Samling i Trondheim april 2010

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utgifter og kostnader Utgift: Kjøp av ressurser, målt i penger
Advertisements

Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
KOSTRA – Veileder for rapportering for regnskapsåret 2010 fra KRD
Kostnadene bak resultatene
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Utbyttepolitikk i den kommunale boligsektoren NOK ER NOK! Regjeringens kontaktutvalg 28. mai 2013 Lars Aasen, Leieboerforeningen- a il kommunal slum.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
STATUS BANEPROSJEKT
LCC i byggeprosjekter Knut Erik Nordby Direktør plan- og prosjektering
LCC Basiskurs Dette kurset er opprettet med bakgrunn i et ønske om å bidra til økt kompetanse om livssykluskostnader innen bygg, anlegg og eiendom. Difi.
Clear Water 42 Holding ASA Presentasjon
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
Husleietvister og utkastelser i praksis – Elen Hestnes
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Undervisningsbygg Oslo KF
Økonomiplan Presentasjon av rådmannens forslag i bystyrekomiteen 9. november 2011.
Livssykluskostnader og virksomhetskostnader
FLERBRUKSHALL PÅ RØSTAD TRØNDERHALLEN
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Einar Bowitz,Econ Pöyry og Roland Fürst, Fürst og Høverstad ANS Rammefinansiering av barnehager.
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Plan Med bakgrunn i spørsmål fra KPMG i
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Innherred samkommune 1 Orientering til kontrollutvalget om besparelser og resultater kommunene har oppnådd gjennom samarbeidet i ISK Administrasjonssjef.
Driftsrapport HNT 2007 Foreløpig status pr. 26. januar 2008.
1. Tilpasser barnehagerammen til statsbudsjettet Statsbudsjettet innebærer redusert ramme med helårsvirkning på 10,5 millioner kroner fra 2015 Ledige.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Sektorutvalg Levekår 3. juni 2008 Historie Utfordring nr. 1 – prisstigning SSB indeksen ”Drift og vedlikehold av veier i alt” Prisstigning på gjennomsnittlig.
Rissa Kommune1 ØKONOMI OG AKTIVITET i RISSA KOMMUNE Rissa – for dine drømmer.
Kapittel 2 LCC-kostnader og –beregninger.
Ringerike kommune Regnskap Resultat 2009 Regnskapsmessig driftsunderskudd på 25,7 mill kr. Akkumulert driftsunderskudd for
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune enhet Bygg og eiendom Driftskomiteen 1 Presentasjon av Bygg og eiendom.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Barnehagereformen gjennomføres i Trondheim! Sluttspurten, Gardermoen
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Presentasjon Regnskap for 4. kvartal 2006 av adm. direktør Olav Line Oslo, 13. februar 2007.
Trondheim eiendom Skolebygninger – vedlikehold og oppgradering – slik har vi gjort det i Trondheim kommune Innlegg ved besøk fra Bergen kommune, Etat.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Ansvarsområde seksjon bygg- og eiendomsforvaltning
Sentral Driftskontroll i Eiendomsforvaltningen
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Sykehuset Innlandet – økonomisk situasjon
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
Levanger kommune rådmannen Formannskapsmøte – Ola Stene 1 Kommunalt Regnskap Litt om regnskapsoppstillingene KOSTRA Våre rutiner.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 7. September Én forklaring på utfordringene våre Med alderssammensetning og inntektssystem fra 1999 ville.
Levanger kommune Regnskap 2004 Foreløpig presentasjon Kommunestyret
Agenda: –Kort om Utdanningsdirektoratet –Rammen for møtet –Føringer i St. prp. nr. for 2009 – KOSTRA-grunnlaget 2007 – Presentasjon av satsberegningene.
Litt om Stavanger eiendom. Oktober -15. STAVANGER KOMMUNE Bestiller – utfører – kunder. STAVANGER EIENDOM BYGGDRIFT / NATUR OG IDRETT VIRKSOMHET Driftsavtale.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bruk av nøkkeltall i Trondheim kommune Nina Nilsen, rådgiver i rådmannens fagstab ASSS eiendomsforvaltning, 29. april.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: TEKNISK Folkevalgtopplæringen PRESENTASJON, TEKNISKE OMRÅDER KNUT E HELLAND.
IDRETTSHALLER Driftsøkonomi flerbrukshaller
Eiendomsdrift og forvaltning Asker kommune Roar Nygaard Virksomhetsleder EDF Eldrerådet, 26.april 2017.
Hovedrapport – erfaringer fra fjorårets rapportering og hvordan ser årets ut? Plenumsdiskusjon: Hva må til for å komme i mål til våren.
Forsvarets driftsutgifter Kapittel 1720 – 1795
FoU rapport fra EY – Merverdiavgiftskompensasjon - vurdering av endret praksis i Skatteetaten Sigmund Engdal , 3. mars 2016.
Kostnadsutvikling fosterhjem
Gjennomgang Eiendoms-forvaltningen
Velkommen til Trondheim kommune!
KS FoU - Vedlikeholdsetterslep for kommunale veger, oppdatering av rapport for ASSS v/Bendik Drevvatne, Oslo kommune ASSS – Samferdsel
Eksempel på leiestedskalkyle
Utskrift av presentasjonen:

