Evaluering høst 20021 Evaluering av miljø og kjemi høst 2002 Det ble mandag den 7.10-02 gjennomført en evaluering av faget miljø og kjemi for energi og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Kvalitetssikring av h.app.tilpasn.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
30.April 2008 ”Peer Instruction” Fagdidaktisk metode og pedagogisk perspektiv FoU-lunsj IR Eksempel Kilde: Carl Wiemann I en fysikktime er temaet lyd.
BEVIS I DENNE ART-TIMEN VAR DU SPESIELT BRA DU VISTE DATO: _______.
Vurdering for læring.
Evaluering av oktober på blå
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
E-læringskurs i blodtransfusjon - erfaringer
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Dialogen som pedagogisk verktøy
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Vitensenteret i Trondheim
Den autentiske læringsdialogen
Fagskolen Rogaland: offentlig, med 3 avdelinger
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
RHS veiledning Bakgrunn: Behovsundersøkelse høst 2000 Veiledningsped 3vt utdanning- des 2001/ februar personer Opprettet grupper fra høst 2001.
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
GOD MORGEN.
Avdeling for sosionomutdanning
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
s. 1 Evaluering av rådgivningstjenesten Foto: Crestock.com.
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Studentenes syn på IKP-fagene
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Datakom høsten Datakommunikasjon høsten 2002 Forelesning nr 8, mandag 7. oktober TCP flytkontroll.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Og.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Prosjekt nr: 057EHovedprosjekt, 2HKI vår Hovedprosjekt vår 2002 Tittel:RMC på web Title:RMC goes to web.
MENA1000 Deleksamen 2012 Endelig statistikk. Deleksamen-resultatet i prosent av oppnåelig (x-aksen er ikke kandidatnummer, bare et løpenummer)
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Sakprosa (NOR ) Hva bør vi lære av evalueringen?
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Månedsplan for Froskene Mai 2015
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal? Hva kan kommunen bidra med for at det skal bli enda bedre?
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
Rådgiversamling 16. september 2016 Anna Skarheim.
Salg 2 for elektrikere - et forslag
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Evaluering av hovedoppgavesemesteret
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
«Bare bok gjør ingen klok»
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Utskrift av presentasjonen:

Evaluering høst Evaluering av miljø og kjemi høst 2002 Det ble mandag den gjennomført en evaluering av faget miljø og kjemi for energi og miljølinjen. Spørsmålene var: A: Hvor mange timer bruker du pr uke i faget? B: Hvilken nytte har du av kurslitteraturen? C: Nytteverdi av forelesning? D: Nytteverdi av øvingene? E: Hvilken nytteverdi har prosjektet for faget? F: Hvilken nytteverdi har faget for prosjektet? G: Får du nødvendig hjelp i faget? H: Forstår du det som blir gjennomgått?

Evaluering høst Kriterier for evalueringen. 1 = dårlig eller 0-2 timer 2 = nokså godt eller 3-5 timer 3 = tilfredstillende eller 6-10 timer 4 = meget godt eller timer 5 = svært bra eller over 16 timer. Resultat: 27 studenter svarte på spørsmålene og figur 1 viser et veiet gjennomsnitt av antall svar på de 5 kriteriene.

Evaluering høst Figur 1. Stolpediagram over evaluering av undervisning av miljø og kjemi

Evaluering høst Kommentarer som fremkom: Forslag til forbedringer: Mer øvinger Ikke bruk for mye overhead, kan bli ganske tørt og kjedelig. Litt mer miljøundervisning hadde vært fint. Engasjerende, selvsikker Forelesningen kunne vært forklart bedre. Bedre tid til øvinger. Snakke høyere, skrive større Øvingstimer med regneeksempler. Generell pedagogikk

Evaluering høst Forslag til forbedringer, fortsatt Mindre kjemi, mer miljølære Relater det teoretiske til noe hverdagslig i større grad. Mer oppgaveregning Oppgaver innen miljødelen Flere oppgaveeksempler i timene

Evaluering høst Hva er bra: Prosjektøren, øvingstimene Øvingstimen Kunnskap, evnen til å lære bort At vi fikk prosjektør- grundig forklaringer Eksempler, øvinger Strukturert, sammenheng, bra lærer Forelesningene, Undervisningen Øvingstimene, oppgaver i forelesning Øvingstimer med studentassistent Øvingstimer er bra Forelesning

Evaluering høst Hva er bra: Bra bok i faget Forelesningene Tilpasser undervisningen Boka Timene