Videreutdanning i prehospitalt arbeid for anestesisykepleiere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
En sammenligning av to studier
Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2010 Presentasjon for søkere.
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Ferdighetstrening (FT)
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
Velkommen! Norsk 101 (5-10 trinn).
Erfaringer med bestått/ikke bestått •Eksempel 1 –Individuell oppgave tidlig i studiet •Eksempel 2 –Gruppeoppgave sent i studiet.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 – Materiallære
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Ergoterapeutstudenter har et fagforbund OG en INTERESSEORGANISASJON  Presentasjon laget av: Ann-Heidi Adriansen, kull 07. Ergoterapeututdanningen ved.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Samtaleteknikk ledertrening i Skien kommune Ketil Mjøen, rådgiver
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Veiledning av studenter
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Studieplanarbeid.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Prehospitalt Har anestesisykepleieren sin plass her?
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
Mer praksis – bedre lærere?
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Presentasjon av erfaringer fra Fellesprosjekt Gruppe nn:,
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Nettbasert Matematikk 2 for Fagseminar i regi av UDIR 13. april 2015 Marianne Maugesten, Vegard Meland og Johan Lie Marianne Maugesten1.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2003 Hovedresultater.
Informasjonsmøte BACHELORSTUDENTER FYSIKK, ASTRONOMI OG METEOROLOGI HØSTEN 2016.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Kommunikasjonstrategi og praktisk analyse Universitetet I Agder Fakultet for samfunnsvitenskap
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Evaluering av ”videreutdanning i sykepleie til barn med smerte” Kull vår 2009 og høst 2009.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Konsumenter og merkevarer
Evaluering av hovedoppgavesemesteret
JUS2111 Prosedyreøvelse Malcolm Langford
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Utskrift av presentasjonen:

Videreutdanning i prehospitalt arbeid for anestesisykepleiere Terje Ødegården Emneansvarlig Høgskolen i Gjøvik

Høgskolen i Gjøvik består av flere bygninger Høgskolen i Gjøvik består av flere bygninger. Simuleringssenteret har flere rom, blant annet en prehospital lab

Samarbeid – ALNSF og Høgskolen i Gjøvik Oppdragstudie. Deltid – et semester over 24 uker. 10 studiepoeng. Målgruppen var anestesisykepleiere. Anestesisykepleiere som har prehospitalt arbeid som del av sin virksomhet. Det er ingen ambulansepersonell utdanning Studiet har for få studiepoeng til at det kan finansieres fra høgskolen. Studentene må betale det selv, evt stipend, lån, betalt fra arbeidsgiver. ALNSF ga økonomisk støtte til alle på dette pilotkullet. Det er noen misforståelser i ambulansemiljøet om at dette er en utdanning av ambulansepersonell. Det er det ikke. Blant annet mangler det utrykningskjøring, redningsteknikk og operativ tjeneste. Dette er en utdanning for å øke handlingskompetansen til de anestesisykepleiere som deltar i utrykningstjeneste fra sin avdeling. Styrke samarbeidet med ambulansepersonell.

Oppbygging og organisering Økt handlingskompetanse i prehospitalt arbeid. Oppdatert og kunnskapsbasert. Organisert som tre kurs. Tre samlinger á tre dager. Fronter ble brukt til informasjon, oppgaver, innlevering av oppgaver, litteratur osv. Økt handlingskompetanse i prehopsitalt arbeid er målet for denne utdanningen. Det ble laget et kompendium av artikler som var av nyere dato. De fleste fra 2007 og 2008. Boka som var pensum var av siste utgave. Sanders, M J (2007). Mosby’s Paramedic Textbook. (Edition 3) USA: Elsevier Health Sciences. Samme lærebok som brukes I paramedic studiet. Det var en forutsetning at studentene hadde tilgang til internett.

