En kort introduksjon til byplanlegging Professor Tor Medalen Institutt for byforming og planlegging Fakultetet for arkitektur og billedkunst Trondheim 3. februar 2015
Institutt for byforming og planlegging (IBP) sin «tripod» Fysisk planlegging Urban EcologicalPlanning Areal- og transportplanlegging Arkitektur
Areal- og transportplanlegging Skape et godt liv for byens innbyggere og tilreisende Planlegge og utvikle en funksjonelt god by Planlegge for unngå negative konsekvenser
Planlegge for å unngå negative konsekvenser av byens virkemåte Forhindre trafikkulykker Begrense klimagassutslipp Begrense vegtrafikkstøy Begrense vegtrafikkstøv Begrense arealforbruket Redusere personbiltrafikk / den unødvendige personbiltrafikk
Forbud mot visse kjøretøy og utstyrsformer i sentrale byområder ?!
Alle parkeringsplassene i Trondheim utgjør mellom 6 og 10 km2 – hver bil har 3-5 parkeringsplasser Ca 1 km2
Hva er unødvendige personbilturer Hva er unødvendige personbilturer? Er det potensial for mer gang-, sykkel og kollektivtrafikk? 23 % 44 % 47 % 64 % 52 % 57 % 58 % 63 % 59 % 61 %
Faktisk reisemiddelbruk til ulike bydeler Mørk farge er høy andel Med bil Med kollektive transportmiddel
Utslipp av klimagasser fordelt på innbygger i ulike bydeler i Trondheim Byneset Øya, Elgeseter Singsaker
Planlegge og utvikle en funksjonelt god by Tilstrekkelige og gode arbeidsplass- områder Tilstrekkelige og gode boligområder Tilstrekkelige og gode rekreasjonsområder Riktig areal/virksomhet (og bolig) på rett sted
ABC-kart Store arbeidsplasser i A Store lokale arbeidsplasser i B Transport-orientert virksomhet i C
Transportkonsekvenser av å flytte kommunale etater til Midtbyen Mindre transportbehov (kortere reiser) Større bruk av miljøvennlige transportmiddel Mindre utslipp
Ca halvparten av registrerte ansatte med parkeringstillatelse på Gløshaugen i 2013 bodde nærmere arbeidsstedet enn 5000 m Av 646 ansatte
Reisefrekvens med sykkel i Trondheim fordelt på bydeler
Bilpendling gjør deg ulykkelig….
Takk for oppmerksomheten! 17