Kostnadene bak resultatene – fra kontantregnskap til periodisert regnskap Oslo januar 2009 Atle Birkeland, Fiskeridirektoratet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
14:00 Erfaringsutveksling
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Regnskapsføring.
KONTOER REGNSKAP BUDSJETT BALANSE OG ÅPNINGS BALANSE
Elevenes arbeidsmiljø – sett i lys av «mobbe-dommen» Arild Rekve Oppvekstdirektør.
Kostnadene bak resultatene
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
9 prinsipper og 1 regneark:
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Regnskap 2002 Noen hovedtall fra årsrapporten. Kort sammendrag ble betegnet som det vanskeligste budsjettåret etter kommunesammenslåingen Ny.
Annen styringsinformasjon
Kjell Erik Øie Statssekretær
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Etablering av aksjeselskap (AS)
Grunnkurs i økonomiforvaltning ved UiB
Hvorfor et godt regnskap?
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
3 Jeg og mitt.
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
Studentliv - Regnskapskurs for små foreninger - Modul 2
Helse Bergen HF Virksomhetsrapport per juli 2010.
Prosjekt Torunn Hagebø Prosjektdirektør Mattilsynet
Styringsprinsipper Styringssystem
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
Virksomhetsstyring med periodisert regnskap i statsforvaltningen
Stab økonomi Ansvarsområder:
Innspill vedrørende Helse Vest IKTs prismodell Per Nordenson fredag Sak 060/06 Vedlegg 1.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
vil deltagerne lære blant annet:
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Lokal arbeidstidsavtale
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Regnskap.
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
KONTOER REGNSKAP BUDSJETT BALANSE OG ÅPNINGS BALANSE
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Budsjettarbeid i styret
Introduksjon til elementære begreper i regnskap og økonomi
Agenda: –Kort om Utdanningsdirektoratet –Rammen for møtet –Føringer i St. prp. nr. for 2009 – KOSTRA-grunnlaget 2007 – Presentasjon av satsberegningene.
Næringslivsøkonomi (NØ)
Direktør Marianne Andreassen
Økonomiseminar Investeringer / anlegg / poolaktivering Anna Magnussen avd for Økonomi.
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
Årsregnskap 2012 Forslag Budsjett Budsjett for 2013 Bakgrunn for foreslått budsjett: –Foreldrekontingenten er kr ,-/ måned i 11 av årets måneder.
Oift Fartøyvernets ABC Kostnadsoverslag. Fartøyvernets ABC KOSTNADSOVERSLAG Er det noen vits i å få et kostnadsoverslag på en jobb som skal utføres? Hvorfor.
1 KOSTRA ( KOmmune-STat-Rapportering) Bedre styringsinformasjon –Relevant –Pålitelig –Sammenlignbar Samordne /effektivisere rapporteringen –Selve rapporteringsveien.
Regnskap - hva og for hvem MS-forbundets lederkonferanse 7. september 2015 Øyvind Aas, manager i Audit Oslo.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Dialogkonferanse Behovene
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Husbanken og kommunene
Orientering til styret om AMUS mars 2017
Asker - mulighetenes kommune
Nye retningslinjer internfakturering
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Finansregnskap Regnskapsanalyse (del 1) Introduksjon til regnskapsanalyse Eriksen Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Utskrift av presentasjonen:

Kostnadene bak resultatene – fra kontantregnskap til periodisert regnskap Oslo januar 2009 Atle Birkeland, Fiskeridirektoratet

SKAL SI LITT OM FØLGENDE: Fiskeridirektoratet Vårt utgangspunkt Overgangen til periodisert regnskap Bruk av periodisert regnskap i dag Erfaringer så langt, kost/nytte Noen suksesskriterier ved omleggingen

1. FISKERIDIREKTORATET ca 470 ansatte, ca 430 årsverk Hovedkontor i Bergen Sju regionkontorer Tilsyn og forvaltningsoppgaver delt i tre virksomhetsområder; Ressursforvaltning Havbruksforvaltning Konkurrerende bruk av hav og kyst Bruttobudsjettert, driftsbevilgning på i overkant av 300 mill. pr. år Agresso økonomi-, lønns- og personalsystem

2 . VÅRT UTGANGSPUNKT - STATUS FØR 2005 Regnskapsføring etter kontoplan bygd opp som en forlengelse av statskontoplan. (kap./post/u.post/u.u.post) Utarbeidet kun kontantregnskap (innbetalinger og utbetalinger). Regioner/enheter styrt etter regnskap ført etter kontantprinsippet. Til dels stor aktivitet rundt i organisasjonen knyttet til lokal betalingsplanlegging mot slutten av året. Rapporteringer gjennom året og også fra år til år kunne være påvirket av tilfeldige svingninger knyttet til betalingstidspunkt. Ingen god oversikt over eiendeler eller verdien av disse.

3 . OMLEGGING TIL PERIODISERT REGNSKAP BAKGRUNN FOR OMLEGGINGEN: Forespørsel fra fagdepartement våren 2004 om å være med i et pilotprosjekt i regi av Fin.dep./SSØ med formål å prøve ut føring av virksomhetsregnskap etter periodiseringsprinsippet. Vurderte det som interessant og spennende, stilte oss positive til å være med. KONSEKVENSER AV DELTAGELSE I PROSJEKTET: Føre regnskaper etter periodiseringsprinsippet fra 1.1.2005. Fastsette åpningsbalanse pr. 1.1.2005.

