Velkommen til Hydro Sunndal !. Dato: 2007-08-27 Side: 2 LÆRLINGER – EN RESSURS I BEDRIFTA Vi får den kompetansen vi ønsker og trenger. Får gode fagoperatører.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Hvor? Hvordan? Og ikke minst hvorfor studere videre -En latterlig bra framføring av SuperBjørn og StyreRichard Richard Schytte, Bjørn Tore Mathisen.
Team Matbransjen Ragnar Holth Jens Erik Dobloug Roger Gustavsen
”Lærlingepermen” Et nytt verktøy i utdanningen av lærlingene?
Sunndal Kjemiske Fagforening Medlemsmøte torsdag den
GRANE VÅRTURNERING GÅR AV STABELEN APRIL ÈR, 7ÈR OG 11ÈR FOTBALL FOR GUTTER OG JENTER 7-16 ÅR.
«TRYGG PÅ JOBB « Startbilde. Et hyggelig «hvilebilde» når du har gjort klart til visning. Det er relativt mange bilder/powerpointer i denne visningen.
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Hydro Oil & Energy Stavanger, Redusert sykefravær – Nærværsarbeid i O&E Offshore Forpleining.
Christina Ødegård sin lærlings tid
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Velkommen til kurs for prøvenemnder, perioden
7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.
Lærlinger i Helsearbeiderfaget
Sunndal Kjemiske Fagforening Medlemsmøte onsdag den
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Tekniske og allmenne fag ”TAF”
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Foreløpige resultater
Utarbeidet av Hilde Waage,
Bygg- og anleggsteknikk.

Grunnleggende spørsmål om naturfag
Frontlinjeserivce
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Arbeidslivssenteret i Oslo på besøk hos SYE
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Hapros vei mot eQuass godkjenning? eQuass. OVERORDNET ORGANISASJON Oppdatert: Godkjent: EL 1) Medlem i ledergruppa 2) Stedfortreder for adm.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Feil i nye elektriske anlegg
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Sist gang snakket vi om……
Mobiltelefon er kult Sjekk nå!
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Hvordan få de rette ungdommene til å satse på fiskaryrket? Daglig leder Ole Morten Sorthe, Møre og Romsdal Fiskarlag Årsmøte i FosFor, Ålesund 3. november.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Traineeprogram for RDA-bedrifter i Nordland. Utviklet i et samarbeid mellom; Innovasjonsprogram SaltenInnovasjonsprogram Salten Abelia-bedriftene i Nordland.
Inntaks- og formidlingskonferansen 2013 Martin Vestergaard.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Aksis seminar Alver hotell 06 Kommersialisering – en naturlig del av faglig utvikling?
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Arbeidsmiljøundersøkelse 2011
Digitale mapper i førstelektorkvalifisering Helge Høivik & Vibeke Bjarnø Førstelektorprogrammet, Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar: Digitale mapper i høgre.
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
vil deltagerne lære blant annet:
UTDANNING. » Hva er DU flink til/ ikke fullt så flink til? » Hva liker DU/ liker DU ikke å holde på med? » Trives DU best ute eller inne? » Liker DU best.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Samling programfag elektro i Nordland Utdanningsavd. sht 5. nov Foto: Peter Hamlin.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Opplæringskontoret for prosess og mekanisk industri.
VELKOMMEN TIL LONE SKULE. SKULESTART INFORMASJON OM SKULEN GODE RÅD TIL FORELDRE FØR SKULESTART.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
SKOLEKONKURRANSE ELEKTRIKER Akershus VELKOMMEN TIL SKOLKONKURRANSE Vi ønsker der velkommen til Skolekonkurranse elektriker Akershus våren 2015.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland.
Realfagskommunen Asker
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til Hydro Sunndal !

Dato: Side: 2 LÆRLINGER – EN RESSURS I BEDRIFTA Vi får den kompetansen vi ønsker og trenger. Får gode fagoperatører. Læres opp fra A til Å. Vi får tatt oss tid til å gi skikkelig opplæring. Lærlinger får et bredt innblikk i faget. Vi gir flere kurs enn hva som er nødvendig etter opplæringsplana. De stiller spørsmål … Det gjør at vi ”gamle” må tenke oss om. Det stiller en del krav til oss som bedrift å ha lærlinger – Vi forbedres ! ”Vinn-vinn-situasjon” – Vi gir, og vi får tilbake. Lærlinger på skiftet gir større flexibilitet. Selv om de er i lære, så er de en ressurs i bedrifta. Med store krav til effektivitet, så er lærlingen til god ”hjelp”. Samtidig som de er i lære, så er de også ”i arbeid”. Opplærte, gode, trygge ferievikarer ! VI VIL SATSE PÅ LÆRLINGER I ÅRA FREMOVER OGSÅ !

Dato: Side: 3 FAGOMRÅDER HVOR VI TAR INN LÆRLINGER: KJEMIPROSESSFAGET; * elektrolyse * støperi (PFA og pressbolt) * karbon * anodeservice * ildfast muring LABORATORIEFAGET ELEKTRO; * elektriker * automatiker MEKANISKE FAG; * industrimekaniker * maskinarbeider * kjøretøy/ anleggsmaskinreparatør * plate/ sveis

”MAPPE-MODELLEN” PRØVE-/ VURDERINGSFORM, LÆRLINGER

Dato: Side: 5 HYDRO SUNNDAL’S ERFARINGER: KUN POSITIVE ERFARINGER - BÅDE BEDRIFT OG LÆRLING ØKT TRYGGHET GIR RIKTIG OPPLÆRING FÅR RIKTIG OPPLÆRING GÅR OPP TIL FAGPRØVE “MED ET SMIL OM MUNN …” STÅ-PÅ-VILJE TIL DEN NYE ORDNINGEN PLANLEGGE, DOKUMENTERE, KOMMUNISERE, MOTIVERE OG EVALUERE

Dato: Side: 6 ERFARINGER, FORTS.: OPPLÆRINGSBOK – DOKUMENTASJON/ BEKREFTELSE - RELATERE TIL ”VÅRT SPRÅK” …. ”- DA VART DET OK … !” DELFAGPRØVER – GOD ”PEKEPINN” – BEDRIFT/ LÆRLING ”- ER VI I RUTE ?” ANBEFALES GIR TRYGG OG RIKTIG OPPLÆRING MER ENGASJEMENT FRA FAGANSVARLIGE FORNØYDE LÆRLINGER, “FADDERE”, FAGANSVARLIGE OG FORNØYD BEDRIFT “BESTÅTT MEGET GODT !”