Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Entreprenørskapsmessa 12.mars 2014
KONTOER REGNSKAP BUDSJETT BALANSE OG ÅPNINGS BALANSE
Torstein Ertsgaard Daglig leder Stjørdal 3D verksted as
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Christina Ødegård sin lærlings tid
Resultater 2012.
Hvorfor mister vi gjester?
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Eksamensoppgave i Design og innovasjon
Selge et produkt eller en tjeneste
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
OM 5: The Design of Products and Services
Økonomi. Økonomi Økonomi Salgsbudsjett - Viser en oversikt over det totale salget, og hvordan dette varierer fra mnd til mnd. Budsjettet varer gjerne.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Innføring i regnskap Regnskap Regnskapsplikten
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Forretningskonsept og forretningsplaner
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
NULL TULL VÅRRULL UB .
REGNSKAPSAVSLUTNING OG REGNSKAPSANALYSE
Forretningsplan.
Kapittel 12 – Noen begreper
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Introduksjonskurs i regnskap – fasit til oppgaver
Velkommen til motivasjonsdag UB Ungt Entreprenørskap Troms Hugo Pettersen Espen Kirkvik.
Brukernavn: ue Passord: ue
«Lese og løse oppgaver»
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
- en del av Mat alliansen : NLH - Matforsk - Akvaforsk Ark nr.: 1 | fredag, 12. desember 2014 | Forfatter:.... | Arkivert: I:\felles\_Utveksling Gjennomføring.
Øving 1 - Forretningsideen
Pakker I Microflex. Pakke Hva mener vi med en pakke? Abonnement (fungere som en serie) Kobling av enkeltforestillinger.
Innovasjon Innovasjon
REGNSKAPSAVSLUTNING OG REGNSKAPSANALYSE
KONTOER REGNSKAP BUDSJETT BALANSE OG ÅPNINGS BALANSE
Kunnsign TBH Produktifisering av Kunnsign-kunnskap  Definisjoner  Hvorfor produkt?  Hvorfor ikke bare timer?  Fordeler for kunden  Fordeler.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
REGNSKAPSAVSLUTNING OG REGNSKAPSANALYSE
Øving 2 – Markedsplanen I
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Mer om studentbedrift forretningsplan
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
©AASBØ Innføring i regnskap Regnskap –er et redskap for registrering systematisering rapportering Regnskapsplikten –er spesifisert i regnskapslovens §1-2.
Kapittel 11. Budsjetter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
2. SEPTEMBER 2008 MAL FOR SYRETEST ØYSTEIN WIDDING 1 NTNUs Entreprenørskole.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Markedsføring.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Driftsbudsjett og regnskap
Allmøte EFA 03. Mars 2016.
Foreløpig resultat 2009.
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Verktøykassen.
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
Verktøykassen.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Når bør inntektene registreres?
Presentasjon av forretningsplan
Selge et produkt eller en tjeneste
Økonomistyring KRV-analyser
Strategisk markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside

Forretningsidé Her må dere klare å formidle i 2-3 setninger hva og hvordan dere skal selge og til hvem. Mål Hva ønsker dere å få til? Hvilke hårete mål har dere? Produkt Beskriv kort og konkret den varen/tjenesten/opplevelsen som kunden kjøper? Økonomiske nøkkeltall +Hvor mye er solgt i andeler? -Hvor mye er gjort av investeringer? =Balanse +Hvor mye har dere solgt av varer/tjenester? -Hvilke varekostnader har dere hatt, inklusiv rene driftsutgifter? = Driftsresultat Oppsummering av bedriftens aktiviteter Hvilke faser har dere vært igjennom og hvilke aktiviteter har dette medført? 1. side

Innholdsfortegnelse Bakgrunn (valg av produkt /tjeneste)side x Forretningside og målside x Beskrivelse av produktetside x Markedsundersøkelseside x Organisasjonskart og ansvarsområderside x Produksjonside x Markedsføringside x Salgside x Økonomiside x Energi- og miljøpåvirkningside x Potensialside x ********* Samarbeidside x Erfaringerside x Vedlegg Vedlegg 1 - Detaljert regnskapside x

Organisasjonskart og ansvarsområder Organisasjonskart - Husk at om dere bruker hierarki (over/under) sier dette noe om hvem som bestemmer. Beskriv deltakerne, hvilke roller de har og hvorfor. Bakgrunn (valg av produkt /tjeneste) Hvordan vi gikk fram for å velge produkt/tjeneste. Forklar. Forretningside og mål Forretningside Hva er det smarte og unike med deres konsept? Mål Hva er deres (ønske-)mål å oppnå med ungdomsbedriften?

Beskrivelse av produktet Beskriv varen/tjenesten/opplevelsen som kunden kjøper? Hva er unikt ved deres produkt? Har dere en unik produksjons- eller salgsmetode? Skal dere selge til en helt ny kundegruppe? Hva skiller dere fra konkurrenter? Hvem er kunden? Markedsundersøkelse Hvordan ble den utført? Hva lærte dere av den? Hvordan har den påvirket det dere skal selge? Produksjon Hva skal til for å levere tjenesten eller varen? Hvilke aktiviteter inngår? Hvilke materialinnkjøp inngår? Samarbeidspartnere for produksjon?

Markedsføring Hvordan skal kunden oppdage ditt produkt? Hvordan kan du vise det unike ved ditt produkt? Salg Hvordan skal produktet prises? Fast pris? Per time? Abonnement? Organisering av salg Salgsaktiviteter Salgskanal (over telefon, via nettbutikk, oppsøkende salg, messer osv)

Solgte andelsbrev + xxx kr Innskutt egenkapital+ xxx kr Priser/premier+ xxx kr Totalt+ xxx kr Økonomi Kommenter: Forklar oppstillingen og beskriv hvilke konsekvenser dette evt har for bedriften. Investeringer- xxx kr Utvikling av prototype?- xxx kr Totalt- xxx kr Kapital + xxx kr Investeringer- xxx kr Tilgjengelig kapital+ xxx kr

Salgsinntekter Salgsutgifter Driftsresultat Salg av varer/tjenester Salg av logoreklame? Salgsinntekter Vareinnkjøp Lønn? Kontorrekvisita Markedsføring Reiseutgifter Diverse Salgskostnader Kommenter: Forklar oppstillingen og beskriv hvilke konsekvenser dette evt har for bedriften.

Energi- og miljøpåvirkning Hvilke valg er gjort underveis for å redusere energi- og evt miljøpåvirkning? Potensial Dersom bedriften ville fortsette utover UB-året – hvordan kunne den utviklet seg? Hvilket vekstpotensiale finnes og hva ville evt vært utfordringene? Samarbeid Hvordan har samarbeid med mentor fungert? Hva har dere evt lært? Beskriv det nettverket dere har opparbeidet – og hvordan dette er blitt brukt. Erfaringer Oppsummer hvilke erfaringer dere har gjort underveis, hva som har vært uventet, hvilke utfordringer dere har hatt og hvordan de har blitt løst.

Vedlegg 1 Detaljert regnskap Delårsrapport for bruk i konkurranse Beste UB skal være på maksimalt 12 sider inkl. vedlegg, forside og bakside) og være i A 4 format