DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
ARBEIDSLIVSFAG KARUSS SKOLE
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
Bård Ketil Engen & Leikny Øgrim
Guttorm Hveem Digitale tankekart i læring og undervising guttorm.hveem.no twitter.com/ghveem.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Den Norske Skolen i London
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Veiledet matematikk.
Digital ferdigheter i alle fag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Tidligere læreplaner.
Hvordan kan vi bruke det?
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Læreplanen Historie Vg2.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Digitale tankekart i læring og undervising
Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Kvinneklasser i IT- puter eller stillaser? Tonje Hilde Monica Johannesen Leikny Øgrim.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse for en grunnskolelærer på trinn Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Seksjon for digital kompetanse,
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Bruk av internett i undervisning Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø 3. desember 2001.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Grunnleggende ferdigheter: å kunne bruke digitale verktøy (Digitale verktøy i arbeid med de fire øvrige grunnleggende ferdighetene.) Tonje Hilde Giæver.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Nye Sinus 2P Bilde inn. Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema.
Lær Kidsa Koding! og Kodetimen Karl Arne Dalsaune Heimdal vgs/Kodeklubben
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Utskrift av presentasjonen:

DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning Vibeke Bjarnø Tonje Hilde Giæver Monica Johannesen Leikny Øgrim Fagdag LUI 18/11 2009

DidIKTikk Del 1 – Pedagogisk bruk av IKT og didaktiske tips Å kunne uttrykke seg muntlig Å kunne uttrykke seg skriftlig Å kunne lese Å kunne regne Del 2 – Å kunne bruke digitale verktøy – lærerens digitale kompetanse Del 3 – IKT i skole og samfunn

DidIKTikk Kapitlene er kronologisk oppbygget i forhold til trinn og nivå

Digital kompetanse i LK06 “Å kunne bruke digitale verktøy” skal integreres i alle fag på alle nivåer Har ikke eget “støttefag” som de andre grunnleggende ferdighetene

Digital kompetanse i LK06 Å kunne bruke digitale verktøy i matematikk handlar om å bruke slike verktøy til spel, utforsking, visualisering og publisering. Det handlar òg om å kjenne til, bruke og vurdere digitale hjelpemiddel til problemløysing, simulering og modellering. I tillegg er det viktig å finne informasjon, analysere, behandle og presentere data med høvelege hjelpemiddel, og vere kritisk til kjelder, analysar og resultat.

Hoppebakken

Skriveprosessen ALT er skrevet SAMMEN! 4 stiler, 4 språk Omskriving og omstrukturering – dels på FoU-tid 3 dødsfall, en skilsmisse, et nytt samboerskap, 2 barnebarn Uendelige runder med bilder og korrektur Uenighet og ulike forventninger ift forlaget Ny utgave, stor glede!