Evaluering høst Evaluering av miljø og kjemi høst 2002 Det ble mandag den gjennomført en evaluering av faget miljø og kjemi for energi og miljølinjen. Spørsmålene var: A: Hvor mange timer bruker du pr uke i faget? B: Hvilken nytte har du av kurslitteraturen? C: Nytteverdi av forelesning? D: Nytteverdi av øvingene? E: Hvilken nytteverdi har prosjektet for faget? F: Hvilken nytteverdi har faget for prosjektet? G: Får du nødvendig hjelp i faget? H: Forstår du det som blir gjennomgått?
Evaluering høst Kriterier for evalueringen. 1 = dårlig eller 0-2 timer 2 = nokså godt eller 3-5 timer 3 = tilfredstillende eller 6-10 timer 4 = meget godt eller timer 5 = svært bra eller over 16 timer. Resultat: 27 studenter svarte på spørsmålene og figur 1 viser et veiet gjennomsnitt av antall svar på de 5 kriteriene.
Evaluering høst Figur 1. Stolpediagram over evaluering av undervisning av miljø og kjemi
Evaluering høst Kommentarer som fremkom: Forslag til forbedringer: Mer øvinger Ikke bruk for mye overhead, kan bli ganske tørt og kjedelig. Litt mer miljøundervisning hadde vært fint. Engasjerende, selvsikker Forelesningen kunne vært forklart bedre. Bedre tid til øvinger. Snakke høyere, skrive større Øvingstimer med regneeksempler. Generell pedagogikk
Evaluering høst Forslag til forbedringer, fortsatt Mindre kjemi, mer miljølære Relater det teoretiske til noe hverdagslig i større grad. Mer oppgaveregning Oppgaver innen miljødelen Flere oppgaveeksempler i timene
Evaluering høst Hva er bra: Prosjektøren, øvingstimene Øvingstimen Kunnskap, evnen til å lære bort At vi fikk prosjektør- grundig forklaringer Eksempler, øvinger Strukturert, sammenheng, bra lærer Forelesningene, Undervisningen Øvingstimene, oppgaver i forelesning Øvingstimer med studentassistent Øvingstimer er bra Forelesning
Evaluering høst Hva er bra: Bra bok i faget Forelesningene Tilpasser undervisningen Boka Timene