Krav til bestått Den sammenlignende verksanalysen skal ha oppgitt sidetall 7 - 10 sider ( 12 pkt. 1 ½ linjeavstand). Forside, evt. innholdfortegnelse,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Advertisements

GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Substitutor tegn en forklaring med hjelp av mentale rom
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2011.
Kurskveld 4.
Kilder: Ligger på hjemmesiden  Din side Din side  PC World Norge PC World Norge  Akam.no (1) Akam.no  Akam.no (2) Akam.no (2)  Online Online.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Horvei.com Dreiebok Selvbygger Nedlastninger Litteraturliste Artikler Portretter Ymse Forum Om Karrierehistorie Hvorfor horvei.com Personlig www Kontakt.
Skulptur Skulpturer er tredimensjonale kunstgjenstander. Den formen en skulptur får, er mer avhengig av det materialet den er laget av enn tilfellet er.
Virkemidler og komposisjon
Layout - utforming - design i
Månedsevaluering november 2011
Prosjektoppgave Grafikk og Digitale foto
BokSurf Admin. Åpne hyller nå!. 5. ALEPH Brukermøte Bibliotekenes hus Fredag 19. august 2005 David Massey, Bibliotekenes IT-senter AS.
Arbeidskrav 3 selvvalgt tema - arkitektur. Oppstart i arbeid med ideer Første ideer – plakat til den norske opera, hvordan Få barna inn i operaen kampanje.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
«STRYKEBRETTCOVER OG STATIV»
Dokumentasjon av en prosess
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Egyptisk kunst og arkitektur
KOMPOSISJON Å sette sammen ulike elementer til en helhet.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Strategier for gjenbruk av kulturinformasjon fra arkiv, bibliotek og museer Tone.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -ENERETTENES.
Introduksjon til biblioteket. Generell informasjon Åpningstider: Fra til mandag til fredag for studenter uten adgangskort Fra til
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Duo- en liten innføring
IT – Tjenester ved HELSAM Morten Ariansen. Brukerkonto Gir tilgang alle UiOs elektronisk resurser –E-post, brukerområder, elektronisk klasserom, programvare,
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
STRIPER – et fargerikt tema
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Presentasjon av prosessarbeid med LYSBROSJER Laget av Ellen Bay
9 Skanning.
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Stående skytestilling
Stående skytestilling STÅENDE - UTTRØNDELAG
Universitetsbiblioteket i Oslo e-ressurser Studenter og ansatte med uio brukernavn og passord kan søke UBO’s e-ressurser også fra Roma Denne presentasjonen.
 Format?  Layout?  Estetikk?  Program?  Visuell kommunikasjon?  Produsere, ikke bare konsumere?  Lage/gjøre, ikke bare se/høre?  Blir elevene.
Johanne Molnes Harkjerr
Matt 28:18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! 19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet.
Engler i Det gamle testamentet
Krav til bestått Den sammenlignende verksanalysen skal ha oppgitt sidetall sider ( 12 pkt. 1 ½ linjeavstand). Forside, evt. innholdfortegnelse,
som lingvistisk disciplin
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
Kunst og håndverk Maleri.
Velkommen til språkprogrammet - studieretning tysk språk.
Oppgaven: Lage 3D modell av temasted.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
Geografiske informasjonssystem - en definisjon Et geografisk informasjonssystem (GIS) kan defineres som et system basert på datateknologi, for innsamling,
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
GET PAID TO THINK UP STUFF LIKE THIS Reklamekampanje for ArtCenter College of Design, Pasadena (Canada) VISUELL KOMMUNIKASJON.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
Geometri 3.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Fredag 20. mars kl Anne Bruvold
Estetiske virkemidler
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Utskrift av presentasjonen:

Krav til bestått Den sammenlignende verksanalysen skal ha oppgitt sidetall 7 - 10 sider ( 12 pkt. 1 ½ linjeavstand). Forside, evt. innholdfortegnelse, billedmateriale og litteraturliste kommer i tillegg. Analysen må inneholde følgende elementer: motivbeskrivelse, formalanalyse, ikonografi og ikonologi, sammenligning. Besvarelsen skal reflektere at studenten ha satt seg inn i visuell analyse Ha satt seg inn i verkenes idehistoriske og kulturhistoriske kontekst for å kunne vise hvordan en endret samtidsforståelse kommer til uttrykk i kunstverkene. Kan bruke faguttrykk og fagprosa. Har brukt tilleggslitteratur

Hva er tilleggslitteratur ? Tilleggslitteratur er: forskningsbasert faglitteratur! hvor finner jeg slik litteratur? Bruk universitetsbiblioteket

http://www.ub.uio.no/uhs/sok/fag/kunst/index.html Kunsthistorie Søk etter litteratur:   Bibsys er Universitetsbibliotekets katalog. (forklaring - enkel søking - reservering) Sambok er en felleskatalog for alle norske bibliotek. (forklaring) Kunstbib : norsk kunsthistorisk bibliografi. (forklaring) Fagdatabaser : de mest aktuelle databaser aktuelle for kunsthistorie.

