Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Alle menn og kvinner på dekk! Seniorrådgiver Tore Simonsen Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) Bergen 1. februar 2011.
Likeverdige tjenester i praksis
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Tilpassede helsetjenester
Starten på en suksesshistorie om tilrettelegging for innvandrerbefolkningen Nina Skille, forbundsleder Bjørnar Allgot, generalsekretær.
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Demens og eldre innvandrere
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Praktiske erfaringer fra arbeidet med omsorgstjenester til innvandrere med etniske minoriteter. Grünerløkka Sykehjem 115September 2008.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
FoU KS - Mangfold i ledelse Helle Sekkesæter, Christian Skattum Asplan Viak Anette Thiis Evensen, Kulturell Dialog Kulturell Dialog A/S.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Demensteam Lier Kommune
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
”Litt bedre i dag enn i går”
Lørenskog kommune, arbeidsgiverseksjonen
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Likeverdige tjenester i praksis
Vekststrategi for Norges Diabetesforbund
Markedsføring av diabeteslinjen på urdu /punjabi Shaista Ayub
Hvordan leverer helse-Oslo varer og tjenester til en flerkulturell by? v/leder Akhenaton Oddvar de Leon, Innvandrerrådet i Oslo
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Fysisk og psykisk helse hos beboere i mottak - vår utfordring Avdelingsdirektør Finn Aasheim, Avdeling for psykisk helse.
Omsorgstjenester for eldre med innvandrerbakgrunn – erfaringer og spørsmål. Enhet for mangfold og integrering IKM 5. Desember 2007 Reidun Ingebretsen
Minoritetsbakgrunn og pasientopplæring- tilpassede læringstilbud for minoritetsspråklige Shaista Ayub, spesialrådgiver Nasjonalt Kompetansesenter for læring.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
Norsk Forbund for Utviklingshemmede Den største medlemsbaserte uavhengige menneskerettighetsorganisasjonen for og av mennesker med utviklingshemning
Økonomiplanseminar SNK 8.mars 2006 ØKONOMIPLANSEMINAR SNK 8. MARS 2006 UTFORDRINGER I PLEIE- OG OMSORGSTJENESTENE VERDAL KOMMUNE.
Pasientforløp alkohol
Berit Berg, professor i sosialt arbeid, NTNU
Fritid med Bistand.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Helse- og omsorgstjenester i et flerkulturelt samfunn - Nasjonal strategi om innvandrere helse.
Brukermedvirkning i samhandlingsarbeidet 2012
Habiliteringstjenesten for Voksne, HAVO. Psykologspesialist Åse K. Rio, ambulant team HAVO.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
ERFARINGAR FRÅ AVDELING FOR FYSIKALSK MEDISIN MED OMSYN TIL DET Å GJE LIKEVERDIGE HELSETENESTER TIL PASIENTAR MED INNVANDRARBAKGRUNN.
Nyansattundervisning Migrasjonshelse/Tolketjenesten Tolkesentralen Karin E. Andersgaard
Oppfølging av kompetansestrategi… Bruk av resultatledelse i arbeidet med Kompetanse for Mangfold Tiller 9. og 10. februar 2016.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Hvem er vi Hvorfor er vi Om demens Fokusområder Tilbud Demensplan 2020
Bruk av tolk i pasientsamtaler
FoU KS - Mangfold i ledelse Helle Sekkesæter, Christian Skattum Asplan Viak Anette Thiis Evensen, Kulturell Dialog Undersøkelsen er gjennomført i.
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Likeverdige helsetjenester for eldre
Skole- hjem samarbeid.
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt.
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Brukerutvalget – mandat
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez

Nasjonal strategi om innvandreres helse Likeverdige helse- og omsorgstjenester - god helse for alle

Likeverdige helse- og omsorgstjenester Likeverdige tjenester betyr at alle har tilgang til tjenester av like god kvalitet, tilpasset den enkelte Alle mennesker er likeverdige medlemmer av samfunnet, med lik rett til tjenester Identifisere personers og gruppers behov; utvikle og tilpasse tjenester i samsvar med disse Møte alle brukere individuelt

God helse for alle Skape et inkluderende samfunn der hele befolkningen deltar Utjevne sosiale helseforskjeller Iverksette tiltak for å møte særlige utfordringer for noen brukergrupper

Kunnskap hos helse- og omsorgspersonell Helsepersonell på alle nivåer skal: ha kunnskap om ulike innvandrergruppers sykdomsforekomst og om kulturelle utfordringer tilrettelegge for god kommunikasjon med pasienter med ulik språklig bakgrunn ha tilgang til oppdatert kunnskap om innvandreres helse og bruk av helsetjenester og benytte kunnskapen i utviklingen av tjenestene

Tilrettelegging av kommunikasjon via tolk Veileder om kommunikasjon via tolk for ledere og personell i helse- og omsorgstjenestene (2011) Helse- og omsorgspersonell har ansvar for å vurdere behovet for og bestille kvalifisert tolk i møte med pasienter/brukere med begrensede norskkunnskaper Tolketjenester skal være en integrert del av helse- og omsorgstjenestene

Brukermedvirkning og representasjon Retten til brukermedvirkning er lovfestet Innvandrere må inkluderes og være representert i alle aktuelle fora; involvere innvandrere som ressurspersoner Tilrettelegging og tilpasning av informasjon og kommunikasjon: sikre god forståelse Kartlegge og involvere målgruppene i kommunikasjonsarbeidet Vurdere andre aktiviteter og arenaer i tråd med andre/nye behov og livssituasjoner

Identifikasjon og gjenkjennelse Interesse/bruker/pasientorganisasjoner må tilpasse seg et mangfold i befolkningen slik at flere kan identifisere seg med og kjenne seg igjen i organisasjonen/tiltakene Dette kan blant annet handle om bildebruk og om aktiviteter som er «typisk norske»

Kunnskap og informasjon Bygge videre på aktuell kunnskap om utviklingshemmede og andre funksjonsnedsettelser blant personer med innvandrerbakgrunn Brukerundersøkelser og andre undersøkelser ekskluderer ofte personer med innvandrerbakgrunn Hjelpeapparatet/helsetjenestene må bli bedre på å informere om interesseorganisasjonene

Vi er et stykke på vei… Flere gode eksempler på tilrettelegging; Diabetesforbundet, Blindeforbundet og Kreftforeningen Veldig positivt at NFU vil rekruttere flere medlemmer med innvandrerbakgrunn; bra med brosjyre oversatt til aktuelle språk Vi må fortsette med enda mer systematisk tilrettelegging