studentene å tenke best mulig forløp for pasienten, smidige og formålstjenlige, der også ressurs- tenkning inngår. Beslutningstaking: hva skal en lege lære av beslutningsprosesser? – Etikk / økonomi / samfunnsansvar : dette blir et tema det skal jobbes mye med, for å lage gode undervisningsplaner knyttet opp mot den kliniske praksis.- Her må Profkom / Vitkom på banen, de er nå inkludert i arbeidsgruppen.

6.året Det er gått ganske mange år, siden oppstart med 6.års-revisjon startet.- Det betyr at en del av arbeidet allerede er foreldet. –Konkret vil det for eksempel si at vi startet med tanken at Modulene skulle beholdes stort sett uforandret. Tenkningen nå er endret en god del: Tema-undervisning, der flere faglærere deltar, og der undervisningsformer kan veksle mellom forelesninger, caser, gruppearbeid, studentfremlegg ( eksempel ”ondt i ryggen” )

6.året Nye emner inn i 6.året : Sykehjems-medisin / eldremedisin. -Pasientforløp ( videreføring fra 5.året) Tanker for øvrig om endringer / tillegg: Helsejus / Økonomi / ledelse Generelt ønsker vi å dra mer av erfaringene fra 5.året inn i 6.året, for å videreutvikle spirallæringen, frem til MÅL………….

6.året Eksamen : Det pågår store utfordrende eksamens-drøftinger på flere av studieårene.- Vi ser for oss at den store,avsluttende med 3600 med fordel kan endre form og innhold.- Foreløpig er dette på ”tenkeplanet”, men må tas stilling til i god tid før kull MK12 tar sitt 6.år

6.året Praksis - arenaer for 6.års-studenter: Student-drevne poliklinikker / legekontor / sykehjemsavdelinger….. Andre arenaer for pasient-kontakt må også vurderes, ut fra endringer i sykdomsbilde / hvor helsetjenesten befinner seg til enhver tid.- Pasientene vil alltid finnes, og vi må være til stede der menneskene vi skal betjene, befinner seg…..

6.året Vi går svært spennende tider i møte……. Lege-utdanningen ved Norges Arktiske Universitet skal være fremtidsrettet….