Klart vi kan! - en evaluering av effektene av prosjektet «Klart språk i staten» Malin Dahle Jostein Ryssevik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Litt mer om PRIMTALL.
Servicekonferansen 2008 Test av kommunal service KSI-måling ™ KOMMUNAL SERVICE INDEKS™ Sidsel Brath Informasjons- og servicesjef.
Transaksjonskostnader
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
E-læringskurs i blodtransfusjon - erfaringer
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Sven Erik Dehlin Seniorrådgiver og jurist
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Årstad. NAV, Side 2 Hovedkommentarer til resultatene for Hordaland  Brukerundersøkelsen 2011 viser at brukerne.
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Arbeid med bistand Rapportering.
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup april 2013 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2013 (Redaktørdelen)
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
Avdeling for sosionomutdanning
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Foreldreundersøkelse – RSMK mai Invitasjon til 34 foreldre – alle som har e-post 22 svar = oppslutning på 65 prosent 5 tema: informasjon, foreldremedvirkning,
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Brukerundersøkelsen 2011 Bergen. NAV, Side 2 Hovedkommentarer til resultatene for Hordaland  Brukerundersøkelsen 2011 viser at brukerne i Hordaland.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Brukerundersøkelsen 2010 Bergen. NAV, Side 2 Brukerundersøkelse Bergen uke Respondenter (fjoråret i parentes) Totalt antall besvarelser:
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Ullensaker kommune Hvilke forventninger har kommunene til samarbeidet med NAV Akershus Innlegg for NAV Akershus 16. mars 2009 v/rådmann Arne Bruknapp.
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
Politisk påvirkning.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Klarspråk i maktens korridorer Island 11. og 12. oktober 2011 Fagdirektør Ragnhild Samuelsberg Ragnhild Samuelsberg mai 2011.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Personbrukerundersøkelse 2017
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

Klart vi kan! - en evaluering av effektene av prosjektet «Klart språk i staten» Malin Dahle Jostein Ryssevik

Evaluering av klarspråksarbeid De fleste er enige om at arbeidet for et klarere og mer tydelig språk i statlig kommunikasjon er fornuftig, men…. vet vi om arbeidet gir de resultatene som vi ønsker? er effektene så store at de oppveier kostnadene? fungerer noen tiltak og måter å jobbe på bedre enn andre? “ …the benefits of plain language are intuitive… But - and here is the irony - for the very reason that these benefits are so apparent, companies and agencies are not inclined to try to measure them.” Joseph Kimble, Writing for Dollars, Writing to Please

Kort om evalueringen Fulgt prosjektet siden mai 2011 Underveisrapport, desember 2011 Sluttrapport, november 2013 Case-studier i fire virksomheter: Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD) Skatteetaten Statens vegvesen Statens pensjonskasse Spørreundersøkelser til alle virksomheter med klarspråksprosjekt og kontrollgruppe Verktøykasse for standardisert datainnsamling i virksomhetene internundersøkelser, brukerundersøkelser, «trafikk-overvåkning» Difis nasjonale innbyggerundersøkelser

Hvorfor klarspråk? Observasjon: 1/5 av innbyggerne har problemer med å forstå innholdet i alminnelige offentlige tekster (Mål og meining, St.meld.nr. 35, ) Begrunnelser: et demokratiske argument: klarspråk vil gi alle brukere like muligheter og en likeverdig behandling uavhengig av ressurser, kunnskapsnivå og språklige forutsetninger et økonomisk argument: klarspråk vil føre til en mer effektiv dialog mellom myndighetene og brukerne som vil gi besparelser i tids- og ressursbruk både for myndighetene og de som mottar informasjonen Inspirasjon: Sverige, USA

Hva skjer når språket er uklart? 22 % hadde bare lest deler av brevet 32 % måtte lese brevet flere ganger for å forstå innholdet 8 % forstod ikke alt etter flere gangers gjennomlesing 17 % trengte hjelp for å forstå hva brevet handlet om 38 % av disse gikk på Nav-kontoret for å få hjelp 27 % ringte Nav-kontoret 4 % sendte e-post 5 % vet ikke hva de skal gjøre «Brevet innbyr ikke til lesing i det hele tatt. “Ikke les meg”, står det egentlig.» Fokusgruppe deltager Nav: Brukerundersøkelse av brev om foreldrepenger i gammel språkdrakt

Tiltak, resultater og effekter MÅL: å øke oppmerksomheten om klarspråk i statsforvaltningen og legge forholdene til rette for at statlige virksomheter skal kunne forbedre språket i sin skriftlige kommunikasjon med innbyggerne.

Tiltak i klarspråksprosjektene

Tiltak i klarspråkprosjektene Prosentandel av virksomhetene som har:

Satser på kompetanseheving personer har deltatt på kurs Ansatte, mellomledere og toppledere Halvparten av virksomhetene har kurset mer enn 75 prosent av relevant målgruppe «Kurs- og seminardeltakerne har vært satt sammen på tvers av organisasjonen. Dette har økt kunnskapen på tvers om hva de ulike avdelingene jobber med. Det har med andre ord gitt større faglig forståelse og vært et viktig kulturbyggende tiltak.»

