En kort introduksjon til byplanlegging

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Forelesning mars 2008 LAA 234 Landskapsanalysemetoder 2008
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Hvordan kan kommunene gripe an arbeidet med klima?
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Kort om virkninger av handlingsprogram og nytten for programmet Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Miljøpakken for transport i Trondheim
Er evig vekst i luftfarten mulig?
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Oslo kommune Fakta om Oslo
Fremtidens byer - Bergens plass i lavutslippssamfunnet
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
1 Samling – Innkjøp 14. Og 23.september 2010 LMS-samling 2. desember 2010.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Hjemmehjelp Hjemmehjelp Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Politiet Politiet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Levekår i Bergen, geografiske ulikheter og tiltak
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
HP INTERNFINANSIERTE TJENESTER 1 Rådmannens mål 2008 Miljø lHa gjennomført følgende miljøtiltak i kommunens egen virksomhet:  Nye.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Bruk av ATP-modellen i Trondheim kommune
© Transportøkonomisk institutt Side 1 Bilens betydning for barns og unges aktivitetsmønster Randi Hjorthol, Transportøkonomisk institutt, Oslo.
Christian Grorud
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Evaluering av ”Jeg reiser smart”-kampanjen Spørreundersøkelse blant deltakere i kampanjen 5. desember januar 2009.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Gjennomgående kollektivfelt i Trondheim
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Bærekraftig transport: Fysisk planlegging, livsstil eller teknologi?
Sykkel og varelevering i by
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Transport og miljø: Utfordringer og løsninger Samferdselsseminar 17
Sykkelbynettverket, Oslo Lars Erik Sira, Statens vegvesen, Miljøpakken Sykkelbynettverket 2. februar 2015 v/ Lars Erik Sira,
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Vegdirektoratet Trafikksikkerhetsseksjonen Trafikkulykker Hva er en trafikkulykker? Ulykke som inntreffer på (offentlig eller privat) veg.
Planleggingens utfordringer
Planleggingens utfordringer Professor Tor Medalen Institutt for by- og regionplanlegging NTNU
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Helsebygg – motor i en bærekraftig byutvikling? Helhetsløsninger for mer attraktive byer og tettsteder – styrking av bærekraftige areal- og transportstrukturer.
KLIMAVENNLIG AREALPLANLEGGING. FAKTA OM NORSKE BYER Høy bilandel Høye transportkostnader Vanskelige å betjene med kollektivtransport.
BÆREKRAFTIG MOBILITET I OSLO BYMILJØETATEN DIALOGKONFERANSE RUTER
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Tenke nytt? Arve B. Nyland – kommunalsjef Sola kommune Innovativt og spennende – eller ubehagelig? Sola kommune - Ansvar for hverandre.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Fortetting med kvalitet
Petter Christiansen Bisek 13. september
Orientering for VSV, 13.desember: Arbeidsreiser med “klimakutt”
Workshop ambulanseberedskap/akuttberedskap Trondheim
Trondheim sentrum fram mot 2040
Utskrift av presentasjonen:

En kort introduksjon til byplanlegging Professor Tor Medalen Institutt for byforming og planlegging Fakultetet for arkitektur og billedkunst Trondheim 3. februar 2015

Institutt for byforming og planlegging (IBP) sin «tripod» Fysisk planlegging Urban EcologicalPlanning Areal- og transportplanlegging Arkitektur

Areal- og transportplanlegging Skape et godt liv for byens innbyggere og tilreisende Planlegge og utvikle en funksjonelt god by Planlegge for unngå negative konsekvenser

Planlegge for å unngå negative konsekvenser av byens virkemåte Forhindre trafikkulykker Begrense klimagassutslipp Begrense vegtrafikkstøy Begrense vegtrafikkstøv Begrense arealforbruket Redusere personbiltrafikk / den unødvendige personbiltrafikk

Forbud mot visse kjøretøy og utstyrsformer i sentrale byområder ?!

Alle parkeringsplassene i Trondheim utgjør mellom 6 og 10 km2 – hver bil har 3-5 parkeringsplasser Ca 1 km2

Hva er unødvendige personbilturer Hva er unødvendige personbilturer? Er det potensial for mer gang-, sykkel og kollektivtrafikk? 23 % 44 % 47 % 64 % 52 % 57 % 58 % 63 % 59 % 61 %

Faktisk reisemiddelbruk til ulike bydeler Mørk farge er høy andel Med bil Med kollektive transportmiddel

Utslipp av klimagasser fordelt på innbygger i ulike bydeler i Trondheim Byneset Øya, Elgeseter Singsaker

Planlegge og utvikle en funksjonelt god by Tilstrekkelige og gode arbeidsplass- områder Tilstrekkelige og gode boligområder Tilstrekkelige og gode rekreasjonsområder Riktig areal/virksomhet (og bolig) på rett sted

ABC-kart Store arbeidsplasser i A Store lokale arbeidsplasser i B Transport-orientert virksomhet i C

Transportkonsekvenser av å flytte kommunale etater til Midtbyen Mindre transportbehov (kortere reiser) Større bruk av miljøvennlige transportmiddel Mindre utslipp

Ca halvparten av registrerte ansatte med parkeringstillatelse på Gløshaugen i 2013 bodde nærmere arbeidsstedet enn 5000 m Av 646 ansatte

Reisefrekvens med sykkel i Trondheim fordelt på bydeler

Bilpendling gjør deg ulykkelig….

Takk for oppmerksomheten! 17