NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Advertisements

Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Det kommunale og det statlige barnevern
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Organisering av flyktningarbeidet
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
NAV Drammen 04. september 2012 Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere John Dutton NAV leder NAV Drammen.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Oppsummering av FOU - prosjekt
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
DET TRE-HODEDE TROLLET
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
 Sosialtjenestens ansvar etter LOST § 6-1 og § den sier at det koordinerende arbeid i forhold til rusmisbrukere er tillagt sosialtjenesten. - §
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Arbeid er førstevalget
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Tiltaksgjennomføring ved Modum industri AS Nøkkelprosesser.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Sosialtjenesten i Bergen
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
N Ta hensyn til virksomhetens økonomi n Ikke gå på akkord mht. HMS n Hjelpe ledelsen i å prioritere n Påpeke/ anbefale - ikke pålegge n Skriftlig dokumentasjon.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Ullensaker kommune Hvilke forventninger har kommunene til samarbeidet med NAV Akershus Innlegg for NAV Akershus 16. mars 2009 v/rådmann Arne Bruknapp.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
”Fjellfolk-kommunen” 1 NAV Hattfjelldal Kommunale og statlige tjenester. NAV-visjon; VI GIR MENNESKER MULIGHETER ! Rett ytelse til rett person til rett.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Oppsummering av FOU - prosjekt
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Husbanken og kommunene
Journalføring.
Asker - mulighetenes kommune
NAV Andøy Hanne Martine Jacobsen 19. Oktober 2017.
Statpeds digitaliseringsprosjekt
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Oppsummering av FOU - prosjekt
Nettverksmøte den
Reformarbeidet i offentlig sektor
Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.
NAV mulighetenes marked
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
NAV ANDØY.
Prosjekt Digisos Hvordan få flere til å søke digitalt? L
Utskrift av presentasjonen:

NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?

Brukerperspektivet. Samarbeid på tvers av virksomheter: Når det er nødvendig for å yte en forsvarlig og helhetlig tjeneste til brukeren. På en måte som gir brukeren reell medbestemmelse i eget liv, og eierforhold til de tiltakene som iverksettes.

Tjenesteperspektivet Samarbeid på tvers: Nødvendig å for å levere en forsvarlig tjeneste. Uhensiktsmessig å opprette parallelle funksjoner i flere tjenester. Utvikler kvalitet og kompetanse i den enkelte tjenesten.

Utviklingstrekk i velferdstjenestene Fra generaliserte til spesialiserte tjenester. Overføring av oppgaver og ansvar til kommunene NAV-reformen Skilte «sosialkontoret» fra de øvrige kommunale velferdstjenestene ”Deling” av lovverket Lov om sosiale tjenester i NAV Helse- og omsorgstjenesteloven Styrking av rettigheter Rettsikkerhet Enkeltvedtak om tjenester Tilsyn og internkontroll

Det kommunale fagfeltet (slagmarken?) NAV Helse Psyk Barne vern Barne vern Flyktning Rus Skole Bolig

NAV-kontorets oppgaver og funksjon 1)”Flere i arbeid og færre på stønad” 2)Rettighetsavklaring 3)Inntektssikring - Lov om sosiale tjenester i NAV.

NAVs funksjon i hjelpeapparatet NAV har en sentral rolle fordi: ”Alle” må forholde seg til NAV. NAV møter mennesker når livet har endret seg. NAV har en lovpålagt veiledningsplikt. Forvaltningsloven Lov om sosiale tjenester i NAV Forpliktelsene er uavhengig av «fagområde»

Utviklingstrekk i NAV-kontoret Selvbetjeningsløsninger og kontaktsenterne tar de enkle oppgavene. Rendyrking og strukturering av oppfølgingsoppgavene Statlig ytelsesforvaltning er tatt ut av lokalkontorene. I mindre grad styrt av ytelser. Men fortsatt litt for mye… Større andel av ressursene går til oppfølging av brukere med sammensatt problematikk Økning i antall sosialhjelpsmottakere og utbetaling av sosialhjelp ”Opphopning” av langtidsmottakere Sammensatt problematikk – langt unna arbeidsmarkedet. Yrkesrollen: Fra «saksbehandler» til «veileder»

Hvorfor må NAV samarbeide? ”Ingen av NAV sine brukere har økonomiske problemer…. ”

Hva trenger NAV å samarbeid om? Tilgang på spesifikk kompetanse. Kartlegging og utprøving. Utredning Dokumentasjon Vurdering av ulike handlingsalternativer Bistand i kvalifiserings/rehabiliteringsprosessen Praktisk oppfølgingsbistand/støtte Praktisk bistand for øvrig Boligfremskaffelse og veiledning Tjenester til barn og andre familiemedlemmer.

Hva er NAVs bidrag i samarbeidet? «Fanger opp» behov og rettigheter. Bidrar med forutsigbar inntekt Gir fokus rehabiliteringsprosessen Gir fagtjenestene ”arbeidsro” Disponerer et betydelig virkemiddelapparat. Har spisskompetanse på arbeidsmarked og økonomi.

Helhetlig virksomhet At tjenestene samlet sett dekker kommunens ansvar og oppgaver I lovverket skilles det ikke på NAV og kommunen. Effektiv ressursutnyttelse Sørge for at hver enkelt virksomhet får optimale forhold til å løse sin spesifikke oppgave. Klare ansvarsområder. Unngå «ansvarsløse» områder Unngå dobbelt tjenesteyting Ha oversikt over de samlede konsekvensene av tiltak i enkeltvirksomheter. Styrer beslutningsprosessen.

Koordinering og ledelsesforankring Skriftlige rutiner/instrukser for samhandlingen Konkrete beskrivelser av Oppgaver/ansvar Forventninger og standarder Roller i samarbeidsrelasjonen Forankres på overordnet nivå i administrasjonen NAV bør organiseres i samme ”sektor” som øvrige kommunale velferdstjenester. Nærhet til nærmeste felles beslutningstaker Deltakelse i relevante ledelsesfora. Enklere å holde oversikt over om kommunen samlet sett, oppfyller lovkrav.

Forutsetninger for samarbeid. Gjensidig oppfatning av nytte – i forhold til ressursbruk Sammenfallende forventninger til hverandres bidrag i samarbeidet. Samme grad av ”eksklusivitet” – likeverdighet i samarbeidet. Forståelse for rammebetingelser og funksjoner. Regelverk Praksis Likebehandling Aksept av samhandlingsregler. Likeverdig tilgang til tjenester og ytelser Åpen og tydelig kommunikasjon internt. MEN Tverrfaglig lojalitet eksternt.