Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NAFO prosjektet og tospråklig opplæring
Advertisements

Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Opplæring av minoritetsspråklige elever
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Lesing, skriving og lese- skrivevansker i et minoritets-språklig perspektiv Liv Bøyesen rådgiver: Senter for flerkulturell opplæring Høgskolen i Oslo.
1421 norsk-2 elever fra 65 språk ved 59 skoler får morsmål
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
STASJONSUNDERVISNING
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Praksislærermøte GLSM-praksis
Mangfold og fellesskap
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Ungdomstrinn i utvikling
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
DEN FLERKULTURELLE SKOLEN
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Lage en skriveplan for skolen
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Barnehagen som språkarena
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Antall elever med særskilt norskopplæring på barnetrinnet
Stockholm 24. august 2009 Florentino Bulnes© Bergen kommune 1 MORSMÅLSOPPLÆRING FOR SPRÅKLIGE MINORITETER I BERGEN KOMMUNE.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
25. juni Den flerkulturelle dimensjonen Arbeidet med forslag til grunnleggende norsk for språklige minoriteter og morsmål for språklige minoriteter.
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
Forskning på læremidler og flerkulturelt perspektiv Tønsberg Norunn Askeland og Dagrun Skjelbred.
Den felleskulturelle skolen Knut-Rune Olsen. Rasisme Magne Raundalen: Med ”modernisert rasisme” mener vi strømninger av negative holdninger i befolkningen.
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
Gjort – lært – lurt Marit Midtskog Leder, Senter for flerspråklige barn og unge Sandnes kommune.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Tilpasset opplæring Forelesning Solveig Roth Høgskolelektor, Høgskolen i Vestfold Kilder: ”Ingen ut av rekka går” Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Organisering og tilrettelegging i et mangfoldig læringsmiljø Sigrun Aamodt.
FAU møte Informasjon fra rektor og sosiallærere.
Hvordan bruke flerspråklige digitale nettressurser i skolen?
Arbeid med skriving i innføringstilbud
OBSERVASJON av tolærertimer
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Norsk for språklige minoriteter i videregående
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Vil du bli språkhjelper?
Utskrift av presentasjonen:

Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen Stockholm 24.08.09

Rettigheter for elever fra språklige minoriteter i Norge Opplæringsloven §2.8: Elever som ikke har tilstrekkelig kunnskaper i norsk til å følge den vanlige opplæringen, har rett til særskilt språkopplæringen dvs. særskilt norsk, morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring.

Drammen kommune Tospråklig opplæring til de største språkgruppene Satsing på lese/skriveopplæringen i 1.- 3.klasse Morsmålsundervisningen kommer i tillegg til den ordinære undervisningen Store forskjeller mellom ulike språkgrupper og skoler

Drammen kommune en tonivåkommune Fjell skole innhenter behov for særskilt språkopplæring fra alle skoler i kommunen Felles kartleggingsverktøy for å avgjøre hvilke elever som har rett til særskilt språkopplæring Fjell skole ansetter de tospråklige lærerne Fjell skole fordeler ressurser til særskilt språkopplæring til alle skoler Fjell skole tilbyr kompetanseheving for lærere

Plan for leseopplæring Fjell skole Planen har et flerspråklig perspektiv Planen ivaretar andrespråksperspektivet Grunnleggende lese-skriveopplæring på 7 ulike morsmål og norsk.

Kontrastiv leseopplæring Tospråklig lærer og norsk lærer samarbeider om leseopplæringen fra 1.klasse Sammenlikner bokstaver, lyder og alfabet fra ulike språk

Språk og fag Naturfag Konkrete forsøk og opplevelser knyttet til tema i naturfag Arbeid med forforståelse på norsk og morsmål Muntlige aktiviteter på norsk og morsmål Skriftlige aktiviteter på norsk og morsmål Læreboka og andre fagtekster kommer til slutt

Bruk av litteratur og skolebibliotek Tilgang på bøker på ulike morsmål Foreldresamarbeid Antirasistisk barnelitteratur

Hva er viktig? Synliggjøring av det flerkulturelle i klasserommene Kompetent personale Status for flerspråklighet Skoleledelse som følger opp resultater, organisering og undervisningsmetoder

Helhetlig tilnærming . Det tospråklige tilbudet må være en integrert del av skolens virksomhet. Sammenheng mellom morsmålsundervisning tospråklig fagopplæring og norskopplæring