Eksempel på bruk av fronter

Samlinger En samling på høgskolen i hvert kurs. Litteratur, nettbaserte studieoppgaver, forberedelser før samlingene og etterarbeid etter samlingene. Obligatoriske ferdighets- og simuleringsøvelser. Samlingene var i siste uke av januar (21-23 jan 09), midten av mars (11-13 mar 09) og i første uka av juni .(3-5 jun 09). Informasjon om oppgaver, litteratur, timeplaner, forberedelser osv før samlingene ble lagt ut på fronter. I forkant og etterkant av samlingene var det en forutsetning at studentene leste litteratur, gjorde nettbaserte studieoppgaver og forberedte seg før og gjorde etterarbeid etter samlingene

Obligatoriske arbeidskrav og eksamen Refleksjonsnotat – gruppearbeid (etisk og juridisk problemstilling). Fagnotat – individuell (beskrivelse av en pasientsituasjon). Flervalgstest (fronter) Hospitering AMK og ambulanse. Eksamen – simulering av en pasientsituasjon (AHLR) Refleksjonsnotat, i etterkant av undervsning om kommunikasjon, etikk og jus. De fikk en case (utgangspunkt i en reell situasjon) Gruppeinnlevering på fronter. Vurdering godkjent/ikke godkjent. Fagnotat, studentene skulle ta utgangspunkt i en pasientsituasjon prehospitalt der luftveishåndtering, ventilasjon eller væskeresuscitering var utfordrende. Beskrive situasjonen og hvordan den ble løst. Drøfte situasjonen og løsningen, gi faglige begrunnelser for løsning(er) og/eller alternativer de mente kunne være relevante. Evt benytte en situasjon fra inhospitalt arbeid som ga samme utfordring(er). Nyere forskningsbasert litteratur skal benyttes som grunnlag for notatet. Omfang på maksimum 1000 ord (ca.3 sider). Vurdering godkjent/ikke godkjent. Flervalgstest, 25 spørsmål. 75% riktige for å få bestått. Hospitering ambulanse 3 dager (søke om færre dager eller fritak) Hospitering AMK 1 dag. Eksamen – simulering av en stanssituasjon. Gruppeeksamen. Bestått/ikke bestått. Si litt mer om tilbakemeldinger senere.

Innhold på samlingene – kurs 1 Ressursforelesninger Akuttmedisin barn og voksne Undersøkelsesmetodikk Luftveishåndtering prehospitalt Sjokk- og væskeresuscitering prehospitalt Samarbeid ambulansepersonell-anestesisykepleiere Praktiske øvelser Simulering av akuttmedisinske tilstander Luftveishåndtering HLR En utfordring å få forelesere med prehospital kompetanse som kan stille opp. Brukte videokonferanse, noe som var svært bra. Luftveishåndtering med ulike hjelpemidler og situasjoner som f. eks intubering sittende i bil, i motlys, bruk av LTS.

Innhold på samlingene – kurs 2 Ressursforelesninger Konflikthåndtering/skarpe oppdrag CRM og stressmestring Kommunikasjon Etikk Lovgivning Hypotermi Transportmedisin Praktiske øvelser CRM Avlastning trykkpneumothorax, intraossøs kanyle Simulering med fokus på CRM hvor vi brukte de samme scenariene som ved simulering av akuttmedisinske tilstander. På ettermiddagen ble det lagt opp til frivillig ferdighetstrening. Bekkenfrakturer.

Innhold på samlingene – kurs 3 Ressursforelesninger Traumebehandling/undersøkelsesteknikk Skademekanikk Katastrofearbeid Praktiske øvelser Hurtig frigjøring, traumesideleie, nakkekrage, ta av hjelm, backboard, scoopbåre, stropping, reponering av brudd, vakum- og strekkspjelk Simulering – undersøkelse av traumepasienter Vurdering – simulering Videokonferanse. Skademekanikk. Det var ikke forelesning i redningsteknikk. Det var beskrevet i obligatorisk litteratur, men ble ikke prioritert som ressursforelesning eller i praktiske øvelser. For liten tid i studiet. Ambulansepersonell og brann/redningspersonell har denne kompetansen. Praktiske øvelser på 5 stasjoner. Instruktører med prehospital kompetanse fra ambulanse og helikopter. Simulering ble brukt som vurderingsform på den siste dagen. Begrunnelsen for at det ble valgt som eksamensform i stedet for en skriftlig oppgave er fokus på praktisk handling basert på kinnskap.