Omlegging av økonomimodell - skifte fra Statskontoplan til Norsk Standard Kontoplan. Løpende periodisere kostnader og inntekter. Balanseføre (aktivere) investeringer. Gjennomføre fortløpende avskriving av investeringer. Intern styring av regioner/avdelinger basert på budsjetter og regnskaper etter periodiseringsprinsippet.

Levere økonomirapporter etter periodiseringsprinsippet til fagdepartement og SSØ. Rapportene inneholder resultatregnskap, balanse, noter, kontantstrømsanalyse og ledelseskommentarer. Som tidligere - produsere og levere kontantrapporter (kassarapport/S-rapport) den 15. hver måned til SSØ. Fortsatt forholde oss til en kontantbevilgning (driftsbevilgning). Denne må da følges opp parallelt med regnskapsføringen etter periodiseringsprinsippet. Gjøres hos oss på aggregert nivå sentralt i virksomheten.

4. BRUK AV PERIODISERT REGNSKAP I DAG LØPENDE STYRING AV VIRKSOMHETEN Periodisert regnskap ligger nå til grunn for styring og oppfølging av regioner/enheter. Tildeles budsjett på kostnader og investeringer og følges opp med månedlige avviksrapporter. INTERN BUDSJETTFORDELING Basert på erfaringstall bl.a. i form av nøkkeltall og kostnadsdata fra periodisert regnskap. NØKKELTALL For eksempel ulike kostnadskomponenter pr. årsverk. Benyttes til interne sammenligninger; over tid og på tvers av regioner/avdelinger. DIVERSE Bruker nøkkeltall og kostnadsdata som underlag for kalkyler, beregninger, fremstillinger og forklaringer. (Eks: gebyrprising, kalkulere nye satsningsområder, overvåke eiendelsutvikling m.m.)

EKSTERN RAPPORTERING 1 Tertial- og årsrapporter etter periodiseringsprinsippet. EKSTERN RAPPORTERING 2 Tatt inn periodisert resultatregnskap + en del utvalgte nøkkeltall i økonomi og fagrapportene/Årsrapport til fagdepartement. STYRINGS/OPPFØLGINGSMØTER MED FAGDEPARTEMENT I den utstrekning økonomi er tema ligger nå både periodisert og kontant regnskapsinformasjon til grunn. FORTSATT I EN TIDLIG FASE NÅR DET GJELDER BRUK Både vi og vårt fagdepartement er i en tidlig fase i forhold til å gjøre oss nytte av periodisert regnskapsinformasjon. Jobber nå med å videreutvikle denne biten.

5. VÅRE ERFARINGER SÅ LANGT OMLEGGING AV ØKONOMIMODELL Har gått bra. KONTOPLAN I Gode erfaringer, forbedret informasjon, bl.a. klare fordeler ved avstemming av innberetning til skattemyndighetene. KONTOPLAN II Artskontobegrep som nå er konsistent med det som benyttes i andre virksomheter som benytter N.S. Kontoplan. ERFARINGSUTVEKSLING Standardisering av løsninger - letter å diskutere problemer og løsninger med andre virksomheter. KOSTNADSDATA Har nå kostnadsdata som ikke er påvirket av tilfeldige svingninger relatert til betalingstidspunkt.

BEDRET INTERN ØKONOMISTYRING RAPPORTERINGSPAKKEN God og informativ, standardisert informasjon i ”kjent” form for de fleste. Bedre egnet og lettere ”tilgjengelig” for offentligheten en tidligere kontantrapporteringer. BEDRET INTERN ØKONOMISTYRING Bedret grunnlag for budsjettfordeling og ulike beregninger/kalkyler. Mer presis budsjettstyring med fokus på relevante avvik. Unngår nå lokal ”betalingsplanlegging”. Standardiserte og allment kjente prinsipper og løsninger gir en ”pedagogisk” fordel inn mot brukerne.

ØKT INTERESSE Presentasjon av nøkkeltall og sammenligninger skaper interesse internt. ØKT KUNNSKAP Fått noe bedre kunnskap om egen kostnadsstruktur og utvikling i denne. EGEN KOMPETANSE Kan i større grad dra nytte av erfaringer som ansatte har tilegnet seg gjennom utdanning og fra annen økonomipraksis. RESSURSBRUK Noe ekstra ressursbruk i starten. Lite ekstra ressursbruk nå. KOST/NYTTE Vi opplever en klar nytte av de endringene vi har gjort og vi antar at denne også vil være stigende. Merkostnadene er små. Så for oss oppleves dette positivt.

6 . NOEN SUKSESSKRITERIER VED EN SLIK OMLEGGING RELEVANS Informasjon som utarbeides og presenteres må være relevant for virksomheten og det som skal styres. Nytten av omleggingen ligger her (forbedret styringsinformasjon). SYSTEMER Gode systemer, satse på enklest mulige systemoppsett. Lett tilgjengelig informasjon for sluttbruker. ”ETT REGNSKAP” Lederne og de ulike enhetene forholder seg kun til periodisert regnskap. Kontantregnskapsoppfølging handteres av noen få personer sentralt på økonomiavdelingen. KOMPETANSE At det finnes/etableres tilstrekkelig relevant kompetanse både på periodiseringsprinsippet og kontantregnskapet i virksomheten.