I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU www.i-tema.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Strategiarbeid i praksis
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Introduksjon til systemutvikling
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Model of Human Occupation og Arbeid
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Kvalitative og kvantitative metoder
AI - Kunstig Intelligens
Utdanningsvalg 10.klasse
Viktige strategiske forskningstema, Stavanger kommune
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Sikkerhetskulturer i transportsektoren
Fysisk og virtuell mobilitet i det moderne samfunn Et studie av samspillet mellom IKT og reiser i organiseringen av hverdagslivet i urbane områder Prosjektleder.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Mobility in Collaboration Christian Heath & Paul Luff 1998.
Knut. H. Sørensen: Ungdoms bruk av dataspill, 10. jan Ungdoms bruk av online dataspill Knut H. Sørensen
1 Kap 17: (Finnes ikke) Kortfattet gjennomgang av konklusjoner i forelesningene Kommentarer til karakterskalaen AML og lovdata.no Kommentarer til eksamensoppgaver.
Communities of practice Tom E. Julsrud
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
STRATEGIPROFILEN VED NHH
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
Sosialkonstruktivisme
1 Presentasjon av breddeåret i geografi. 2 Hva er geografi? Faktakunnskap om areal, fjell og elver?
Varslings- og lokaliseringsteknologi « Samarbeid om velferdsteknologi på Agder 2016» Gro Anita Fosse Rådgiver eHelse og velferdsteknologi HELSE OG SOSIAL.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Trygg hjemme? Brannsikkerhet for sårbare grupper Kristin Halvorsen, Gudveig Gjøsund, Petter Almklov Studio Apertura Samfunnsdagen 7.juni 2016.
Et strategisk forskningsprosjekt som element i høgskolens forskningsstrategi Roel Puijk Høgskolen i Lillehammer Ålesund 20. november 2008.
Skranker i arbeidslivet
Kvalitative og kvantitative metoder
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Digitalisering og digital kompetanse
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
utfordringer i en ny region
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Kapittel 13 Ledelse som funksjon.
Statped.
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU

Motivasjon for prosjektet Økt utbredelse av mobile og distribuerte arbeidsgrupper representerer utfordringer for den enkelte arbeidstaker, det arbeidsfellesskapet denne er en del av, og den organisasjonen han eller hun jobber innenfor. Prosjektet Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv [I- TEMA] springer ut fra et motiv om å øke kunnskapene om vilkårene for samarbeid innenfor mobile og distribuerte arbeidsgrupper, samt å vurdere kommunikasjonsmedienes muligheter og begrensninger i denne sammenheng.

Hovedmål Prosjektets hovedmålsetting er å studere atferd, koordinering og samhandling, samt symbolisering i mobile og distribuerte arbeidsgrupper, innenfor individuelle og organisasjonsmessige perspektiver. Gjennom dette vil prosjektet utvikle kunnskap om  hvordan arbeidsgrupper som jobber mobilt eller med spredt lokalisering evner å etablere og opprettholde en felles identitet og gruppetilhørighet  muligheter og begrensninger knyttet til kommunikasjon og koordinering over avstand  hvordan kommunikasjonsmedier kan benyttes for å understøtte disse prosessene. Basert på denne kunnskapen skal det utvikles forslag til metoder og løsninger som kan understøtte gruppedannende og identitetsbyggende prosesser.

Grunnleggende problemstillinger P 1 : Hvordan løses utfordringer knyttet til koordinering, samarbeid og kommunikasjon innenfor mobile og distribuerte organisasjoner, relatert til utførelse av ulike oppgaver. P 2 : Hvordan utvikles og ivaretas enkeltindividers, arbeidsgrupper og organisasjoners identitet innenfor mobile arbeidsgrupper i arbeidslivet, og hvordan anvendes medieteknologier for å understøtte dette.

Planlagte delprosjekter Konstruksjon av ideen om mobile arbeidsformer (D1)  hvilke forestillinger foreligger omkring mobilt og distribuert arbeid og hvordan disse har blitt etablert innenfor offentlig opinion og i organisasjoner? Identitetsbygging og selvpresentasjon (D2)  hvordan etablerer/konstruerer enkeltdeltakere og prosjekter identiteter innenfor mobile arbeidsgrupper og organisasjoner? Teknologianvendelser og identitet (D3)  Hvilke muligheter har teknologien for å utforme identiteter, og hvordan utnyttes disse i praksis? Organisatoriske egenskaper (D4)  hva slags organisatorisk kompetanse som er viktig for å bygge tillit og å få til effektiv samhandling innenfor mobile og distribuerte grupper og organisasjoner? Bruk av fysiske og digitale rom (D5)  hvordan kombinerer mobile arbeidstakere fysiske omgivelser med bruk av elektroniske medier og digitale rom?

Metode & empiri Empiriske studier gjennomføres i mobile og distribuerte arbeidsgrupper i norske virksomheter  kvalitative studier skal gjøres i form av 1)deltakende observasjon, 2)intervjuer, og 3) gruppeintervjuer (komparative casestudier)  kvantitative studier for å vurdere utbredelse og utforming av ulike typer distribuert og mobilt arbeid  teoretiske forståelser skal utvikles i tilknytning til empiriske studier, rettet mot å utvikle en mer integrert og presis fremstilling av identitetsarbeid i mobile og distribuerte arbeidsgrupper Samarbeidsbedrifter er: Statoil, Telenor, If, Shell, og div. håndverkerbedrifter.

Forventede resultater/leveranser Etablering av et levende faglig nettverk  Noder: Studio Apertura/NTNU, Telenor FoU og Ifi/UIO  Aktiv bruk av verktøy for nettbasert samarbeid  Organisering av en serie med tematiske workshops Kunnskapsutvikling  Minst to Phd -avhandlinger  Flere hovedfagsstudenter (informatikk, sosiologi, media) Faglige leveranser  En serie med arbeidsnotater  Faglige artikler og papers  Doktorgradsavhandlinger  Fagbok/lærebok Mer informasjon om prosjektet på