Analysen skal inneholde følgende elementer: Motivbeskrivelse Formalanalyse Ikonografi Ikonologi (Kontekst) Sammenligning Drøft på hvilken måte verkene reflekterer sin samtid.

oppgave 1 Gjør en sammenlignende analyse av følgende to verk: El Greco, Grev Orgaz' begravelse, ca. 1586 (dat. 1587) Og Gustave Courbet,  Begravelse i Ornans, 1849

Hvordan skal jeg gå frem Se på verkene hver for seg og i kontrast til hverandre Hvor ligger forskjellene – hva er likt? Form, uttrykk, innhold, Form: lys, farge, rom, linjer, komposisjon Innhold: tema, handling, figurer Uttrykk: Hva gjenspeiler verkene? Kan forskjellene forklares ved hjelp av kontekstanalysen?

Visuell analyse: Panofsky Kontekstanalyse, komparativ analyse, formalanalyse. Hva vil jeg vise med min analyse? Jeg vil vise: At verkenes idehistoriske og kulturhistoriske kontekst kommer til uttrykk i kunstverkene og jeg vil vise at det formale uttrykk gjenspeiler en endret samtidsforståelse

Komparativ analyse Bilde 1 - det eldste Motivbeskrivelse Formalanalyse Ikonografi Bilde nr. 2 et sammenligningsobjekt I motsetning til bilde nr. 1 er bilde nr.2 Motivmessig Formmessig Ikonografisk forskjellig __________________________ Kontekstanalyse/ ikonologi som en forklaring på formale forskjell

Gjør en sammenlignende analyse av følgende verk: Kouros fra Anavysos 530 f. Kr Polykleitos: Spydbærer, ca. 460f. Kr.

Fremstillingsmuligheter: egyptisk utgangspunkt - utvikling av gresk skulptur fra arkaisk til klassisk tid

Sammenlignende Skulpturanalyse – ett eksempel Skulptur nr.1 Kouros fra Anavysos 530 f. Kr

Motivbeskrivelse: Blir først meningsfullt når jeg vet at det går an å fremstille motivet også på en annen måte. Derfor beskriver jeg figuren i forhold til andre fremstillings muligheter = komparativ analyse Ung stående naken mann Skrittmotiv – venstre ben frem Lik vektfordeling Armene tett inntil kroppen Karakteristiske detaljer ( armer, tomler, liv, mellomgulv, muskulatur, kneskål, ankler, hodeform, munn – arkaisk smil, blikk, øyer, øynbrun, hår

Formalanalyse: Statisk, frontal, stilisert Symmetrisk, formelaktig, Uorganisk i forhold til helheten Volum Delvis relieffaktig Polychrom Ikke polert – men røff Bevegelse – formelaktig Tidløs Lys og skygge Bevegelseslinjer Avgrenset, linjært, lukket Rom Kommunikasjon Etc.

Ikonografi: Ung mann – votivskulptur Plassert f.eks på graver eller tempelområder Ingen bestemt

Skulptur 2 Polykleitos: Spydbærer, ca. 460f. Kr. ”Kanon” – rettesnor Kryssende kontrapost

Motivbeskrivelse I motsetning eller på samme måten som figur 1 er figur nr.2 : Ung stående naken mann Høyre ben aktiv – standben Venstre ben avslappet Høyre arm hvilende Venstre arm holder i noe Figur støttet mot marmorstøtte Hodet vent mot høyre etc. Muskler, sener, frisur, øyer, munn etc.

Formalanalyse i forhold til nr.1 Frontal Assymmetrisk symmetri Vektfordeling S- linje Kryssende kontrapost Naturalistisk Idealisert (kanon) Volum Proporsjoner Bevegleseslinjer Avgrenset/ linjær Lukket Rom, lys og skygge Kommunikasjon

Ikonografi i forhold til nr.1 Atlet – Spydbærer Kanon Realisering av det klassiske skjønnhetsideal Plassert på idrettsanlegg Ingen bestemt

Kontekstanalyse eller ikonologi Forskjellene eller likheter kan forklares På bakgrunn av verkenes samtid: Nr. 1 plasseres i arkaisk tid: Nr. 2 plasseres i klassisk tid:

oppgave 1 Gjør en sammenlignende analyse av følgende to verk: El Greco, Grev Orgaz' begravelse, ca. 1586 (dat. 1587) Og Gustave Courbet,  Begravelse i Ornans, 1849

oppgave 2 Gjør en sammenlignende analyse av følgende to verk: Michelangelo Buonarroti, Piéta, 1497-1500 og Michelangelo Buonarroti,  Pietà Rondanini, ca. 1550-64,

oppgave 3 Gjør en sammenlignende analyse av følgende to verk: Jacques-Louis David,  Horatiernes ed, 1784-85 og Pablo Picasso,  Guernica, 1937

Frist for innlevering er 3. april. nyttig informasjon digital billedbase: Brukernavn: periode Passord: rAm/89 ressurs for studenter for å lære korrekt bruk av sitat og kildehenvisninger: http://www.hf.uio.no/sitat/ Frist for innlevering er 3. april.