Østre Toten folkebibliotek Globale Døråpnere 2 - Storytelling
BAKGRUNN Deltok i EU-prosjektet ”PATHWAYS to intercultural an political education” ( Oppland fylkesbibliotek) Gjennomførte prosjektet ”Biblioteket som flerkulturell arena” (2012 Oppland fylkesbibliotek) Dette ga: Ideer til videreutvikling av biblioteket som felles plattform for samtlige av bygdas innbyggere. Erfaringsutveksling Hjelp til å se ting i et litt nytt lys
MÅL FOR PROSJEKTET Videreutvikle biblioteket som møteplass og formidlingsarena Arrangere en fortellerstund med norske og minoritetsspråklige, ved å jobbe etter storytellingmetoden.
PLANLEGGINGSFASEN Fire ansatte deltok på kurs med Heidi Dahlsveen (HiOA) i Storytelling Planleggingsmøte med voksenopplæringa. Resultat: hele introklassa kunne komme til oss i høstferieuka. Kontaktet sanitetsforeningen og enkeltpersoner for å rekruttere frivillige (seks frivillige) Arrangerte kursdag for ansatte og frivillige Laget timeplan for uka
Øvelser/aktiviteter Vandreøvelse (oppvarming) Hva betyr ditt navn? Vi lager setninger Tema: Nasjonaldrakter og mattradisjoner Historien om en ting Akvarellmaling Pakkeleken Spålappen Montering av utstilling Planlegge og gjennomføre fortellerstund ”Fortellinger på tvers”
TID MANDAGTIRSDAGONSDAGTORSDAGFREDAG 9.00 – 9.45 Opprop, Kaffe og te Intro. Av oss og uka Opprop, Kaffe og te Jobbe videre med historiene, få skrevet dem ned Opprop, Kaffe og te Praktisk fortellerverksted: Spålapp, pakker Opprop, Kaffe og te Lage utstillinger, plakater mv Opprop, Kaffe og te Forberede fortellerstunden – Terning Knapper Fortell om ett arr Fortell om ditt navn ” Praktisk fortellerverksted: Spålapp, pakker Skrive ferdig historiene Koke kaffe, ordne med servering mv, rigge til stoler – Praktisk bli kjent, vi står og går, gjør noe fysisk Felles maleøkt Praktisk fortellerverksted: evt. lesetrening Skrive ferdig historiene evt. lesetrening LUNSJ – ”Fortellinger på tvers” – Vi jobber med fortelling etter tema Nasjonaldrakter Mat-tradisjoner Gode barndomsminner Lage fortelling om tingenMale ferdig bildene Øve på framføring i mikrofon – ”Fortellinger på tvers” – ______”______ Lekse: Ta med en ting Lage fortelling om tingen, skrive den ned ” Bestemme hva som skal være i heftet vi skal trykke opp. Opprydding Oppsummering
HVEM DELTOK DENNE UKA? Fire-fem ansatte på biblioteket Seks frivillige (på ulike dager) Introklassen besto av 8 kvinner og 8 menn – Men i praksis deltok 4 kvinner og 9-10 menn i alderen år Deltakerne kom fra Eritrea, Afghanistan, Somalia og Russland Stor variasjon i norskferdigheter
”FORTELLINGER PÅ TVERS” – flerkulturell fortellerstund Hvem vil framføre? Montere utstilling Annonsering av fortellerstunden Alle kom pyntet – noen mer nervøse enn andre Rigget lokalet, pyntet bord, ordnet med servering Egen DJ Antall publikum stk Sosialt samvær Kaffe og kake
Resultater Konkret resultat: heftet ”Fortellinger på tvers” Og ikke minst: Fornøyde deltakere, ansatte og frivillige God kommunikasjon på tross av språkutfordringer Brutte barrierer for mange Byttede telefonnummer, middagsinvitasjoner, knyttede kontakter, ”noen å si hei til på butikken”. Oftere besøk på biblioteket i etterkant