Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Fokusgruppeintervju med pasienter DPS
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Teknologi i klasserommet
De dårige følelsene. Veiene ut..
Dyrene og sex i tegneserie
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
22 tips for den faglitterære forfatteren
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Bokanmeldelser..
Institusjonelle perspektiver på tverrfaglighet Gruppe 1.
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
Veiledning av elever / lærlinger
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Godt verktøy er halve jobben
Workshop – ledelse og ansatte (Dagssamling)
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
LSVT LOUD Hvem er vi? Katrine Kvisgaard og Gry Sandland
Å flytte sykehuset hjem - Avansert hjemmesykehus for barn
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Taushetsplikt for frivillige
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Sett inn nok på riktig plass.
Elektronisk pasientjournal
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
Kompetanse suksess Utleiekonferansen 11.Februar 2011 Anita Tjelta, rådgiver kompetanse og rekruttering BNL.
I dag snakker vi om psykiske problem:
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Suksesskriterier.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt?
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Den entusiastiske lærer
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
Delprosjekt 3 Endring av praksis på lang sikt Siri A. Devik
Gang.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt Klinisk sosionom og barnevernspedagog Cand. polit. i sosialt arbeid

Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder?

Dit vi ikke vil

Den profesjonelle autonomi Handlingsrommet for utøvelsen av skjønn

Den velferdsprofesjonelle styringsdiskurs

New Public Management Mål- og resultatstyring Kunde- eller brukerstyring

Revisjonssamfunnet

En institusjonell tenkemåte

Selve kvalitetstenkningen

Alle fag og profesjoner mener de arbeider med kvalitet Alle fag og profesjoner mener de arbeider med kvalitet. Men det er ikke det samme som levert kvalitet. Levert kvalitet betyr at du leverer den samme kvaliteten til pasientene hele veien, ikke bare enkelte ganger du er i god form, eller at noen flinke medarbeidere gjør det. Levert kvalitet betyr kvalitet uavhengig av hvem du kommer til.

Vi må sikre, i det minste, en minste felles kvalitet Vi må sikre, i det minste, en minste felles kvalitet. Vi må sørge for at pasientene kommer inn i systemet på en bestemt måte. Vi må sørge for at de får informasjon. Vi må sørge for rutiner og prosedyrer for utredning, diagnostisering, behandling og avslutning…... Vi må sørge for dokumentasjon og statistikk over hvordan dette gjennomføres.

Gjennomsiktighet

En diagnostisk prosess er ikke forsvarlig hvis den ikke kan etterprøves slik at man kan se på hvilket grunnlag diagnosen er satt. En må kunne beskrive en tilstand ved hjelp av standardiserte kartleggingsinstrument. En må kunne vise til objektive funn.

Det holder ikke lenger å vise til faglig skjønn Det holder ikke lenger å vise til faglig skjønn. Det er en manual du rett og slett må følge. Det er veiledere du må kjenne til.

Plikten til faglig forsvarlighet styrer oss i stor grad Plikten til faglig forsvarlighet styrer oss i stor grad. Det handler om å forstå hva kompetansegrenser er, hvilket ansvar du har, og at du ikke gjør mer enn det du kan. Vi må hele tiden ha fokus på «Er dette forsvarlig? Er det godt nok? Vet jeg nok; er dette riktig behandling i forhold til riktig problematikk?»

Risiko

Hvis en ungdom velger å gå på BUP å snakke om problemene sine, da er jo jobben gjort! Det gjelder nesten ingen av våre ungdommer. De har ikke språket, det er bare motstand. Det handler om motivasjon. Være interessert, hvordan gjør vi dette sammen? Det er ikke sikkert du kommer så langt i første runde, men ungdommen må syns det er noe vits i å komme igjen.

Relasjonen

Å etablere en god kontakt med en ungdom er veldig tidkrevende Å etablere en god kontakt med en ungdom er veldig tidkrevende. Den tiden har vi ikke. Og mange er så grundig lei av å bli undersøkt og vurdert at det får du ikke til hvis du ikke bruker helt andre innfallsvinkler. Det er mye vanskeligere nå enn før. Nå er det et skjema du må følge både for hva du skal gjøre og hvor lang tid det skal ta.

Plikten til faglig forsvarlighet styrer oss i stor grad Plikten til faglig forsvarlighet styrer oss i stor grad. Det handler om å forstå hva kompetansegrenser er, hvilket ansvar du har, og at du ikke gjør mer enn det du kan. Vi må hele tiden ha fokus på «Er dette forsvarlig? Er det godt nok? Vet jeg nok; er dette riktig behandling i forhold til riktig problematikk?»