Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utvikler sosial programvare – verktøy for samtale og samhandling.
Advertisements

Materiellgrunnlaget for Miljøpartiet De Grønne
Konklusjoner Anne Hafstad Legemiddelindustrien blir stadig mer kreativ for å få oss til å skrive om deres produkter Deres jobb er å selge mest mulig.
Fotball mot homofobi Et skjevt blikk fra sidelinja.
HVA ER ?.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Media håndtering og kommunikasjon
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Markedsføring og pressearbeid
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Er du synlig der dine kunder forventer å finne deg?
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
1 Utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken Trøndelag Hva gjør partiene? Anne Jorid Gullbrekken og Inger Marie Bakken Miniseminar Oslo
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Omdømme: Quo vadis?- eller Rotarys omdømme møter media Distriktssamling 2009 R.I. distrikt 2310 DGE Per Olav Stenseth18. april
Oslo og Omegn Bilbransjeforening 80 år!
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering

? Hva er.
Fra arbeiderpartistat til misfornøyd oljenasjon
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Hvordan gjøre lokallagsaktivitet mer synlig og kjent der du bor?
VALGFORUM Valgforum er et medlemsforum for valgadministrasjonen i alle norske kommuner og fylkeskommuner. Valgforum skal bidra til utvikling av valg i.
Oljefondskampanjen i Fasteaksjonen 2015: Jobber og utvikling Sundvolden 25. januar 2014.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
- Og annet politisk påvirkning.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Samtale 2.
Synlige i media.
Fylkesledermøte 14 februar 2014
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Individuelt arbeid før neste kurs. Det vil alltid være saker for de tillitsvalgte som ligger i en gråsone mellom juss og andre typer vurderinger Hva styrer.
Sentio Research Norge EØS Representativ undersøkelse 1000 respondenter Tatt opp oktober 2012 Oppdragsgivere:
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Politiske partier og valg
Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis.
Mandal kommune Informasjon om valg Trine Merete Vasby.
Mona Høvset landskonferansen 2015
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Visuell profil for fremtiden. Arbeidsplanen 2012 Hageselskapet mot 2019 Revitalisering, modernisering og effektivisering av organisasjonen Øke synligheten.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Østfold Bygdekvinnelag Styrekurs 2015
Hva er politikk? Politikk (gr. Politikos): det angår byen. Fordeling av goder og byrder i et samfunn (ved bruk av makt) Det er politikk i alt vi gjør,
Evaluering av valgkampen Lederutvikling Kristine N. Kallset Leder, politisk avdeling.
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Frokostseminar, styreutvikling v/Leif Frode Onarheim, Norscan Partners AS.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kommune-og fylkestingvalg høsten 2007 – hva gjør vi? generalsekretær Harald Tronvik FRIFO.
Et svært spennende valg
MEDIA.
Utskrift av presentasjonen:

Godt lokalvalg 2015 -hva må til? -erfaringer Barnas by Godt lokalvalg 2015 -hva må til? -erfaringer Jørgen H. Kristiansen, varaordfører Kristiansand Ingen fasit, men synsing fra min side KrFs landskonferanse 2015 - Gardermoen

Sterk korrelasjon mellom nasjonalt og lokalt resultat Oversikt over lokalvalget i Kristiansand og KrFs nasjonale oppslutning Kristiansand KrF står for 1 20 av KrFs stemmer i Norge

Lokale valgtiltak: Hva er «inn» og hva er «ut» Lokale valgtiltak: Hva er «inn» og hva er «ut»? Hvor får man mest igjen for ressursene? «Ut»: Avisannonser (Stadig færre har avisabonnement) Stands Kinoreklame (koster for mye ift nytten) Egen hjemmeside (ikke nødvendigvis «ut» som statisk informasjon, men ressursene for innholdsproduksjon bør være rettet mot sosiale medier.) Kontroversielle saker. (Dropp saken om du er i tvil) «Inn»: Bussreklame (synlig) Dør til dør-aksjoner (Det er en grunn til at Høyre og AP prioriterer dette) Taler og opptredener i ulike forsamlinger, menigheter, husbesøk? Sosiale medier (Viktig med aktivitet, ellers mot sin hensikt) Gode lokale saker på gjenkjennbare KrF-områder (spesielt familie og svake grupper)

Valgkamp i endring? «Den lange valgkamp» vs. «Den korte valgkamp» For 8-12 år siden: Lokalavisen var viktigere før. Papiraviser blir mindre og mindre viktige. Lokalt handler det handler mindre og mindre om saker og tema. Det handler mer om hvordan man oppfattes. OMDØMME – OMDØMME – OMDØMME. Hva du har gjort siste 4 årsperiode?. «Den lange valgkampen» er viktigere nå enn den intensive 5-6 ukers valgkampen har vært tidligere. Si ja til det du kan få av taleoppdrag og forespørsler. Treffer du en forsamling som får et godt inntrykk av deg, kan det få stor betydning for valgresultatet. Treffer du et menneske som får et godt inntrykk av deg, gir det ringvirkninger. Slike opptredener er lettere å få til et år før valgkampen, enn i selve valgkampen. Om du er ny listekandidat som ikke har vært aktiv før. Hva har dine forgjengere gjort for KrF og kommunen. Har de vært synlige?

Oppsummert: Et godt lokalvalg: Hva må til? Vi er «dessverre» veldig avhengig av at partiledelsen gjør det godt i de nasjonale TV-debattene og at KrF sentralt klarer å sette agenda med gode saker. Finn de gode lokale sakene og unngå de kontroversielle sakene Vær synlig og alltid tilgjengelig for media. Ring opp igjen eller send sms om en journalist ringer og du ikke rekker å svare. Prøv å bli invitert som taler til menigheter og ulike forsamlinger og foreninger. La folk bli kjent med dere Urovekkende mange menigheter som har et veldig avslappet forhold til hvem som styrer landet og kommunen. Vis interesse for menighetens arbeid. Her ligger det et betydelig potensiale Engasjer medlemsmassen. Dette er KrFs største aktivum. Vi har mange medlemmer Ser at Høyre og AP bruker medlemsmassen til dør-til-dør-aksjoner Godt valg og lykke til med en viktig valgkamp for KrF!