Suksesskriterier for krisehåndtering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Frank Arntsen, Statens kartverk Møte i Faglig forum for Barentshavet og områdene utenfor Lofoten Tromsø 31. januar 2007.
Advertisements

Nødnett- Et nett i nød? Steinar Olsen Avdelingsdirektør
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Godt i dag, godt i framtiden Universell utforming Husbanken rundt
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Har vi riktig smittevernstrategi ved SARS? Preben Aavitsland Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern ( )
KOMMUNEN- EN AKTØR I GRUNNBEREDSKAPEN
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Introdusere mandatet for Faglig Forum - Arbeidsgruppe operasjoner.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Helseberedskapskonferansen 2013
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
20. januar 2012 Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1.
(Nesten) ett år i stolen, hva nå?
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Oslo politidistrikt PRESENTASJON AV LRS.
Side 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte.
Brannsjefkonferansen 2005
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Brannsjefkonferansen 2005, Levanger – Orienteringer - Hans Kr. Madsen Brannsjefkonferansen Nytt.
Konsekvenser av beredskapsveileder sett fra et fjernvarmeselskap Kjartan Aarbø25/
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Beredskapsplan for massevaksinasjon Folkehelseinstituttet Avdeling for vaksine Prosjektleder Anne Wenche Lindboe.
Kommunikasjon mellom nødetatene under krisehåndtering – Hva er gjort?
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
Beredskapsarbeidet i Drammen kommune
Brannen på Gulskogen Krisehåndtering.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
FOBE Brannsikkerhet i omsorgsboliger Rødøy

Nordmøre og Romsdal politidistrikt - Felles operativ enhet HMS-konferansen 2007 Redningstjeneste – innledning til beredskapsfilm.
Redningsinnsats til sjøs (RITS), norsk løsning
Terrorangrepene 22.juli 2011 Forberedelser Innsats Oppfølging.
Sanitetsforeningens omsorgsberedskap på oppdrag!
ØVELSE "ORKAN 2012" Regionalt KBO møte 6. mars 2013 Geir Kaasa.
Krisekommunikasjon i Mattilsynet
Nasjonal, regional og lokal krisekommunikasjon
Samfunnets generelle sårbarhet og beredskap
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
IKT-arkitektur og styringsmodeller: mellom politikk og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Står politiet i Vestoppland bedre rustet etter 22.7? Beredskapsmøte i Gjøvikregionen, Sillongen, 16. november 2012.
Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1 Informasjonsmøte 2. mai /2242 Rammeavtale konsulenttjenester Gunhild Rui, leder i enhet for.
Kommunekonferansen 2016 Samfunnssikkerhet og beredskap Kongsberg 14. april 2016 Knut Skrede Fylkesberedskapssjef.
FHS/Sjefskurs 1 Underdirektør Carl Gamlem Forsvarets høgskole Strategisk krisehåndtering
Flytkningsituasjonen – en beredskapsutfordring? Per Ketil Riisem Seniorrådgiver samfunnssikkerhet og beredskap Trondheim kommune.
Ambulansepersonell og truende / farlige situasjoner Innlegg Nils Jul Lindheim.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Nytt fra Fylkesmannen Fylkesberedskapssjef Per Arne Stavnås.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Læring etter øvelser Hva gjøres nasjonalt for å bidra til endring av atferd og implementering av læring etter evaluering? Elisabeth Næss og Guro Hjortland.
Kommunal beredskapsplikt
Framtidens brann- og redningsvesen
Beredskap og krisehåndtering i virksomheten
Øvelser med kommunal kriseledelse
Beredskapsorganisering knyttet til selvangivelsesperioden
Morten Meen Gallefos Leder IUA Telemark SCOPE 2017.
Hensynssoner rundt Borregaard
Status og utfordringer i Forsvaret FST HR 2018
Direktoratet for e-helse
Utskrift av presentasjonen:

Suksesskriterier for krisehåndtering Avdelingsdirektør Øistein Knudsen jr., DSB Sikkerhetskonferansen, 15. september 2005

