ROMANTIKKEN 1800-1820.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 4 Forestillinger om det norske
Advertisements

Norges historie Middelalderen Stavkirker
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Demokratiet slår rot i Norge
VG3 – norsk: Språkdebatt og språkpolitikk
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
Fra håndverk til industri
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 1)
”Nynorskens far” Kilde: ”Fra Saga til CD”
Perioden ideene personene
Kapittel 3 oppgave j. (På bildet: Asbjørnsen og Moe)
Nasjonsbyggingen på 1800-tallet
ROMANTIKKEN.
Fra urnordisk til 2010 Av: Ane Zimmermann Børresen
Velkommen til Det Norske Utvandrersenteret
Nasjonalromantikk
Enevelde og opplysningstid
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
Kapittel 14. Det moderne Norge blir til
En presentasjon av May og Espen
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 3 oppgave b Bjørnstjerne Bjørnson ( )
Johan Sebastian Welhaven
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Norsk språk Kapittel 7 i grunnboken.
NYREALISMEN Realismen på 1800-tallet ble avløst av nyromantikken og heimstaddiktningen på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av tallet.
Det norske utvandrersenteret
100 lure ord å lære.
En historie om folkediktning og eventyr
Språkutviklingen i Norge
Og.
Språkutviklingen i Norge
Norsk, dansk eller norsk-dansk?
Repetisjon og fortsettelse!
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Fra urnordisk til to offisielle skriftspråk: Nynorsk Bokmål
Eventyr.
Den norske romantikken
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vakt sterke følelser.
Språkdebatt og Språkpolitikk. Hvorfor oppstod språkdebatten Unionsoppløsningen viktig årsak Unionsoppløsningen 1814 Danmark  Sverige tar over.
Fakta om Edvard Grieg Oppvekst Kjente verk Nasjonalromantikken Kildeliste Musikk Slutt.
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vekt sterke kjensler.
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Førestillina om det norske Frå slutten av 1700-talet til 1870-åra.
SAMFUNNET FORANDRES Hva skjedde i samfunnet fra 1800-tallet?
Førestillingar om det norske – del 1 Frå 1700-talet til om lag 1900 Anders Folkestadås/Flickr.com.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Språkhistorie 1800-tallet Kilde: Tekst i tid og rom.
AMTMANDENS DØTRE - Den første norske tendensromanen Camilla Collett.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
NORGESHISTORIEN PÅ TALLET
Romantikeren og jødeforkjemperen

1780 – 1850: Romantikken Følelser og lengsler
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
1780 – 1850: Romantikken Kjensler og lengsler
NORSK LITTERATURHISTORIE
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
Språkhistorie Ivar Aasen: liv og virke.
: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser
NORSK SPRÅKHISTORIE.
Språkhistorie Drivkrefter bak språkendringer
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Utskrift av presentasjonen:

ROMANTIKKEN 1800-1820

HVORDAN VAR NORGE? 1814 får vi vår egen grunnlov. Vi hadde vært i union med Danmark siden 1380, traktatfestet 1450. Altså i 434 år.

Stemmerett Men, Sverige tok over etter Danmark i 1814. Likevel fikk vi beholde den nye grunnloven vår. Nesten halvparten av alle menn over 25 år fikk da stemmerett ved stortingsvalget. Kvinner fikk ikke stemmerett før 1907, men bare noen.

Kvinners stemmerett

HVORDAN VAR NORGE? År 1800: 900 000 mennesker bor i Norge. Årsaken: Slutt på uår med hungersnød. Mer næringsrik mat. Vi får poteten, og mye sild. Bedre hus, med pipe og ovn. Høyere levealder og lavere barnedødelighet.

SILDA KOM

BERGEN

SAMFUNNET PÅ DEN TIDEN. Nordmenn flest på den tiden er fattige, bor i bygdene og kan stort sett ikke lese og skrive. Skole for alle får vi ikke før rundt 1860. Folkediktning er utbredt, man synger viser, forteller eventyr og sagn. Alt på dialekt. Folk er opptatt av kunsthåndverk, som treskjæring og rosemaling. Rike i byene hadde ikke noe forhold til dette.

Bondekultur

ROSEMALING/TRESKJÆRING

BUNAD

SAMFUNNET PÅ DEN TIDEN. De som kunne lese og skrive, de lærde, embetsmennene, hadde fått sin utdannelse i København. Norge fikk sitt første universitet i 1811.

