1 13.05.03 Fra forskning til forretning UoH-sektorens nye muligheter og ansvar for kommersialisering av forskningsresultater Eivind Hiis Hauge Rektor,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Statssekretær Anita Utseth, OED. SINTEF-seminar 13. mars 2007, Oslo
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Møte i Råd for samarbeid med arbeidslivet for UiA og HiT, 4. juni2013
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
1 NTNU og UiO – kommersielle universiteter? Norsk Biotekforum seminar 11.februar 2009 Kathrine Skretting Dekan HF fakultetet, NTNU NTNU og UiO – kommersielle.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådet og internasjonalt samarbeid
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
NOU 2011:3 om Kompetansearbeidsplasser Dialogseminar, Bodø 30. mars 2011 Karstein Bye Seniorrådgiver.
NTNU Innovation Village
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Entreprenørskap Noen tall og begreper Erling Maartmann-Moe.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.
Work-shop 1: Hvordan organisere teknologioverføringen i universitetene: Oppsummering: Innledningsforedrag ved: –Jon Sandelin, Stanford University (TLO)
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Forskning – Norges nye gullgruve? Norsk Hydro Norsk Data VingMed Sound Opera Photocure FAST....
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Nasjonal satsing på TRE – ”Fellessatsing TRE” Tre i bygg Gardermoen
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Samspill mellom utdanning og arbeidsliv for økt innovasjonskraft Råd for samarbeid med arbeidslivet – RSA NTNU 14. August 2013 Anthony Kallevig, LO A.Kallevig,LO1NTNU.
Økt verdiskaping i de maritime næringer Sunnmøre 27. august 2004 Statsråd Børge Brende (H)
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Kommersialisering av forskningsresultater
Det integrerte universitetssykehuset
Forskningsbasert kunnskap i næringsutvikling
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Regjeringen vil at Norge skal være et av de mest innovative landene i Europa NTNU - en drivkraft for omstilling, bærekraftig innovasjon og utvikling av.
Innovasjon og nyskaping
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Innovasjon og nyskaping
Universitetet, IPR og næringsliv
Utskrift av presentasjonen:

Fra forskning til forretning UoH-sektorens nye muligheter og ansvar for kommersialisering av forskningsresultater Eivind Hiis Hauge Rektor, NTNU Blindern, 13.mai, 2003

Fra forskning til forretning Hva sikrer vår velferd i 2030?  Et kunnskapsbasert næringsliv!  Kunnskapsintensiv videreutvikling av dagens næringer  Nytt kunnskapsbasert næringsliv med fokus på det globale marked  Statsministeren: Norge skal bli best på nyskaping!  Da blir UoH-sektoren en viktig kilde, basert på  Langsiktig forskning på internasjonalt nivå  Næringsrettet forskning  Samspill mellom akademia og næringsliv

Fra forskning til forretning Utdanningsinstitusjonenes bidrag  Først og fremst kandidater som er  Utdannet til et internasjonalt konkurransedyktig nivå  Motiverte og innsatsvillige  Kreative og initiativrike  Det stiller krav til vår utdanning!  Men også forskningsresultater  Utdanningen skal være forskningsbasert  Det er nivået på forskningssiden som bestemmer vårt internasjonale renommé  Og nå, fokus på forskningsbasert innovasjon  Entreprenørkunnskaper og holdninger  Kommersialiserbare resultater

Fra forskning til forretning Den lineære utviklingsmodellen  Hvor kommer idéene og impulsene fra her?  Denne modellen svarer til en klassisk akademisk kultur med publisering og undervisning som hovedmål  Den er ikke særlig orientert mot industriell nyskaping Grunn- forskning Anvendt forskning Nyskaping Produktutv. Industri- produksjon Målrettet strategisk forskning Markeds/ Samfunns -behov

Fra forskning til forretning Den alternative modellen: Samspill Vi inviterer til tettere samspill! Modellen er mindre ryddig, men mer fruktbar Grunn- forskning Anvendt forskning Nyskaping Produktutv. Industri- produksjon Målrettet strategisk forskning Markeds/ Samfunns- behov

Fra forskning til forretning Loven endret pr. 1. januar 2003  Universitetene kan ta EIERRETTIGHETER  med en tilsvarende PLIKT til å bidra til kommersialisering av forskningsresultater  Forskerne beholder den akademiske frihet  med RETT til å publisere  men med MELDEPLIKT for oppfinnelser  Begge parter har rettigheter og plikter  Mulige inntekter skal fordeles ”balansert”

Fra forskning til forretning Bakgrunn for endringen..bør gi høyere avkastning i næringsvirksomhet Samfunnets investeringer i forskning..

