KVINNELIGE GRÜNDERE  HVOR er de?  HVEM er de?. Hvem er de?  Undersøkelse av Spilling fra 2001  SND rapport 1 2003  Gründerskap på kvinners vis, SND.02.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Advertisements

Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
« gir medlemmene en bedre hverdag». 2 Saker • Kort presentasjon av prosjekt og styringsgruppe • Innmeldingsskjema kvinnenettverk • Kommende seminar/kurs.
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Entreprenørskap og SMB
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Siv.agr. Dag Åsmund Bilstad1 Evaluering – en oppsummering Tilbakemelding fra en del av mottakerne av næringsfondmidler fra Nore og Uvdal kommune
1 Etablert:1996 Sted:Sjøvegan (Sør-Troms) Virksomhet:Konsulent- og kursvirksomhet: Kurs- og karrieresenter: Karriereomstilling.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen og Hanne Bogen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning.
Kapittel 14 Simulering.
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
STATUS Hedmark 2012 Statistikk om likestilling og mangfold.
Presentasjon av masteroppgave
Miljø Klima Regional utvikling Sysselsetting
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Sats på nyskaping – utnytt skatteFUNN
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
”3000 småbedrifter i Norge med ansatte tar ikke feil” v/Tom Bolstad, adm.dir.
Utlysning EIC-tjeneste. Arbeidsmodell neste periode; Europeisk innovasjons- og markedstjeneste Marthe Haugland, Innovasjon Norge.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Snitt avstand mellom anlegg:
Sist oppdatert november 2013.
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
LEDIGE LOKALER TIL LEIE PÅ VÆRSTE-OMRÅDET
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Innledning ved BioHus konferansen
Kjønnsnøytral ledelse – er det ønskelig? Politiske strategier for ledelse Hvordan vektlegges kjønnsperspektivet? Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og.
Entreprenørskap Noen tall og begreper Erling Maartmann-Moe.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Det integrerte universitetssykehuset i Trondheim
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
FORNY – FORUM 2-3. nov 2004: LEN’s rolle i FORNY Midt-Norge Vært aktiv i programmet siden starten 1995 Total-leverandør inkl stimulering fram til ’01 FOKUS.
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
28. april 2007 Tillitsmannskonferansen 2007 Utfordringer knyttet til medlemsøkning, inntekter og ”faste kostnader”
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Utskrift av presentasjonen:

KVINNELIGE GRÜNDERE  HVOR er de?  HVEM er de?

Hvem er de?  Undersøkelse av Spilling fra 2001  SND rapport  Gründerskap på kvinners vis, SND.02

Kvinner, innovasjon og kommersialisering.(SND rapport )  Oppgaven:  Hvordan identifisere 100 innovative kvinner  beskriv kvinnene/virksomhetene  synliggjøre kritiske utviklingsbehov

Kartlegging  Systematisk kartlegging av aktuelle miljø og kilder,  longlist 200 kandidater ble etter kravspek selektert til 100  OBS: 1: -IKKE FUNNET I FORVENTEDE MILJØ -SND medarbeidere gode bidragsytere -forskningsparker -konkurranser og priser -SNDs styrekandidater -presse

Hvem er de 100?  Representerer ulike deler av landet  høyeste omsetninger lokalisert i byene  90% er gift/samboende  44 år i gjennomsnitt  2,1 barn (1/3 har ikke barn hjemme)  70% minst 4 år eller mer på universitet og lignende.  Førstegangsgründere /lang arbeidserfaring

Virksomhetene  Sysselsetter i snitt 7 årsverk  etablert omsetter totalt 394mill  etablert omsetter totalt 202 mill  omsetning fra mill -22% % mill -24% 2 mill- 10 mill -27% 11 mill-200mill

 82% er A/S  jobber i bedriftsnettverk(samarbeidspartnere)  stor bransjevariasjon  bekrefter vekstambisjoner  konsept og nisje innovasjoner/  innovasjon knyttet til enkeltindividets totale kompetanse