Samling i Trondheim 15-16. april 2010 ASSS Eiendomsforvaltning- Presentasjon og bruk av indikatorer- Trondheim eiendom Samling i Trondheim 15-16. april 2010 Tina Williams, Controller Trondheim eiendom

Trondheim eiendom har ansvar for Forvaltning , drift og vedlikehold av kommunens bygninger  Renhold i alle kommunale bygninger Prosjektutvikling og byggherrefunksjonen for kommunen Eiendomsutvikling inkl. kjøp og salg av kommunal eiendom Disponibelt areal ca.1 000 000 m2 Hvorav innleide bygg ca. 140.000 m2 Budsjetterte driftsutgifter 628 mill. kr  Hvorav 100 mill. kr.  til vedlikehold og 120 mill. kr. til renholdstjenester (Miljøservice) 513,5 årsverk i 2010 fordelt på 572 ansatte, hvorav 310 er ansatte på renhold. Investeringsprosjekter i ulike faser for ca 1 milliarder kr.

Organisering Trondheim eiendom Direktør Administrasjonsstab (24,7 årsverk) Prosjekt og eiendoms-utvikling (21,3 årsverk) Rådgivere (3,5 årsverk) Forvaltning og vedlikehold Skoler og barnehager (12 årsverk) Forvaltning og vedlikehold Helse, kultur, idrett, adm.bygg, EB-gruppa (21,8 årsverk) Drift av bygg ekskl. bolig (100 årsverk) FDV Bolig (62,7 årsverk) Miljøservice (267,8 årsverk) Administrasjonsstab: Økonomi/regnskap: 4 årsverk, Fakturabehandling: 7 årsverk, Post/Arkiv/sentralbord: 5 årsverk, Innfordring: 5 årsverk, 1 jurist, 1 Areal Forvaltning og vedlikehold helsehus, kultur, idrett, marka, idrettsbygg: 7,8 årsverk, EB-gruppa (energi- og byggautomasjon): 10 årsverk, 4 fagingeniører FDV Bolig: Forvatning/vedlikehold: 9 årsverk, Drift 20,5 årsverk, Håndverksgruppa: 33,2 årsverk Betydelig egenproduksjon

Bruk av indikatorer som styringsverktøy Trondheim eiendom har gjennom virksomhetsplanen forsøkt å definere resultatparametre Foreløpig konkrete resultatparametre på vedlikehold Bruker nøkkeltall FDV for å vurdere om et bygg skal rehabiliteres (LCC) eller om det skal bygges nytt Vi synes det har vært vanskelig å finne relevante nøkkeltall som vi har kunnet sammenligne våre egne tall mot

