Gruppeprosjekt journalistikk Våren 2007. Todelt oppgave Journalistisk prosjektJournalistisk prosjekt MetoderapportMetoderapport.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Aftenposten Junior Norges eneste avis for barn
Advertisements

1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Informasjonssjef Christian Fossen
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2010 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2010 (Journalistene)
Rett på sak.
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Møteplass for etisk refleksjon
Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?
Grafisk design Visuell kommunikasjon
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Stenrød Barnehage i Halden
Skoleavis Journalistikk i skolen
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup april 2010 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2010 (Redaktørdelen)
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
UNN 2007 Smittevernsentret
Prosjektoppgave Grafikk og digital foto.
Hasjavvenningskurs Fredrikstad kommune «Ut av tåka 2010» Kristiansand.
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Dagsaktuell undervisning
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Hvordan står det egentlig til? Medienettverket, 30. november 2010 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Kommunens informasjonsstrategi
Institutt for Journalistikk
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
INTERVJU SOM METODE VEKS II
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Gruppen  Medlemmer av Timelords  Espen Berget  Jonas Kvalheim.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup april 2013 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2013 (Redaktørdelen)
God kommunikasjon på nettet
Avdeling for sosionomutdanning
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Fritt Brukervalg Torsdag 31. mai 2007
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2010 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2010 (Journalistene) KVALITETSINDEKS.
Work shop mars 08 ide utvikling
Arngunna Skiple Sunnaas sykehus HF - en vei videre DELPROSJEKT 3 Telemedisin som verktøy i samarbeid med førstelinjetjenesten – med fokus.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
Rammefaktorer Klassetrinn: 10. klasse
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
1 1 Stein Mortensen Behandling av fisk: et lærebokprosjekt.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
Tor Selstad Storbyforum KRD 2. februar 2005
Bjørn Olve Møkkelgård Kristian Elverum
Forum for studentaktive læringsformer
ORIENTERING KS Agder og Aust-Agder kommunerevisjonsforening 16. november 2009 Tema: Innkjøpssamarbeidet ”Offentlig Fellesinnkjøp på Agder” – OFA. –Organisering.
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Journalistikkforskning som kulturstudier? Sigurd Allern, forelesning 18. september 2007.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Veiviserne Sonja, Therese, Bernt, Ole-Fredrik og Sigurd.
Tilbudskonferanse Rv 23 Linnes - E18. Planområdet Rv. 23 binder sammen E6 i Akershus og E18 i Buskerud Hovedinnfartsåren mot Drammen fra Røyken og Hurum.
Presseetikk – et spill for galleriet?
Historiske minnesmerker Bilde inn To ulike eksempler fra
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Gruppeprosjekt journalistikk Våren 2007

Todelt oppgave Journalistisk prosjektJournalistisk prosjekt MetoderapportMetoderapport

Journalistiske alternativer MagasinMagasin AvisAvis

Valget i 2004, 2005, 2006 MagasinMagasin Større (noe mer enn A-4) eller mindre (ca. A-5) formatStørre (noe mer enn A-4) eller mindre (ca. A-5) format sider sider

Prosjektfaser 1) Redaksjonell organisering. Prosjektidé, tema og format. Januar/februar1) Redaksjonell organisering. Prosjektidé, tema og format. Januar/februar 2) Research, kildevalg, intervjuer, reportasjer, foto, skriving. Februar/mars2) Research, kildevalg, intervjuer, reportasjer, foto, skriving. Februar/mars 3) Redigering, deskarbeid, layouting, teknisk produksjon. April/mai3) Redigering, deskarbeid, layouting, teknisk produksjon. April/mai 4) Eksamenslevering: 25. mai4) Eksamenslevering: 25. mai

Stoffmiks og sjangervalg ReportasjenReportasjen IntervjuetIntervjuet Bakgrunnsartikkelen/ faktaboksenBakgrunnsartikkelen/ faktaboksen KommentarenKommentaren Anmeldelsen/kritikkenAnmeldelsen/kritikken PetitenPetiten HybridsjangrerHybridsjangrer Avveiing mellom ’tungt’ og ’lett’Avveiing mellom ’tungt’ og ’lett’