Hva er deres suksesskriterer  Nettverket (kunder/partnere med mer)  unik spesialkompetanse  anvendelse av denne  drivkraft og stayerevne  erfaring med organisasjon og ledelse

Gründerskap på kvinnevis  Alder med høy utdanning i Trondheim  15 kvinnelige gründere

Karakteristika  Sterk faglig orientering  Ser nye muligheter og skaper nye arbeidsområder innen fagfeltet ( produkter og/eller tjenester)  motivert av frihet/selvstendighet/personlig og faglig utfoldelse  etablering skjedd litt tilfeldig  ingen har vurdert bedriftsetablering som reell mulighet tidligere

 Sterk faglig trygghet  motivert av mulighet til å styre den faglige retningen og måten man forholder seg til kunder/marked  ta hånd om organisasjon og bedriftskultur  studien viser at kvinnene som etablerer bedrift har en sterk faglig selvtillit og trygghet  Det ”hele liv”

Motivasjon utenfra?  Ingen av kvinnene har fått impulser/påvirkning til å starte fra nære omgivelser  lite eller ingen kjennskap til hvordan det er å være næringsdrivende  lite eller ingen kunnskap om bedriftsetablering gjennom studier eller fagmiljø  utvalget har studert ved Universitet og Høgskolen i Sør Trøndelag, NTNU og HiST  ingen kvinnelige forbilder  forbilder som finnes ønsker de ikke å assosiere seg med ( ”jernkvinner”)

Hva har betydning i utviklingen?  Nettverk av kvinnelige grundere  tidligere arbeidsgiver  fagmiljø ved institutt ed Universitet  savner informasjon om muligheter innen bedriftsetablering fra undervisningsinstitusjonene

Omgivelser  Støtteapparatet har mangelfull rådgivningstjeneste  mangel på trygde og støtteordninger for selvstendig næringsdrivende  holdningsendringer om bedrifter etablert av kvinner  gode og positive rollemodeller av kvinner med egne bedrifter synliggjøres

Gründerimage  Hva sier kvinnene -vi identifiserer oss ikke med nyskaping og gründermiljø i Trondheim, det er for IT basert -(grundere er menn som jobber med IT) -jobber døgnet rundt -tror gründerlivet er hardt og lite glamorøst -Bildet av gründeren er fremmedgjørende og ikke noe å identifisere seg med

Media analyse..  Hva sier media? -It gründer med globale ambisjoner -flaks til millioner -minus 25 mrd på tre uker -tapte 73 mill på to år

Media-analyse (utdrag) -9% mediaoppslag om gründere etter kjønn -12 % er under % er år -3% er % positiv omtale om gründer -36% omhandlet IT -1 av 4 omhandlet ny oppfinnelse -20% beskrives som innovativ -20% beskrives som ikke troverdig -10% som svak og tapende

Den kvinnelige gründer i media…..  3 medieoppslag i perioden: -to omhandlet kvinner som ble kåret til årets kvinnelige etablerer i Hedmark -en om små og nyetablerte kvinnebedrifter -Begge handlet om prisutdelingen….

Kvinner og tall…. -Ca 24% av selvstendig næringsdrivende -51% handels og servicenæringen -70% av kvinnene velger enkeltmannsforetak -3,4% av norske aksjeselskap er eid 51% av kvinner -60% omsetter under 5 mill -3 foretak over 100 mill

Dataanalyse utført av Nordlandsforskning..  Om intensjoner til etablering: -18% av kvinner -30,4% av mennene  11% av mennene forbereder seg, herav 69 som starter  5% av kvinnene forbereder seg, herav 73% starter

Erfaring fra prosjekter i SND  Nettverkskreditt  Fyrtårn program  Kvinnemiddager NTNU mfl.  Mobilisering VentureCup  Uio/Forny Humaniora/Statsvitenskap  Hovedfagstudenter

SND strategi...  Rollemodeller  Synliggjøring  Nettverk  Små-lån ala Nettverkskreditt  Motivering  MÅLING……? Ny strategi..