Konkret samarbeid mellom reiselivs og kulturaktører ifht. det å utvikle og tilby ”kortreist kultur” i en kulturmeny, til bruk i utviklingen av reisemålet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tanker om samhandling
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Agenda Velkommen Litt om prosjekt Arrangementsturisme
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Det er ikke lenger størrelsen det kommer an på!
Motivasjon.
Forretningsdriften – strategi og muligheter
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Hvorfor mister vi gjester?
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Konkurransevirkemidlene PRIS
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Dette er Barneøya 20 og 21 august 2005
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Alle valg har konsekvenser! Etikk og omdømmebygging
Vi realiserer mulighetene i nord NHO Finnmarks årskonferanse, 8/ Jan-Frode Janson Konsernsjef.
Konferanse om ny rammeplan for barnehagen Loen 24. mars 2006
Klimaet er i endring Pilotprosjekt - Bruk av forsikringsdata
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Kantinen - Torsdag 03. Mai 2007 ”Introdusere” Blend til studentene.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Mål og virkemidler i den nasjonale skogpolitikken Skogarealene brukes til mange formål og det er mange ulike interesser Skogloven, 1965, rev Grunntanke.
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
Presentasjon av konsept
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
HVORFOR TRENGER VI FAGLIGE STANDARDER?. FORDI:  ALLE SOM BENYTTER PRODUKTER, TJENESTER, BEHANDLENDE TILBUD ETC. HAR FORVENTNINGER TIL PROFESJONALITETEN.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
innovasjon i Infrastruktur
Innovasjon i innhold, distribusjon og gjestestrømmer Reason to Return – R2R.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
AQUARAMA & INNOVASJON. Aquarama & R2R innovasjonspraksis Nytt for markedet Nytt for bedriften høy lav Nye bookingsystemer (nye kanaler) Investering i.
Gruppeundervisning /
Strategi- og aktivitetsplan
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Utfordring: Hvordan skal fremtidens møteplasser/arrangementer for SV-studenter og virksomheter designes og kommuniseres, for å sikre engasjerte deltakere,
1 FRA VIKINGEKOST TIL DELIKATESSE ”Utfordringer på veien”
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Aurskog-Høland: Landbrukskommunen Ideen om å utvide mulighetene i kommunen.
(0) Sammen redder vi liv.
Kap. 27 – Case 2: Developing Apps How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Majavatn Camping & Opplevelser introduserer Fritidstunet! En helårs basert virksomhet, nytenkende og nyskapende, Som produkt og forretningsmodell. 1.
HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård.
Friele + Farmen = sant! Av Anita, Valeria, Line & Bendik.
10 – Foiler Minutter Font PRESENTASJONER.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Markedsføring.
Visjon, virksomhetside og verdier
Nord Troms – et bærekraftig reisemål
Turister til Langesund
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Bedriftspresentasjon.
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Konkret samarbeid mellom reiselivs og kulturaktører ifht. det å utvikle og tilby ”kortreist kultur” i en kulturmeny, til bruk i utviklingen av reisemålet UTSIKTEN. KULTURMENY -k ortreist kultur

6. Pakketering og segmentering. Innhente kompetanse fra reiselivsbransjen, med kurs/workshops. Koble lokal mat-kultur-transport. Økonomisk struktur/arbeidsdeling i henhold til alle oppgaver. 7. Visuell profesjonalisering. Design/foto og markedsføring. 8. Produkttesting. Teste produkt på kunder/gjester på Utsikten, foreta eventuelle endringer i produktet dersom behov. 9. Synliggjøre og formidle kultur- menyen overfor potensielle kunder. Personalet på hotellet – drilling i produktinfo. Sømløse tilbud, oversikt over pris og innhold. 1. Innhente kompetanse, erfaringer og suksesskriterier fra kortreist mat. 2. Definering av "kortreist kultur". ( vil pågå mens man arbeider) 3. Kartlegging av kulturutøvere. Etablere kontakt, tillit. 4. Profesjonalisering av lokale utøvere med kurs og workshops. Innhente kompetanse fra kunst/ kulturinstitusjoner. 5. Kulturformidling. Innhente kompetanse på hvordan formidle sitt kulturuttrykk med de gode historiene, historiefortellere og museumsinstitusjoner.

Brennende interesse for å fremme lokale produkter. Følelse av å jobbe med noe meningsfullt som er med på å gi kunden økt verdi. Tydelighet, gjensidig respekt og forståelse mellom bonde som skal produsere og hotell som skal selge. Kvalitet i alle ledd. Bred kunnskap og kompetanse fra bonde til kokk og servitør. Langsiktig perspektiv- ting tar tid. Trofast til et konsept hele veien, etablere troverdighet. Overordnet perspektiv-samle alle under en ”paraply”. Kunden har vanskeligheter med å forstå begrepet kortreist. Må kunne knytte matvaren til et sted. Historieformidling knyttet til matvaren. Kortreist mat - erfaringer og suksesskriterier.

historie stedstilknytning kvalitet fra nærområdet troverdige produkter langsiktig perspektiv

Innovasjonspraksis Utsikten Kunst # R2R Nytt for markedet Nytt for bedriften høy lav Nye bookingsystemer (nye kanaler) Investering i ny infrastruktur på nye steder med ny kapasitet (f.eks. kulturhus, museer, badeland, Abra Havn) Investering i nye back-office systemer (f.eks. CRM) Implementering av (dynamisk) prising Nye kunst & kultur produkter (skapende, kuraterende, formidlende) Nye programmeringskonsepter Nye samarbeidspartnere Nye organiseringsformer (f.eks. teater/symfoni, konsolideringer, OPS) Nye forretningsmodeller

Foto: Kai Wilhelm Nessler

«Kortreist kultur» har som mål å kartlegge mulighetene for store og små kulturutøvere i regionen å samle seg under ett felles begrep som knytter forventninger til besøk i landsdelen, opp mot de kulturproduktene som finnes her.