Verbalspråklige valg TittelTittel IngressIngress BildetekstBildetekst BrødtekstBrødtekst

Tenke målgruppe Hvem skal produktet lages for?Hvem skal produktet lages for? AldersgruppeAldersgruppe InteressefeltInteressefelt DistribusjonDistribusjon

Utformingen BokstavtyperBokstavtyper FargebrukFargebruk Bokstavtyper og størrelserBokstavtyper og størrelser Bildenes plassBildenes plass Visuell utformingVisuell utforming

Presseetikk Integritet, troverdighet, ansvarIntegritet, troverdighet, ansvar Forholdet til kildeneForholdet til kildene PubliseringsreglerPubliseringsregler

Teknisk produksjon Ansvar for å finne kopieringsbedrift/trykkeriAnsvar for å finne kopieringsbedrift/trykkeri Pris/kontrakt skal godkjennes av fagansvarligPris/kontrakt skal godkjennes av fagansvarlig Avtal levering fra trykkeri noen dager før sensurfrist.Avtal levering fra trykkeri noen dager før sensurfrist.

Metoderapporten 1) Hvordan ble ideen til. Gå inn på prosessen som førte til valg av tema(er). Begrunn!1) Hvordan ble ideen til. Gå inn på prosessen som førte til valg av tema(er). Begrunn! 2) Kildevalg i forhold til tema. Synlig kilder. Andre kilder/kildemateriale? Type research. Svakheter i kildearbeidet? Erfaringer med kildekritisk evaluering.2) Kildevalg i forhold til tema. Synlig kilder. Andre kilder/kildemateriale? Type research. Svakheter i kildearbeidet? Erfaringer med kildekritisk evaluering. 3) Refleksjon over metoder som ble brukt. Under reportasje, hvordan arbeidet du som observatør?3) Refleksjon over metoder som ble brukt. Under reportasje, hvordan arbeidet du som observatør?

Metoderapporten (2) 4) Møtte dere noen etiske utfordringer/dilemmaer underveis?4) Møtte dere noen etiske utfordringer/dilemmaer underveis? 5) Sjangervalg og språk. Hvilke sjanger ble valgt, og hvorfor. Begrunn! Var noen lettere å mestre enn andre? Hva med språk og stil? Hvordan ble korrektur løst.5) Sjangervalg og språk. Hvilke sjanger ble valgt, og hvorfor. Begrunn! Var noen lettere å mestre enn andre? Hva med språk og stil? Hvordan ble korrektur løst. 6) Redigering og layout. Begrunn valgene dere gjorde. Noe dere prøvde å gjøre, som dere ikke fikk til? Styrker og svakheter ved produktet.6) Redigering og layout. Begrunn valgene dere gjorde. Noe dere prøvde å gjøre, som dere ikke fikk til? Styrker og svakheter ved produktet. 6) Hvordan fungerte redaksjonen som kollektiv. Arbeidsdeling og ledelse. Noe dere ville gjort annerledes?6) Hvordan fungerte redaksjonen som kollektiv. Arbeidsdeling og ledelse. Noe dere ville gjort annerledes?

Faglitteratur på feltet Trine Østlyngen/Turid Øvrebø (1998): Journalistikk. Metode og fag Oslo: Ad Notam, GyldendalTrine Østlyngen/Turid Øvrebø (1998): Journalistikk. Metode og fag Oslo: Ad Notam, Gyldendal Svein Brurås (2006): Etikk for journalister. Bergen: FagbokforlagetSvein Brurås (2006): Etikk for journalister. Bergen: Fagbokforlaget Sigurd Allern (2001): Nyhetsverdier (kap. 5,6,8 og 10). Kristiansand: IJ-forlagetSigurd Allern (2001): Nyhetsverdier (kap. 5,6,8 og 10). Kristiansand: IJ-forlaget Terje Hillesund (1994): Står det noe nytt? Innføring i analyse av aviser og nyheter. IJ. Kap. 2 og kap. 4Terje Hillesund (1994): Står det noe nytt? Innføring i analyse av aviser og nyheter. IJ. Kap. 2 og kap. 4 Norsk Presseforbund: Vær Varsom-plakatenNorsk Presseforbund: Vær Varsom-plakaten