General Melchett - Blackadder goes forth

My job is to do what is important” ”As a leader during a crisis I am constantly under pressure to do what is urgent and what is important. My job is to do what is important” (Colin Powell)

Krise Etter krisen REDUSERE RISIKO ELIMINERE RISIKO Design Construction Før krisen gevolgen Minimaliseren van risico's en gevolgen Vergunningverlening Regelgeving Opzet incl. beleid en orga Implementatie (o.a. opleiden & oefe Bronbestrijding Gevolgbestrijding Herstel Reconstructie Evaluatie Verbetervoorstellen PLANLEGGE GJENOPPBYGGE RESPONDERE FORBEREDE FOREBYGGE Risiko Restrisiko KRISESTYRING Årsaks- og konsekvens-reduserende tiltak Fokus på lokalisering, utforming og utrustning i forhold til omkringliggende risiko Reguleringer & tillatelser Kriseplanlegging (inkl. policy og organisering) Etablere, øve og teste kriseorganisasjonen Tilgjengelighet av kompetanse, utstyr, materiell Konsekvenshåndtering Krisekommunikasjon Evakuering og beskyttelse av befolkningen, nødetater o.a. Evaluere og modifisere basert på krisens lærdommer Reparere og rekonstruere Skape risikobevissthet Trussel-, risiko- og sårbarhetsanalyser Planlegging, design og konstruksjon av robuste systemer Krise Etter krisen

Funn fra reelle kriser og øvelser 8. april 2017 Funn fra reelle kriser og øvelser Mangelfull situasjonsorientering og situasjonsforståelse Manglende forberedthet fører til ekstraordinære påfunn som svar på ekstraordinære situasjoner Avventende (til dels reaktiv) tilnærming uten verstefallstenkning Regresjon til lavere beslutningsflater (operative taktisk-tekniske handlingsmønstre på strategisk og politisk nivå) Begrenset tilnærming i tid og rom (korttidsfokus og sektorisk) Ressursgjerrighet Manglende evne til kriseisolering og parallell ”business as usual” Etterskuddstilnærming ift håndtering og informasjon Manglende sporbarhet og etterprøvbarhet (dokumentasjon) (Weisæth, Knudsen, Tønnessen, 2002) Den subjektive forståelsen av hva en krise er individuell. Hva mennesker oppfatter som kriser er subjektivt. Toppledere virker derfor arrogante når de bagatelliserer en krisesituasjon som en ‘uheldig hendelse’ Viktig for ledere å ta inn over seg at det som de oppfatter som en risiko kan av andre oppfattes som en krise. Viktig å handle som enhver risiko kan utvikle seg til en stor krise, for på den måten å slippe unna den. Disse spørsmålene er det viktig å spørre seg gjennom hele krisen, og egentlig til vanlig også. Gjør at du kan være pro-aktiv og ikke bare handle som en brannslukker. Virker og er mer effektiv i håndtering innad og utad.

Ontologi Epistemologi Hva er den sanne virkelighet og hvilken kunnskap er gyldig? Er suksesskriteriene de samme i privat og offentlig sektor?

Premisser og fundament Kravspesifikasjon Sosialt og formelt mandat Kapasiteter Planverk, Infrastruktur, Personell og Logistikk Kompetanse Sensorisk-sensitiv, Kognitiv rasjonalitet, Aksjon

Politisk Strategisk Taktisk Teknisk Kravspesifikasjon, kapasiteter og kompetanse tilpasset et beslutningskontinuum Politisk Strategisk Taktisk Teknisk Operativt?