Fra forskning til forretning En måte å finansiere UoH?  En mistanke i utgangspunktet?!  Internasjonal erfaring: Inntektene meget sjelden over 1% av totalbudsjettet! Lang investeringsperiode fra oppstart  Fokus derfor: En ny rolle for UoH! Partner i samfunnets arbeid for å skape næringsvekst  Viktigste utbytte for UoH: Nettverk, tettere samspill med næringslivet

Fra forskning til forretning Verdikjede for næringsutvikling Kunnskap Nyskaping i eksisterende virksomheter UoH kandidater forskning Nettverk Ny kompetanse Nye holdninger Inntekter Patenter Lisenser Nye bedrifter

Fra forskning til forretning Innovasjon er intet nytt!  For eksempel: Mange lisenser og nye bedrifter har sprunget ut av NTNU-Sintef miljøet!  (De mest suksessrike har typisk endt opp med amerikansk eierskap!)  Klar korrelasjon: Robuste innovasjonsbidrag fra internasjonalt sterke forskningsgrupper  Våre beste forskere på innovasjonssiden er skeptiske til lovendringen. Tillit må bygges!

Fra forskning til forretning UoH nå: Oppfølging!  Vi ønsker å bidra mer  Vi antar at et betydelig potensial finnes  Vi trenger virkemidler selv  Vi trenger partnere  Fra 1.januar er vår legale status mer lik andre aktører innen FoU

Fra forskning til forretning Med ansvar også for innovasjon  Forskning: Kvaliteten helt avgjørende  Sentre for fremragende forskning  Tematiske forskningsfelt på tvers  Partnerskap med randsonen  Utdanning: Ferdigheter og holdninger  Dagens utdanningstilbud må tilpasses  Nye tilbud i tillegg til ”Gründerskolen”  Formidling, innovasjon:  Styrke bånd med næringslivet  Etablere ”Technology Transfer Office”, etc.

Fra forskning til forretning Innovasjons-ingredienser Kompetent kapitalEkspanderende markeder Kunder MENNESKER, kompetente, motiverte Unik teknologi Endringer Støttefunksjoner Infrastruktur

Fra forskning til forretning Forskning: Tema og disipliner Disipliner Tema

Fra forskning til forretning Nødvendig støttefunksjon, TTO: Technology Transfer Office  Universitetene: TTO, 100% eide aksjeselskap  Støttefunksjon for forskerne og for U  TTO: Forvalte, foredle, lisensere og selge U’s rettigheter  Ryddighet, med Universitetet (100%) i førersetet!

Fra forskning til forretning Forskningsbasert nyskaping (Faser i prosessen) Forskning (idé) Pre- kvalifisering Utprøving Forretnings- planer Investering Etablering Forskning UtviklingForretning Utvikling og vekst Rettighetssikring (patentering) Forvalte, foredle og selge rettigheter Nettverk Utdanning i entreprenørskap (Gründerskolen) Utfordringen

Fra forskning til forretning Hvor langt skal U være med?  Ide, vurdering, utprøving  Patentering, lisensiering  Inkubatorvirksomhet  Såkornfinansiering  Aktivt bedriftseierskap  Her kreves i økende grad kompetanse U ikke selv besitter (pr.idag)  Hvilken rolle bør U ta nå? Og på sikt?  De forskjellige U strever med sine svar!

Fra forskning til forretning Koster det noe?  Drøm: UoHs støttefunksjoner for innovasjon selvfinansierende på sikt! (om år?)  Nå: Investeringsfase. Dette koster:  Insitamenter  Vurdering, utprøving, frikjøp  Patentering  Inkubator  For store U: Overslagsmessig Mkr/år  Og dette trengs i tillegg:  Såkornmidler! (1mrd utenfor, men rettet mot UoH?)  Eierandeler?

Fra forskning til forretning Hvem betaler?  I prinsipp kan regningen sendes til UoH selv!  Men er det klokt? Da må noe annet vike, og:  Kvalitetsforskning er en forutsetning for innovasjon  Utdanningen må fullfinansieres (Kvalitetsreformen!)  Norge trenger et kunnskapsintensivt næringsliv i 2030  UoH-sektoren tar gjerne et utvidet ansvar for innovasjon!  Da bør vi bli utstyrt med tilsvarende virkemidler  Med kopling til resultater

Fra forskning til forretning Oppskriften på innovasjonssuksess fra UoH??  Forskningskvaliteten er grunnlaget!  Internasjonalt fokus  Utvikling av entreprenørkultur  Næringslivskontakt  Synlig internt støtteapparat, med tillit  Tett samarbeid med eksternt innovasjonsnettverk  Tilstrekkelig finansiering til at den skaper trykk  Hele kjeden må finansieres relativt målet: Et livskraftig næringsliv anno 2030!

Fra forskning til forretning Dagens forsiktige spørsmål:  Bondevik: Norge skal bli best på nyskaping!  I dag:  Lavkonjunktur  Såkornmidler langt på vei fullbooket  (Over)forsiktige venturekapitalister  Rik tilgang på innovative ideer, entusiaster, arbeidskraft, klare til å sette i gang  Er det ikke nå staten burde trå til?!