Utfordringer ved bruk av indikatorer som styringsverktøy Vi har hatt utfordringer med å klassifisere egne regnskapstall i forhold til NS 3454 og KOSTRA Hvorfor? Kontoplan og økonomistyringsverktøyet ikke godt nok tilpasset eiendomsforvaltning Definisjoner av FDV i forhold til egen aktivitet Finne korrekt ressursinnsats i forhold til FDV og investering (fordeling av støttefunksjoner, beregning av timepriser og egenproduksjon) Korrekte arealtall (eide, innleide og midlertidige) Resultat Fokus på vedlikehold > begynner å se gode resultater

Areal beregning Viktig med korrekte arealer per funksjon for å få riktige nøkkeltall. Ufordringer knyttet til arealberegning: Tomme bygg og flytting av leietakere gjennom året. Bygg som skal fordeles på flere funksjoner. Skolelokaler: Interimskoler: Midlertidig plassering av skoler i paviljonger under rehabilitering/oppussing (tatt ut) Faste paviljonger pga økt elevmasse (med fra 2009) Helsestasjoner (både areal og til FDV-utgifter) er definert som 222) Idrettshaller/Gymsaler: Gymsaler er fordelt 40/60 mellom 222 og 381. Idrettshaller er definert som 381 Innleide bygg: Problemer med å få gode oversikter fordelt på riktig funksjon. Det jobbes nå med å få innleide bygg inn i Jonatan (baserer seg på tegninger) Bygg som skal fordeles på flere funksjoner: På helse- og velferdssenter er ofte flere enheter lokalisert. Eks. Øya helsehus hvor ca. halvparten sykehjem, mens resten er leid ut til undervisning (NTNU og HIST) og legesenter.

Indikatorer- Vedlikehold Utarbeider nøkkeltall for vedlikehold (samlet og fordelt pr. byggkategori) Årlig vedlikeholdsplan (1.gang 2003) 4-års syklus på vedlikehold Gjennomførte tilstandsanalyser i 2003 (utført av studenter) Nye tilstandsanalyser (teknisk og funksjonell tilstand) gjennomføres i løpet av 2009-2012 i forhold til 4-års syklusen (utføres av Multikonsult og Rambøl) De 2 siste årene er vedlikeholdet holdt skjermet for kutt i budsjettet. Prosentvis fordeling 70/30 mellom planlagt og ikke-planlagt vedlikehold Sammenligning mot Holte: I 2004 lå vi på anbefalt nivå, men etter den tid har Holte vært mye høyere spesielt på skolebygg.

Indikatorer- Vedlikehold KS-undersøkelsen høsten 2008 Anbefalt nivå 170 kr/m2 under forutsetning av 60 års levetid. 30 års levetid gir en reduksjon i normtallet til 100 kr/m2. Trondheim kommune beregner 40 års levetid på sine bygg. I 2008 og 2009 var normtallet for vedlikehold på administrasjons- og formålsbygg i overkant av 100 kr/m2.

FDV-kostnader

Forvaltningskostnader (F 121) Alle kostnader knyttet til forvaltning av kommunens bygg og eiendom inkl. bolig. Lønnskostnader utgjør ca. 55%, og omfatter lønn til Administrasjonsstaben og stabsfunksjoner på Miljøservice Vedlikeholdsplanleggere på alle byggkategorier Kundebehandlere på alle byggkategorier 2 ansatte som jobber med arealmodellen vår (Jonatan) Eiendomsutviklere og ingeniører som jobber med enøk-tiltak. Kjøpte tjenester utgjør 45% og omfatter Eiendomsavgifter (faste avgifter) på alle byggkategorier inkl. bolig Premieforsikring på alle byggkategorier inkl. bolig Husleie – Samlokaliseringen (Husleiekostnadene er fordelt ut fra %fordeling av lønnskostnadene) Trondheim har den høyeste forvaltningskostnaden av alle ASSS-kommuner på 121 kr./m2, mens snittet er på 40 kr pr. m2. Det er noen kommuner som ikke har oppgitt kostnader til forvaltning.