Hva preger ledere med krisehåndteringskompetanse? Positiv reaksjonsforventning: ”jeg kan gjøre noe…” Positiv resultat forventning: ”…og det kommer til å fungere” (Weisæth, 2002)

Kompleksitets- og stresskontinium Naturen Menneskelig feil Menneskelig unnlatelse Menneskelig ondskap (Ursano et al, 1999; Weisæth, Knudsen, Tønnessen, 2002)

Hensiktsmessige øvelser   nærhet likhet ansvar Daglig virksomhet Oppdatert planverk Hensiktsmessige øvelser Tilsyn (Solbraa-Bay & Knudsen, 2002)

Suksesskriterier Ledelse Ansvar og roller Varslingsrutiner 8. april 2017 Suksesskriterier Ledelse Ansvar og roller Varslingsrutiner Samordning og koordinering Informasjonsstrategi Ressursoversikt Omsorg for rammede og berørte Hvis ikke disse kriteriene diskutert og avklart innad i ledelsen kan det føre til unødvendig stress på ledelsen pga. usikkerhet om egen rolle og posisjon Viktig for de fasene en krise går igjennom Forberedelsesfasen - legger grunnlaget -alle vet sin rolle Varslingsfasen - tilbake til spørsmålene - Gjøre seg klar Proaktiv Akuttfasen - når krisen pågår Oppfølgingsfasen - Egne ansatte, omverden -endringer Reprasjonsfasen - Sørge for at erfaringene blir brukt ‘aldri mer..’ Disse kriteriene er viktige fordi når en kriseledelsen skal kunne klassifisere krisen utfra hvilken type krise det er: 1. Natur Krever litt forskjellig sammensetning av 2. Menneskeskapt kriseledelsen, har en viss forskjellig 3. Lederansvar dynamikk; 1. Selve krise - hvordaan den utvikler seg 2. Håmdteringen- forskjellig type informasjonsbehov og offentlig håndtering av krisen Med et mennesklig aspekt i krisen (som ansvarlig for krisen) er det flere interesenter som føler krisen som personlig -viktig med flere budskap som er spesialdesignet til den gruppen (hovedbudskapet er likevel det samme)

Madrid 11. mars 2003 13 bomber (10 eksploderte) Fire parallelle angrep (Atocha, Tellez, Santa Eugenia, Pozo) ca 200 døde 1500 skadde DSB’s undersøkelse viser at Oslo-regionen har god grunnberedskap, men at en tilsvarende hendelse her innebærer store utfordringer for håndteringen! Foto: SCANPIX

Samordningsdepartement Regjeringen Departementsrådsgruppen SMK Samordningsdepartement Departement Departement Departement Direktorat Tilsyn Etater Statlig virksomhet Særorgan o.a. Før flodbølgen…

Foto: ITV4

Reinås-utvalget Mange og betydelige svakheter i den innledende fasen hvor UD var mest sentral HOD og JD ble ikke varslet tidsnok De som satt på strategisk nivå hadde ikke god nok forståelse av helhetsbildet og situasjonen Total kapasitetsmangel i UD Registreringsarbeidet burde vært håndtert av politiet fra første stund Mangelfull informasjons- og støttetjeneste Lavt teknologisk nivå i informasjonsbehandling og krisehåndtering Mangelfull organisering av stabsarbeidet i UD Uklare fullmaktsforhold Uklar samordning på nasjonalt nivå i den fasen hvor UD var i førersetet

Regjeringens kriseråd SMK Lederdepartement Departement Departement Justisdepartementet Sentral krisestøtteenhet Direktorat Tilsyn Etat Statlig virksomhet Særorgan St meld nr 37 (2004-2005)

Forbedre samfunnets beredskap for å møte uønskede hendelser Tilrettelegge for godt samarbeid mellom offentlige myndigheter, næringsliv og frivillige organisasjoner Tilrettelegge for god organisering og utnyttelse av beredskapsressursene (offentlig-privat og sivilt-militært samarbeid) Ta initiativ for å bedre beredskapen, f.eks gjennom: Nytt Nasjonalt Beredskapssystem (Beredskapssystem for Forsvaret + Sivilt Beredskapssystem) Intensivering og koordinering av tilsyn og øvelser Innføring av felles radiosamband for nødetatene (nødnett) Arbeide for felles alarmsentraler for nødetatene Bidra til økt interkommunalt samarbeid Gjennomføre ny organisering av Sivilforsvarets styrker Revidert struktur for Totalforsvarsarenaer Etablere nasjonalt nettsted for kriseinformasjon