Mål for utdanningen Ved fullført utdanning har studenten blant annet: Akuttmedisinsk handlingskompetanse i samsvar med gjeldene anerkjent forskning og praksis. Har kunnskap om faktorer som påvirker kommunikasjon og samhandling i prehospital tjeneste. Har kunnskap, kompetanse og evne til å vurdere, prioritere og handle faglig velbegrunnet i prehospitale akutt situasjoner. Et bevisst forhold til rollen som aktør i en ladet akutt situasjon I studieplanen er dette skrevet om studentens læringsutbytte etter utdanningen: Akuttmedisinsk handlingskompetanse i samsvar med gjeldene anerkjent forskning og praksis. Har kunnskap om faktorer som påvirker kommunikasjon og samhandling i prehospital tjeneste. Har kunnskap, kompetanse og evne til å vurdere, prioritere og handle faglig velbegrunnet i prehospitale akutt situasjoner. Et bevisst forhold til rollen som aktør i en ladet akutt situasjon

Evaluering og kommentarer etter det første kullet De fleste mener at arbeidsbelastningen har vært som forventet. Litteraturen har vært relevant. Samlingene har vært passe lange (3 dager). Forholdet mellom teori og praksis har vært passe. Fronter egner seg til informasjon, innleveringer og tilbakemeldinger. Det ble laget et evalueringsskjema etter hver samling. Dette ble besvart anonymt på fronter. Det var 5 alternativer samt et kommentarfelt. Alle forelesningen ble vurdert samt skolens betingelser og opplegg. Det var litteraturliste over obligatorisk og anbefalt litteratur. En bok var obligatorisk. Ellers var det artikler som ble trykket opp i et kompendium. Samlingene har gått over tre dager. Studentene ønsket lange dager når de først var på Gjøvik. Det er også et spørsmål om økonomi. Forelesere som skal ha betalt for overtid. Det er imidlertid mulighet for å drive med trening på egenhånd i ferdighetslabben. Dette kan organiseres bedre til neste kull. De fleste syntes fronter var godt egnet, men for de som ikke var vant med internett, skrive oppgaver på PC eller lignende var det en utfordring. Fronter ble brukt til kommunikasjon mellom studenter og høgskolen , men også mellom studentene.

Forelesningene, med noen få unntak har vært bra. Ferdighetstrening og simulering har gitt stort utbytte hos de fleste og som de fleste mente hadde vært spesielt bra i dette studiet. Videokonferanse (2 forelesninger) har fått god tilbakemelding. Simulering som eksamensform mener de fleste egner seg i denne utdanningen, men også noen negative tilbakemeldinger på denne eksamensformen. Det var en utfordring å få forelesere med riktig bakgrunn. Men de fleste har vært bra. Har fått noen nye navn til neste kull der hvor de var minst fornøyd. Det som scorer høyest på det de syntes var best med studiet var simulering og praktiske øvelser. For å sikre at kvaliteten på disse ferdighetene kan det være en mulighet å ha passeringstester underveis. Simulering som eksamensform var noe vi ønsket å prøve ut. Det er en utfordring å få evalueringen til å bli lik for alle. Det var et team som jobbet sammen. Vi valgte et AHLR scenarie fordi dette burde være godt kjent for alle, samt at vi hadde også hadde hatt praktisk trening i dette i studiet. Kunne man ikke algoritmen for AHLR så ble det problematisk også under simuleringen. På grunn av for liten avsatt tid til eksamen ble det også for liten tid til gjennomgang i etterkant. Vi hadde heller tatt det opp på video slik at vi kunne brukt det under evalueringen. Men vi hadde en esktern sensor og to interne sensorer samt SimMan operatør, slik at det som ble gjort ble dokumentert av flere. I etterkant ser vi også at eksamen burde vært holdt dagen før, slik at en fikk god nok tid etterpå til gjennomgang. Det er ingen god følelse å reise hjem hvis det siste man gjorde ikke var bra. Her har vi en utfordring.

Målet for videreutdanningen var økt handlingskompetanse i prehospitalt arbeid. I evalueringen har alle svart at de har økt sin handlingskompetanse.

Nytt kull 2010 Det vil starte opp et nytt kull i januar 2010. Bortsett fra noen få endringer vil det bli samme opplegg som for pilotkullet.