Driftskostnader (Def. NS 3454) Kostnader som inngår i driftskostnader er: Løpende drift: Lønnskostnader for driftsoperatører og renholdere, samt arbeidsledere Materiell som verktøy, arbeidsklær /sko, filter, lysrør, diverse forbruksmateriell Justering og regulering av ventilasjonsanlegg og kjøleanlegg Brannvern, brannsikring(daglig drift og oppfølging) Kostnader til serviceavtaler (heis, adgangskontroll, sprinkler, o.l) Ikke planlagte arbeider som må utføres for å rette opp uforutsette skader eller mangler som følge av hærverk, innbrudd, akutte skader o.l) Energi Vann og avløp (forbruksavhengige kostnader) Avfallshåndtering Vakt og sikring Utendørs (sommer- og vinterdrift) Utgifter til driftsaktiviteter 2009: Trondheim har ca. 477 kr. pr. m2 mens snittet av alle ASSS-kommuner er på 394 kr pr. m2. Det er 3 kommuner som har høyere kostnader enn Trondheim (Kristiansand, Tromsø og Fredrikstad)

Vedlikeholdskostnader (definisjon NS 3454.) Alle kostnader knyttet til vedlikehold av kommunens bygg og eiendom føres på aktuell funksjon og artene 070, 230,250. Kostnader som inngår i vedlikeholdskostnader er: Planlagt vedlikehold: Arbeider som utføres for å forhindre forfall som følge av jevn og normal slitasje. Utskiftinger: Utskiftinger av bygningsdeler og tekniske installasjoner som har kortere levetid enn selve byggverket. Utendørs Planlagt vedlikehold/utskifting av overflater på veier, plasser, parkeringsareal og andre installasjoner ute Trondheim hadde i 2009 ca. 116 kr. pr. m2 i vedlikeholdsutgifter korrigert, mens snittet av alle ASSS-kommuner var på 168 kr pr. m2. Tidligere (før år 2008) ble uforutsett vedlikehold (Ikke planlagte arbeider som må utføres for å rette opp uforutsette skader eller mangler som følge av hærverk, innbrudd, akutte skader o.l) også definert som vedlikehold.

Vedlikeholdskostnader (forts.) Vedlikeholdsplan: Trondheim eiendom har siden 2002 utarbeidet en årlig vedlikeholdsplan for den kommunale bygningsmassen, basert på tilstandsanalyser for de enkelte bygg. Den lages for å gi politikere, enhetsledere og mange brukere av kommunale bygg en oversikt over planer for vedlikeholdet. Tiltaksplanen for vedlikehold rulleres i fireårsperioder på samme måte som kommunens økonomiplan, og inneholder tabeller som viser hvilket år en hovedrevisjon for vedlikehold på den enkelte enheten er planlagt. Rammer vedlikehold: Vedlikeholdsrammene over driftsbudsjettet har økt betydelig sammenlignet med noen år tilbake, men fortsatt er ressursene til vedlikehold lavere enn det dokumenterte behovet. I følge normtall for vedlikehold fra for eksempel KS- rapporten og Holte prosjekt burde det årlige vedlikeholdsbudsjettet til Trondheim eiendom vært styrket med henholdsvis 25-30 millioner kroner og 70-80 millioner kroner. Normtallene for vedlikehold fra Holte har siden 2004/2005 steget betydelig og avviker noe fra andres normtall. Det er et overordnet mål at mest mulig av vedlikeholdsinnsatsen skal styres mot planlagt verdibevarende vedlikehold, og ikke går til uforutsett vedlikehold, havari og hærverk. For formåls- og administrasjonsbygg utgjorde ’’ikke planlagt’’ vedlikehold (akutte vedlikeholdstiltak, havari og hærverk) 28 prosent i 2009. (mens målet var maksimum 30% av det totale vedlikeholdet)