RIK BONDEKULTUR De lærde og embetsmennene skrev og snakket dansk, noe som var ”fint” på den tiden. De så også ned på bøndene som snakket dialekt. Denne rike bondekulturen blir etter hvert oppdaget av embetsmennene, overklassen og ”fine”.

NASJONALSKATT Denne oppdagelsen fra embetsmennenes side ble etter hvert kalt for ”landets største nasjonale skatt”. Disse embetsmennene blir etter hvert opptatt av å bygge opp Norge som en egen selvstendig nasjon. Frihet- og selvstendighetstanken er sterk.

Nasjonalskatt

SAMFUNNET PÅ DEN TIDEN. Etter 400 år med dansk styre er vi sterkt preget av dansk kultur, tradisjoner og språk. HVA GJØR VI NÅ? Hvordan finne vår identitet? Skal vi lese og skrive dansk?

TO MULIGHETER. Norge må skape sitt eget språk og sin egen litteratur. Henrik Wergeland. Patriotene. Norge må bygge videre på den dansk-norske kulturarven. Johan Sebastian Welhaven. Intelligenspartiet.

MULIGHET I HW: Selvstendig norsk kultur, bygget på de gamle bondetradisjonene. Språk og litteratur må skapes av nordmenn selv.

MULIGHET II JSW: Kulturlivet i Norge trenger impulser utenfra. Og derfor bygge videre på rik felles kulturarv med D. Også ønske om å holde på embetsmennenes privi- legier i Norge.

TIL AMERIKA Kraftig folkevekst  mindre jord og mindre arbeid til folk: Emigrasjon til Amerika. 1825 reiste de første nordmennene med båten ”Restauration” fra Stavanger til New York. 1930: 800 000 har reist fra Norge.

”RESTAURATION”

ROMANTIKKEN En kontrast til opplysningstida: Kunnskap og fornuft. Kunstnerne skildrer drømmer og fantasi, stemning og lengsler. En rask teknologisk utvikling er fremmed og de vender blikket mot fortida. Det vil si: skildring av fredlig, landlig idyll. Historier og dramatikk fra middelalderen og sagatiden. Naturen, mnsk og Gud blir viktig. Skaperverket.

ROMANTIKKEN Naturen er som mnsk: den har ånd og sjel. Kunstneren = ensomt geni i direkte kontakt med Gud. Henrik Wergeland og Johan Sebastian Welhaven var de viktigste forfatterne på den tiden.

NASJONALROMANTIKKEN En helt naturlig reaksjon for en ny nasjon som Norge. Vi leter etter vårt eget. Hva er egentlig særegent for Norge? Bonden blir viktig. Traust og stolt, i vakker natur, i pakt med den. Fjell og stup, vidder, fosser og isbreer. Den uberørte naturen er yndlingsmotiv. Alt dette skjedde litt før midten av 1800 tallet.

DET NASJONALE GJENNOMBRUDDET. Rundt 1840-50 oppdager vi ”Norge”. Tiden kalles for ”Det nasjonale gjennombruddet”. Bevissthet om N som moderne nasjon. Veier, jernbane telegraf og dampskip. Skape egen norsk kultur. Folkediktning og bondekultur. Oppdagelsen av nasjonalskattene eventyr, sagn og folkeviser. Malerkunsten – Adolph Tidemand, Hans Gude og Johan Chr. Dahl. Folkemusikk – Ole Bull, Edvard Grieg, Halfdan Kjerulf, Ole Bull og Myllarguten (Torgeir Augundson) Viser – Magnus B. Landstad, Olea Crøger. Eventyr/Sagn – Peter Christen Asbjørnsen, Jørgen Moe.

SPRÅKET. IVAR AASEN. Var autodidakt. Oppdaget likheten mellom bygdedialektene og norrønt språk. Unaturlig at vi skulle snakke og skrive dansk. NYNORSKENS FAR.

IVAR AASEN Hans livsverk: å skape et eget norsk skriftspråk basert på en del av de norske dialektene. Landsmålet. Reiste rundt i landet og samlet grammatikk og ord om norsk talemål. Vitenskapelig arbeide med språket. Landsmålet slo etter hvert an i det norske samfunnet. 1885 likestilt med riksmålet.