PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Velkommen til infomøte på Tanks vgs
Internship høsten Internship høsten 2014.
Vurdering for læring.
Hopp i det! Studietilbud i utlandet
Forside/oversikt Fag / tema Historie Trinn 9. trinn
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen.
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Hva er problemet? Hvor god/dårlig er gjennomstrømning nå? Hvordan ligger vi an sammenlignet med andre institutter? Hva betyr det for vår økonomi/forskning?
Sluttvurdering og resultater i Nordland
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
IBE110 Informasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
NHHs internasjonale virksomhet - smaken av suksess? 19. oktober 2009 Miniseminar om Internasjonalisering, UiS Nina Gry Stein.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Oppsummering Pedagogisk uke Institutt for strategi og ledelse 26. september 2014 Paul Gooderham, instituttleder Paal Fennell, administrasjonssjef.
Ny Lerkendal stadion – En moderne fotballarena Prosjektoppgave i SIF 8002 IT grunnkurs Høsten 2000.
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2006 Informasjonsmøte mandag 6. mars 2006.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
MAS 1500 Vest-Europeisk historie
FRM 2021 – våren 2007 Prosjektoppgaver i samfunnsfarmasi Veiledere: Helle Håkonsen Rolf Johansen.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
In Use Engelsk for unge og voksne
ELEVPRESENTASJON 7. TRINN Rådgivere –Thomas Kvalvik og Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Lese- og skrivevansker Tilrettelegging på eksamen og i studiesituasjonen på NTNU.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Parallellspråksprosjektet ved Norges Handelshøyskole
Vurdering for læring i Fysikk 1
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Å gjøre det åpenbare – aktivisere studenten
Knut Tveit 27. september, 4. oktober og 11. oktober 2010
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
«Spennende, men ikke relevant for eksamen»
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Navn Tittel Responsverksted Navn Tittel
- der du vokser som menneske
Behovet for fremmedspråk i næringslivet og offentlig sektor
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Valg av fremmedspråk – mulighetene på Xxxx vgs
STR 2400 Strategi Kursopplegg
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Hva vil det si å være studieforberedt?
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Utskrift av presentasjonen:

PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder

FSKs ressursinnsats i bachelor Mesteparten av FSKs aktivitet er utdannelse innen fremmedspråk/interkulturell kommunikasjon på bachelornivå Aktiviteten derfor viktig i NHHs internasjonaliserings- strategi Kommunikasjonsferdighetene i fremmedspråkene har overføringsverdi til generell kompetanse, e.g. presentasjoner, forhandlinger og dokumentproduksjon 2

Fie428 i Aud Max? Studentene (ca 40) leverer oppgaver i grupper på 3-4. Disse kommenteres av faglærer utfra språklig nivå (engelsk), sjangerkonvensjoner, struktur og målgruppe. Studentene presenterer oppgaven i grupper. Kursansvarlig er tydelig på viktigheten av opplegget. Tidsbruken: 1 time for kommentering av rapporten i forkant 2 timers interaktiv forelesning 20 minutter til presentasjon/kommentar for hver gruppe 3

Tanker rundt dette Dette er et svært ressurskrevende opplegg: Hvordan kan vi gi studentene feedback på skriftlige innleveringer? Muntlige presentasjoner? Faglærer fra FSK kan gi relevant opplæring og organisere læringsressurser som kan brukes av studentassistenter Faglærer fra FSK kan gi relevante bidrag inn i obligatoriske kurs, f.eks. akademisk skriving. Viktig med samarbeid med kursansvarlig for å motivere studentene. 4