Flere sjangre i klarspråk... 3 av 4 virksomheter har bearbeidet konkrete tekster Økning i alle sjangre siden 2011 Standardbrev, enkeltvedtaksbrev og nett-tekst Prosentandel av virksomhetene som har bearbeidet:

…men en mindre andel tekster i klarspråk Prosentandel av virksomhetene som har bearbeidet:

Hvordan gå fra prosjekt til drift? Prosjektperioden kjennetegnes av: Dedikerte ressurser (personell og økonomi) Målrettede tiltak Etter prosjekt: 25 prosent har ikke avklart ansvarsforhold 44 prosent har ikke satt av ressurser til videre klarspråksarbeid Samtidig vurderes tid- og ressursmangel som største hinder for videre klarspråksarbeid

Forankring er avgjørende Virksomheter med god forankring har høyere måloppnåelse 3 av 4 har integrert målsettinger for klarspråk i styringsdokumenter Klarspråk tema på ledermøter Større oppslutning blant toppledelse God oppslutning blant ansatte

Hva med mellomlederne? Positive, men finner det vanskelig å prioritere klarspråk Ingen drivkraft Ikke nødvendigvis mangel på interesse, men kapasitet «Det ligger nok litt langt bak hos de fleste. Det er størst fokus når det blir innført, og så detter det litt tilbake og blir prioritert bak andre oppgaver.» Mellomleder om egne lederkolleger Prosentandel av virksomhetene hvor mellomlederne er:

Hvordan forankre? Prosentandel av virksomhetene hvor:

Resultater: En kultur for klarspråk? Holdning Bevissthet Kunnskap Prioriteringer i arbeidshverdagen

Økt klarspråksbevissthet… Flere kjenner til klarspråksprosjektet Flere har blitt bevisst på å skrive klart Ett eksempel: HELFO: Endring i ansattes vurdering av klarspråksbevissthet i organisasjonen:

…men ingen tydelig kulturendring Ingen gjennomgripende holdningsendring. Unntak: Holdningen om at klarspråk er uforenlig med juridisk korrekt språk er mindre dominerende enn tidligere Positive endringer kan spores i enkeltvirksomheter, f.eks. Lotteri- og Stiftelsestilsynet:

Kulturendringer tar tid! Hovedsakelig partielle endringer I de deler av organisasjonene som har vært involvert i klarspråkarbeid Kulturendringer vanskelig i store virksomheter Eks.: Skatteetaten Mål: Spre klarspråk til resten av organisasjonen «En enhet var kanskje noe skeptisk i begynnelsen, men der har vi gjort store endringer, og da har jeg inntrykk av at de har blitt mer bevisst og mer positiv til klarspråk.»

Resultater: konklusjoner Prosjektet har nådd sine overordnede mål, å skape oppmerksomhet om klarspråk og å hjelpe statlige virksomheter i gang med arbeidet Egenrapportert måloppnåelse i virksomhetene har også økt markert gjennom perioden Virksomhetene prioritert kompetanseving og verktøysutvikling, mens arbeidet med språkrevisjoner ser i noen grad ut til å ha stagnert Merkbar kulturendring, men først og fremst i de deler av organisasjonen som har vært involvert i prosjektperioden Overgangen fra prosjekt til rutine utfordrende: langsiktige kompetansehevingsrutiner prioritert få har avsatt dedikerte ressurser få har innarbeidet klarspråk i målstyringsregimet mellomlederne sliter med prioriteringene

Effekter - brukernes forståelse - effektiviteten i den videre dialogen

Minimale endringer i befolkningens vurderinger - fortsatt like mange som har problemer med å forstå innholdet i tekster fra det offentlige Resultater fra Difis innbyggerundersøkelser i 2010 og 2013, del 1. Tallene er gjennomsnittsverdier på skala fra 1 til 5. Til høyere verdi, jo mer positiv vurdering.

…men brukerne er gjennomgående blitt mer positive Resultater fra Difis innbyggerundersøkelser i 2010 og 2013, del 2. Tallene er endring i gjennomsnittsverdier på skala fra -3 til +3. Til høyere verdi, jo mer positiv er brukerne blitt.

Brukerundersøkelser viser effekter… Lotteri- og stiftelsestilsynet: Brukernes vurdering av språket før og etter revisjon av ca. 100 brev Statens vegvesen: Brukernes vurdering av tre brev i gammel og ny språkdrakt

Brukerne sparer tid Statens vegvesen: Bruk av tid for å forstå innholdet i gamle og nye brev

…og det offentlige sparer tid Lotteri- og stiftelsestilsynet: Henvendelser og tidsbruk etter utsendelse av brev Statens vegvesen: Bruk av tid på betjening av henvendelser etter utsendelse av gamle og nye brev

Effekter: konklusjoner Klarspråkarbeid tar tid og må sees i et langsiktig perspektiv Vanskelig å spore effektene av arbeidet i generelle befolknings- og brukerundersøkelser Undersøkelser av konkrete språkrevisjoner viser at arbeidet likevel har en effekt: brukerne forstår innholdet lettere brukerne bruker mindre tid og ressurser på å forstå innholdet brukerne henvender seg mindre i førstelinjen brukerne responderer mer korrekt på den informasjonen de mottar Det er først når det klare språket når brukerne i et tilstrekkelig omfang at den egentlige nytten kommer til syne!

Anbefalinger Innsatsen for å skape oppmerksomhet og spre kunnskap om klarspråk bør holde fram Innsatsen bør rettes mot nye virksomheter, men også mot virksomheter hvor arbeidet har stagnert etter at prosjektet ble avsluttet Avgjørende å spre oppmerksomheten og kunnskapen om klarspråk til større deler av den enkelte organisasjon Det bør i særlig grad arbeides for å få mellomledernivået til å ta eierskap til klarspråksmålsettingene Arbeidet for å øke mengden av tekst som når brukerne i et klart og brukerrettet språk, må intensiveres I tillegg til å utvikle organisasjonens klarspråkskapasitet bør virksomhetene legge sterkere vekt på insentiver og kontroll Klarspråklov?

Takk for oppmerksomheten ideas2evidence Villaveien 5, Bergen